Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Undrar om det inte är dags för ytterligare en liten knivpresentation?

Här följer några synpunkter på kniven ifråga: http://cykligare.blogspot.se/2013/12/spyderco-paramillitary-2-c81gbk2.html

/ John

Bra skrivet.

Jag har en PM 1, det är en bra kniv men den har några nackdelar. Som du skriver så sticker tången ut i hopfällt läge och tillsammans med de ovanligt vassa tummräfflorna så har jag rivit händerna på den ett flertal gånger när jag har plockat upp något ur samma ficka som kniven är i.

På PM 2:an har de tagit bort dessa problem och i mitt tycke även gjort den lite mer balanserad i förhållandet mellan bladlängd och handtag.

Då PM 1 är en såpass bra kniv så är jag lite sugen på en 2:a utan 1:ans brister men det har inte blivit något köp än.
 
Jaha du menade så ja. Ja det kan ju bli både orginalare, o förlängnda
Ja den förlägnda skulle bli fin i 6mm.
Fn måste få tummen ur. O köpa några.
Har några ämnen som kanske skulle gå o slipa om.
Härdade en kort 6mm Bowie idag. Ska bli kul o göra.

Vad har du för stål i lager?
Skulle Vanadis 4 vara ett stål som funkar i dessa sammanhang?

Bilder på den korta?


Mikael
 
Tack för ännu en läsvärd recension! Paramilitaryn har funnits på "inköpslistan" länge nu men den blir ständigt nedprioriterad. Det får nog bli en sådan under 2014!

Jag hade också en PM2. Var mycket förtjust i den. Tror jag sålde den mest för att choilen till sist störde mig. Inte så ofta man behöver greppa där, och oftast blir effekten av choilen alltså en onödigt förkortad egg. Men i övrigt en mycket välgjord och fint balanserad kniv!
 
Jag hade också en PM2. Var mycket förtjust i den. Tror jag sålde den mest för att choilen till sist störde mig. Inte så ofta man behöver greppa där, och oftast blir effekten av choilen alltså en onödigt förkortad egg. Men i övrigt en mycket välgjord och fint balanserad kniv!

Och min har nu fått lite mer patina. D v s jag hade den i fickan när jag körde i backen med cykeln så det rök om det för en stund sedan. Resultat: trasiga handskar, byxor och ett rejält skrapat clip på kniven! Så kan det gå...

/ John
 
Och min har nu fått lite mer patina. D v s jag hade den i fickan när jag körde i backen med cykeln så det rök om det för en stund sedan. Resultat: trasiga handskar, byxor och ett rejält skrapat clip på kniven! Så kan det gå...

/ John

Det viktiga var att du själv höll! Prylar är trots allt bara prylar. Du får se det som att kniven fick lite karaktär. :)
 
Det viktiga var att du själv höll! Prylar är trots allt bara prylar. Du får se det som att kniven fick lite karaktär. :)

Eller så kan man resonera som jag gjorde när jag kom hem med ett skrapat knä och en buckla i cykelramen,
- skrapsåret läker men det gör inte bucklan (jag var betydligt mer störd över bucklan än om skrapsåret).
 
Två superfunkisar

Helsvart Companion och en 106:a som jag köpt i veckan. Riktiga knivar det.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    28 KB · Visningar: 552
Grattis! Jag har också ropat in en Frosts snidarkniv, den kortare varianten:

Den lille 120:an ser också ut att var ett gott verktyg. Det längre bladet på 106:an gör den lite mer allround, därför valde jag den.
Priserna är ju trevliga de med, ca 120 kr känns helt ok för bägge modellerna.
 
Den lille 120:an ser också ut att var ett gott verktyg. Det längre bladet på 106:an gör den lite mer allround, därför valde jag den.
Priserna är ju trevliga de med, ca 120 kr känns helt ok för bägge modellerna.
Alltså, jag äger redan den längre varianten. Dock är den i laminerat stål och med plastskaft. Den här lille krabaten kommer jag inte att öppna, den går direkt in i samlingen. Den tillverkades på 50-talet och förpackningen är obruten.

Jag gav således lite mer för den än vad du gjorde ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.