Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Någon som vet den svenska översättningen av engelskans ”resin”, i kontextet gjuta egna knivhantag. Epoxiplast? Är sugen på att prova att gjuta in olika saker i handtag för att göra dem unika. Gamla kottar är bara ett av ett obegränsat antal exempel, bild för exemplifiering
 

Bilagor

  • D104589F-1AD3-4835-9321-230740469DF4.jpg
    D104589F-1AD3-4835-9321-230740469DF4.jpg
    72.3 KB · Visningar: 473
Någon som vet den svenska översättningen av engelskans ”resin”, i kontextet gjuta egna knivhantag. Epoxiplast? Är sugen på att prova att gjuta in olika saker i handtag för att göra dem unika. Gamla kottar är bara ett av ett obegränsat antal exempel, bild för exemplifiering

Det är väl harts, syntetharts?
 
Man får väl prova! :) Men jag vet, har kollat på ett sånt där kit också. Men det finns ju andra material man kan använda ändå, typ snäckor från någon strand man gillar

Om du arbetar med hårda material som kvarts eller snäckskal så måste du vara medveten om att det damm som bildas när man slipar dem är värre än asbest. Det är riktigt otäcka grejer.

https://www.reddit.com/r/jewelers/comments/5f8i5q/health_risks_of_seashell_dust/

Kvartsdamm kan man även få i sig om man går på en riktigt torr grusväg som dammar också. Så det finns typ överallt. Blöta grusvägar är inte lika farliga så det borde väl gå att blöta substratet du ska slipa för att minska risken samt använda vakuumsug/dragskåp. De riktigt farliga partiklarna är de som passar så perfekt in i lungaleolerna att de inte kan ta sig ut igen. Dessa svävar i luften i flera timmar, kanske dagar, beroende på vind och luftflöde.
 
Tack för varningen! Dags att skaffa den där heltäckande partikelfiltermasken alltså...

En halvmask med P3 filter är nog vettigt. Då kan man sova gott på natten. Men det ska till rätt mycket exponering för att utveckla silikos tror jag, när det gäller stendamm.
 
Senast ändrad:
En halvmask med P3 filter är nog vettigt. Då kan man sova gott på natten. Men det ska till rätt mycket exponering för att utveckla silikos tror jag, när det gäller stendamm.

Köpte precis exakt en sån. Mina lungor har fått sin beskärda del av skit genom åren, får nu problem av träslipdamm t.o.m., och har dessutom utvecklat astma. Så det var dags...
 
Köpte precis exakt en sån. Mina lungor har fått sin beskärda del av skit genom åren, får nu problem av träslipdamm t.o.m., och har dessutom utvecklat astma. Så det var dags...

Bra köp. Ska också skaffa en när maskinerna är i gång här snart. Vilken köpte du? Engångs eller med utbytbara filter?
Köpte ett par passivt ventilerade korgglasögon med imskydd från 3 m nyligen. Känns väldigt relevant när det sprutar gnistor och metalldamm. Viktigare än masken skulle jag säga, för en hobbyist.
 
Värre än asbest skriver du? Utveckla gärna. Sen att hänvisa till en chat på reddit väcker ju vissa frågor kring den vetenskapliga metoden här ☺️

Jag vet att det finns flera vetenskapliga artiklar om just kvartsdamm. Jag orkade inte leta fram dem på nätet utan tog första bästa som även hade "snäckskal" i sig.

Den om kvartsdamm finns på nätet, är svensk tror jag och handlade även om faran med torra grusvägar. Väldigt intressant. Jag flyr ut i skogen när bilarna kommer körande på sommartorra grusvägar hädanefter.

Jag fattar nu också varför det är mer regel än inte att asfaltera vägar i begyggt område.

https://www.sverigesbyggindustrier.se/UserFiles/Files/Regionerna/BI_Vast/BI Skovde/Kvartsdamm.pptx

https://docplayer.se/19534170-Sa-skyddar-du-dig-mot-kvartsdamm.html

Faran med "snäckskal"(1) och kvartsdamm från grusvägar är att exponeringen är dold och inte känd av gemene man. Därför riskerar man exponering utan att vara medveten om riskerna.

Asbest fattar alla att det är farligt och det flyr man som pesten. Inte ens skrotnissar och rivare vill ta i skiten. (Utan bra peng.)

1 - Kräver lite mer ingående analys och studier, men jag gör en rationell bedömning utifrån substratets egenskaper och hårdhet. Snäckskal är något av det hårdaste som finns, men kanske inte är exakt som asbest (vet ej, men varför chansa liksom?)

Jag vet minst en kille som kom på den briljanta idén att krossa kvarts för att komma åt guldet i det. Tur att jag var där med mitt varnande finger. För att inte tala om snubben på youtube som slipade laminerade glasfiberskivor med vinkelslipen för att göra en hemmagjord skyddsväst.

För att återgå till topic:
Har ni någon kniv där bladet är gjort i "snäckskal"? Dvs liknande keramiskt blad? Borde vara hårt och med bra skär.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.