Supination?

Hej har precis börjat att springa lite främst för att få upp orken lite då jag spelar fotboll men även för att det på sikt ska bli kul :)

det jag dock har märkt är att jag springer väldigt mycket på utsidan av foten (supinerar?) vilket medför att jag får ont i sidan på smalbenet och blir obekväm i skorna springer i adidas supernova 6 förövrigt. Det jag undrar är vem man ska vända sig till med detta problem? ska man gå till typ löplabbet och be dem om en bättre anpassad sko och kanske en sula? eller till någon typ av sjukgymnast?

tacksam för hjälp så jag kan fortsätta min löparkarriär.

Mvh
 
Har du nyss börjat springa så tycker jag att du ska gå till en bra löpskobutik som kan kolla hur du springer på ett löpband och ta fram en bra sko. Vänta med sjukgymnasten och dyra specialsulorna. Chansen är ju att du får ont bara för att du råkar ha gamla, slitna skor.

Ta det lugnt i början! Ibland vill hjärnan springa mer än kroppen orkar med.
 
Hej har precis börjat att springa lite främst för att få upp orken lite då jag spelar fotboll men även för att det på sikt ska bli kul :)

det jag dock har märkt är att jag springer väldigt mycket på utsidan av foten (supinerar?) vilket medför att jag får ont i sidan på smalbenet och blir obekväm i skorna springer i adidas supernova 6 förövrigt. Det jag undrar är vem man ska vända sig till med detta problem? ska man gå till typ löplabbet och be dem om en bättre anpassad sko och kanske en sula? eller till någon typ av sjukgymnast?

tacksam för hjälp så jag kan fortsätta min löparkarriär.

Mvh

Har samma löpsteg själv, om jag inte missminner mig så är just Supernovan en sko för pronation. Du ser detta på den "kil" oftast lite mörkare/grått material på insidan av sulan.

Min rekommendation såsom ovanstående är att gå till exempelvis Löplabbet eller likanande butik med GOD kunskap - tyvärr är inte randomiserad sportbutik ett likhetstecken med GOD kunskap.

Sula behöver alltså inte vara ett alternativ alls för dig. Jag har själv ortopediska inlägg då mina fotvalv är extremt höga + att jag är diabetiker vilket medför att jag belastar häl+framfot för mycket och därför behövde jämna ut trycket över foten.

Själv springer jag i ett par Nimbus från Asics, har använt mig av ett antal Brooks skor oxå som jag inte minns namnet på det var även den en oerhört bra neutral sko.
 
tack så mycket för era svar. jag ska då ta och traska iväg till fotexperten som verkar vara den mest lämpade där jag bor. kan vara så att min sko är för pronation vilket då gör mitt problem större troligen.

kan detta vara orsaken till min smärta i smalbenet?
 
Smärta i smalbenet

Kan vara benhinneinflammation.
Botas bäst med alternativ träning, värme och antiinflamationisk behandling.

Skadan kan uppkomma pga fel skor men även med rätt skor kan man få problem. Ett tips är att undvika asfalt till fördel för mjukare underlag. stegra träningen vettigt dvs inte från 0 pass/vecka till 6-7 pass.
Det kan gå lättare att springa uppför med benhinneinflamation än utför mm

Jag är själv suprinerare och har genom åren haft svårt att hitta bra skor men NIKE har haft bra skor för mig. Jag vill ha en neutralsko med svängdläst och bra stötdämpning.

Lycka till
/ Fredrik
 
Smärtan vid smalbenet skulle jag gissa på är ett tecken på benhinneinflamation.
Hur du skall göra för att undvika de kan jag inte svar på, men för min del kommer de om jag hållt upp med träning ett tag och sedan börjar igen på hårt underlag, för egen del brukar de försvinna efter nån/några dagar och inte återkomma om jag tar de lite lungt med träningen.

Lycka till med löpningen!

Edit: nån annan han visst före...
 
Det beror lite på vad man har för problem och hur gravt det är, men för många är supination/överpronation inte nödvändigtvis ett kroniskt tillstånd som inte går att göra något åt. Genom styrketräning av fot och underben plus lite teknikträning kan man hålla ett bra löpsteg en längre tid, och kan klara sig med neutrala tunnsulade skor på snabbare träningar och tävlingar.

