Sugen som sjutton

Har provat många olika aktiviteter, men kajak är ett område där jag är total novis och är riktigt sugen på att börja närma mig. Är det någon som har ett tips på en riktigt bra grundkurs med säkerhet, materialkännedom, tips och trix m.m, ni vet hela kitet. Bor i Skåne, så västkusten vore väl att föredra, tänker mig till våren 08. Jag är ute efter tillräckliga kunskaper för att överleva enklare paddling i såväl sjö, som havsband/ fjord, och kanske så småningom investera i en egen kajak. Har kikat en del på nätet, utbudet är ju enormt, varför jag alltså söker efter lite inside kunskaper om ämnet.
 
Kurs

Hallå där!

Det finns kurser i Helsingborg och Malmö bland annat. Kajakevent heter ett företag som ordnar kurser både i Malmö och Helsinborg.

Går du in på Helsingborgskanotisternas hemsida så har även dom kurser. Gick själv deras kurs över 6 kvällar och den är bra.

Mvh
Jörgen
 
Det verkar ju som om den du gick är mer omfattande, men det beror väl klart på vilken tid man har, priset var ju detsamma. Jättebra, tack, precis sådana tips jag letar efter. Fyll gärna på med fler, någon som gått grundkurs som internat några dagar i Bohuslän?
 
Lite sent men ändå.....

Kan rekomendera Kajakevent, gick deras kurs i sommras. Två dagar räcker för att du ska känna dig trygg i kajaken samt kunna rädda dig själv om du går runt. Man får också lära sig om kajaken, material, kläder, olika paddlingstekniker mm.
 
Verkar helt klar intressant, tack för tipsen. Jag och några kompisar har nu börjat planera och det vi kommer att leta efter är en helgkurs med övernattning helst så man åker från ö till ö i tält, sannolikt i början av maj. Tanken är dels att få en fin tur, och dels att lära oss grunderna i kajakpaddling. Bohuslän blir det, var kan jag återkomma med.
 
Som en uppföljande tråd: Det blev i stället Jotunheimen och High Camp Turtagro nu förra veckan. Kajakkurs fick jag i födelsedagspresent hos Kajakevent i Malmö, ska avnjuta den i augusti, så det blev så bra till slut...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.