• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Strategi för att slippa källarinbrott?

Det mest effektiva borde väl ändå vara att se till att tjyven inte ens kommer fram till ditt förråd. Ytterdörrar och fönster är de saker som man borde se över innan man börjar larva med hemmagjorda larm osv.

ja fast nu handlade väl tråden om vad man kunde göra själv, det kanske blir lite väl tung-rott, ekonomiskt, att på egen hand byta ut hela fastighetens skalskydd..
 
Det mest effektiva borde väl ändå vara att se till att tjyven inte ens kommer fram till ditt förråd. Ytterdörrar och fönster är de saker som man borde se över innan man börjar larva med hemmagjorda larm osv.

Vid senaste inbrottet var det nog så att dörren inte gick i lås av sig själv. Förra gången jag felanmälde att en dörr inte gick igen, så tog det antal veckor innan dom som har som jobb att åtgärda sådana fel, gjorde sitt jobb.

Per
 
är du riktigt sugen på att få ett slut på inbrotten går det att göra en hel del med gsm-telefoner och reläer, så att du blir uppringd när det är dags för nästa påhälsning..

Nu funkar inte heller detta eftersom källarförråden är byggda som skyddsrum och det nog så mycket betog och armeringsjärn att det inte finns någon GSM täckning i källaren.

Per
 
Nu har jag och ett antal grannar haft inbrott i våra resp. källarförråd igen :(.

Sedan förra inbrottet har jag haft strategin att ha ett väldigt mycket grövre hänglås än mina grannar har, och min tanke var att tjuvar är lata så dom när dom väl bestämt sig för att göra inbrott så bryter dom sig in i de källarförråd med svagaste hänglåsen. Nu höll inte den strategin då tjuvarna i stället bröt/sågade sönder bygeln som hänglåset går igenom.

Vad har ni för strategi för att få ha era saker i fred?
En av mina grannar har täckt för gallret på hela källarförrådet så att det inte syns vad som finns i källarförrådet. Men är det en bra det strategi? Det kanske lockar till sig tjuvar som tror att det finns något av värde i källarförrådet.

En kille (hederlig fastighetsskötare hos annat fastighetsbolag än dom jag bor hos) som jag pratade med föreslog att jag skulle ha en låskätting runt överkanten på dörren och förrådsväggen och likadant vid nederkanten på dörren så att det blir fler ställen som tjuvarna måste såga sönder för att ta sig in i förrådet, men jag vill samtidigt inte att det ska ta bör lång tid för mig att öppna och stänga förrådet.

Per

I min förra lägenhet var strategin att kapitulera. Allt jag ville ha kvar ställde jag i lägenheten och det jag ville bli av med ställde jag i källarförrådet. När min gamla tjocktv gick sönder orkade jag inte släpa den till tippen, så istället placerade jag den i mitt förråd och hängde på ett billigt hänglås för att ge sken av att förrådet innehöll något värdefullt. Det tog nog inte mycket mer än tre dagar innan någon klippt upp låset och kånkat iväg tv:n.

Alltså, kan du inte förhindra inbrotten, så vänd det till något du har nytta av istället. För min del innebar det hämtning av trasig tv, 19kr (eller vad nu hänglåset kan ha kostat).
 
Även kartonger kan snos.
När jag och hustrun skulle flytta nyligen så fann vi att alla våra tomma banankartonger vi sparat ihop under åren var stulna ur ett förråd i källaren som bara innehöll dessa. Banankartonger anses väl iofs som hårdvaluta. Det tar en herrans massa besök på affärn för att skrapa ihop en fin samling på 25-30 st vi hade.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.