Det kräver dock lite arbete, det finns nog knappt någon löpare som tycker det är kul med styrketräning, särskilt på något så trist som underben och fot, och det kan nog ta ett år eller så med stegvis upptrappning innan man har nått en påtaglig förbättring. Kanske kommer man kunna köra ett millopp med 120-gramsskor, men behöver sina tunga 300+-grammare till maran -- har man en tendens till supination/överpronation så kommer man ju förr eller senare börja göra det, när musklerna är tillräckligt utmattade.

För att man ska kunna göra en upptrappning så behöver man ju förstås ha skor från början som är anpassade för sitt stegfel, och sen stegvis växla in neutrala skor, kombinerat med styrketräning (och troligen teknikträning - man vill inte ha ett tungt hälsteg om man ska springa med tunna skor)
 
Tack så mycket för ett intressant svar!

har du några tips på övningar som är bra? jag styrketränar endel redan nu så jag ska nog kunna få in någon övning till :) Sen så är jag inte inriktad på att springa marathon eller dyl. som det är nu iaf utan det rör sig mer om att komma ner på en hyffsad tid på milen kanske som mest. Springer i dagsläget runt 2-3 km i lugnt tempo för att komma ut och bättra på kondisen.

mvh Tobias
 
Det finns ett nyutkommet litet häfte som heter "Starka fötter" av Jari Ketola som har en massa bra övningar.

Skrynkla in en handduk under foten med tårna är en klassisk övning.

En bra övning som stärker underben och mycket mer än så är att stå med ett ben på en balansplatta och göra knäböj. Man behöver stärka både musklerna i foten och de som sitter i underbenet som stabiliserar fotleden.

Många som tränar på högre nivå växlar även in lite barfotalöpning som träning, man springer då vanligtvis på nåt snällt underlag som gräs eller en välsopad friidrottsbana.

Problemet med att alltid köra med "motion control"-skor (de som motverkar överpronation eller supination) är att foten inte får jobba, det är lite som att ha armen i gips, man blir inte starkare av det, utan snarare tvärtom. Har man inga högre ambitioner i löpning så spelar det ju inte så stor roll, det funkar ju att springa med såna skor. Men det är härligare löpkänsla i lättare skor, det är enklare att få ett bra löpsteg med tunn sula, och det går något snabbare - vikt på foten har viss betydelse.

Men sen är det som med allt annat, man måste fasa in det försiktigt och kombinera med styrketräning, annars kommer man få en överbelastningsskada, benhinneinflammation till exempel.

För att springa med tunna skor är det inte bara överpronation/supination man behöver träna för att minska, utan det är rätt viktigt att man landar med foten nära tyngdpunktens lodlinje, eftersom det gör landningen mjukare. De allra flesta motionärer landar med foten för långt fram. För att råda bot på det får man försöka att tänka att inte sträcka ut benet, vill man förlänga steglängden ska man svinga fram knäna snabbare (och möjligen fokusera på ett hårdare frånskjut, men min erfarenhet är att fokusera på att svinga fram knäna är bättre), inte försöka sträcka fram benen längre fram. När foten svingas framåt neråt i steget ska den börja röra sig bakåt igen innan den tar mark. Den bakåtrörelsen ska i huvudsak drivas från höften, och för att stärka den kan man göra en löpskolningsövning där man springer med raka ben, och driver sig framåt från höften. Att hålla händerna nära bröstet i främre läget kan också hjälpa, fötterna följer händerna. Armbågarna högt långt bak i bakre läget, men inte framför midjan i främre (i sprint gäller lite andra regler).

Det är förstås individuellt, men vill man testa såna här grejer tror jag man bör vara på nivån att man springer åtminstone 4 ggr i veckan, annars blir det svårt att underhålla och utveckla styrkan och förbättra tekniken. Sen kan det ju vara så att man har så pass påtagliga biomekaniska problem att det ändå inte kommer funka, och enda sättet att ta reda på det är att prova ett längre tag.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.