Sträcka per dag?

Funderar på att göra en liten paddeltur från Sundsvall till Ö-vik, en sträcka på totalt 15mil, kanske lite till... Nu till frågan; hur mnga mil är vettigt att beräkna som paddelsträcka per dag? 3mil, 5mil? 1mil kanske? Har hyfsad kondition. Vad tror ni? Har tänkt att tälta.
 
Åtminstone 7 kilometer per timme när du har lite paddelvana, så ganska många mil på en dag. Men det handlar väldigt mycket om teknik, med bara styrka och kondis blir man ganska fort trött. Om du paddlat inget alls eller bara lite förut kanske det är bäst att starta med kortare ToR-turer istf för en 15-milatur.
 
Den som paddlade Sveriges Blå Band (runt hela Sverige) snabbast hade drygt 9 mil som dygnsetapper, men de flesta som paddlat denna sträcka har nog snarare legat kring 3-5 mil/dygn. Då får man också tänka på att de är vana paddlare med förhållandevis snabba kajaker. Jag skriver det med tanke på att du i tidigare insändare verkat vara intresserad av lite korta, ganska trögpaddlade kajaker. Kanske du då bör planera lite kortare dygnsetapp? 2-3 mil/dygn? Jag bara gissar...
 
Bekväm paddling

Jag tycker det låter lite väl hurtigt att säga att man gör "åtminstone 7 kilometer i timmen" Visst kan man paddla i den hastigheten. Men knappast hela dagar i sträck, och definitivt inte om man tar de nödvändiga rasterna med i beräkningen.

I en tidigare liknande diskussion skrev jag:

"Själv brukar jag använda måttet 15 sjömil (28 km) per dag när jag beräknar tidsåtgång (jag är van paddlare men ganska lat och definitivt inte prestationsinriktad, jag är också intresserad av långa luncher, sidoutflykter osv) men dessutom lägga reservdagar enligt förhållandet 1:4, dvs en reservdag för var fjärde beräknad paddeldag.

Har du tider att passa är kajaken alltså ett uselt fortskaffningsmedel. Ta tåget om du har bråttom. Å andra sidan kan kajaken lära dig att tid inte finns..."

Paddla lugnt!

Jens
 
Håller med Jens, 7 km/h i en vanlig havskayak, låter väl mycket för en normalpaddlare. Tror knappast att jag skulle vilja följa med på en sån tur, om det inte vore för prestationens skull. Kanske är 2, max 3 mil per dag något att räkna med.

/K
 
Jag håller också med Jens. Jag är hyggligt van, men liksom Jens kanske något lat och vill hellre ha det bra på min paddlingstur än prestera maximalt.

Vid paddlingar över flera dagar brukar en dagsetapp också för mig hamna runt 15 sjömil. Visst - det är egentligen inga problem att lägga på lite på det, men det beror ju på vad man är ute efter.

/Niclas
 
Jag kan inte låta bli att lägga näsan i blöt!

Varför inte testa med en tur med en övernatning. Då får du nästan samma last som om du kör en veckotur. Den viktskillnad som blir är tämligen marginell och kommer inte påverka dagsetapperna nämnvärt.

Dagsetapper på 3 mil är ganska behagligt förutsatt att vädret är hyfsat. 3 mil i hård motvind kan vara ganska kämpigt.

Man behöver inte ha en snabb havskajak för att paddla 10 mil per dag. Den normale turpaddlaren kör ca 3.5-4 Nm/h (knop) och i dessa farter är skillnaden i framdrivningsmotstånd mellan kanotmodeller så pass litet att det är försumbart.

De personer som snittar 7-9 mil/dag ligger och nöter 14-16 timmar per dag. 3,5Nm x 14 h x 1,852 = 90,7 km.

I farter upp till 5 Nm/h momentant har det stora flertalet havskajaker samma framdrivningsmotstånd. Först när man kör snabbare än 5 Nm/h har valet av kanotmodell betydelse. Jag tror inte att speciellt många turpaddlare trycker på i 5 knop i ett par timmar.

Om en turkanotist paddlar snabbare än en annan beror det mest på paddlingsteknik och inte kanotval eller kondition.

///Erik
 
Tack för alla svar. Ska göra en testtur först, men 2-3mil per bör jag väl klara. hur som helst så lär jag återkomma i ämnet. Paddla på :)
 
Så där ja! Nu är resan genomförd, det blev i snitt 4-5 mil per dag, perfekt väder hela tiden med svag medvind.
 
Jadde; sa:
Så där ja! Nu är resan genomförd, det blev i snitt 4-5 mil per dag, perfekt väder hela tiden med svag medvind.

Gott att höra! Man blir rejält avundsjuk.. För att återknuta till detta om snittfart, hur många timmar satt ni i kajakerna per dag ca? Jag var i eftertanke något hurtig kanske, menade snarare fart under färd när man drar på lite, inte inklusive raster etc.
 
Gott att höra! Man blir rejält avundsjuk.. För att återknuta till detta om snittfart, hur många timmar satt ni i kajakerna per dag ca? Jag var i eftertanke något hurtig kanske, menade snarare fart under färd när man drar på lite, inte inklusive raster etc. [/QUOTE]

Jag satt från ca: åtta på morgonen till fem, sex på kvällen. Tog mellan dessa tidpunkter även rätt så många raster samt naturligtvis lunch.

Svårt att uttala mig om den exakta farten, men särskilt snabbt gick det nog inte. Min kajak hade dessutom ett konstruktionsfel som tog på krafterna.

Skönt med medvind .-)

Biler finns här: http://hififorum.knaak.dk/jadde/Kajak/Exp/
[Ändrat av Jadde 2003-08-01 kl 12:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan_s_86 Kajaktur - Åsikter om sträcka och säkerhet Paddling allmänt 9
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
Röjan Dricksvatten per dag? Paddling allmänt 22
svingen Lurö & Djurö skärgård per kajak Paddling allmänt 2
Berneflott Kronor per paddelgram? Paddling allmänt 7
calypso63 Havskajakens dag 2016 Paddling allmänt 0
tlundblad Havskajakens Dag Paddling allmänt 1
tlundblad Havskajakens dag 2014 Paddling allmänt 2
hassex En bra dag på jobbet Paddling allmänt 0
Carlson Havskajakens dag 2013-10-27 Paddling allmänt 0
Blade06 Surfski-dag - sönd 15 sept - Göteborg Paddling allmänt 3
Carlson Havskajakens dag 2012-10-28 Paddling allmänt 0
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
Scandicdream Årets sista dag Paddling allmänt 1
Carlson Havskajakens dag 2011-10-30 Paddling allmänt 3
Carlson Havskajakens dag 2010-10-31 Paddling allmänt 0
Carlson Havskajakens dag 2009-10-25 Paddling allmänt 5
Carlson Havskajakens dag Paddling allmänt 0
bjarne.hanson_hotmail.com Sicklaslussens dag den 16 augusti Paddling allmänt 0
calypso63 Havskajakens dag ( det blir som vanligt) 2002-10-27 Paddling allmänt 5
mj1188 Havskajakens dag Paddling allmänt 3
hassex Havskajakens dag?? Paddling allmänt 2
cm_ericsson Distans/dag?? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.