Stort knivintresse - välj din favoritkniv

He John. Ja jääklar det var fina grejjer. :) Tack för att du visade dem :)

Jag skall ta och lägga upp lite fler bilder på dem på min blogg sen. :) Gillar min 110 med silverbolster och "cherryWood". Bra finish särskilt med tanke på att den är automatkonverterad.

Och apropå Bark River så har ni här en Japansk jägare/entusiast som verkligen gillar dem! Han är en jäkel på att slipa knivar dessutom och labborerar på japanskt vis med en del assymetriska slipningar. Intressanta teorier och de kan säkert fungera men inte helt lätt att lyckas med.

https://www.youtube.com/watch?v=dAo4y-TduXI

/ John
 
Blind Horse har tydligen splittrats, när man går in på hemsidan så finns det länkar till två olika bolag. Battle Horse Knives och L.T. Wright.

http://www.blindhorseknives.com/

Det var ju tråkigt då jag hade tänkt köpa mig en BHK Bushcrafter.

BHK Bushcrafter finns ju fortfarande kvar att köpa lite här och där har jag sett.

Annars lär nog minst 1 av de 2 fraktionerna fortsätta göra just en sådan modell med tanke på dess popularitet.
 
Nej Paul, de är köpta som "bastarder". Intresserad av stiletter när jag var yngre och sen lite gamla hederliga Buck-knivar ett tag och vad är då mer naturligt än konverterade diton? :) De inhandlades på eBay innan förbudet infördes mot den typen av knivar efter en viss flygplansincident.

Bakom mina exemplar ligger en lång historia som inkluderar att jag först blev pådyvlad en fake-variant, en Cumberland Mountain i S30V som tillhör de finaste ombyggda 110orna som finns i min jakt på graalen. Sen fick jag äntligen tag i Rangern men det var egentligen inte den jag ville ha. Den har dessutom en aning glapp i sidled i bladet även om det inte är mycket. Därefter fick jag syn på den Hunter jag har nu även om den första kom bort i posten men ersattes fritt av säljaren.

Sen har jag en ännu mycket längre historia om min standardHunter som räddade delar av min höft en gång när jag blev överkörd av en Pontiac Bonneville på en fest. Bakom många knivar finns en historia!! :)

Du har titanvarianten ser jag! Den hade jag inte haft något emot. Tar bort en av de stora nackdelarna men klassikern - vikten. Har dock aldrig känt på någon. Sen undrar jag vad det är för version du har med skollorna som ser flätade ut? Helt klart snygg!



Och här en mycket mindre traditionell kniv även om den nu har några år på nacken.

Kershaw%20Skyline.jpg


Här lite text om densamma: http://cykligare.blogspot.se/2013/12/den-perfekta-fickkniven-del-10.html

/ John
 
Tänkte lägga in ett litet avbrott bland alla stora knivar. Med en liten kniv. För nåt tag sen
tröttnade jag på dessa sladdriga blad i brytbladsknivarna, så jag gjore mitt eget alternativ.
Gullregn och M2-stål. Den får slita.
Kjell
 

Bilagor

  • _1100024.jpg
    _1100024.jpg
    56.1 KB · Visningar: 1,244
Sprang på ett par trevliga orange Mora på en loppis. Vore intressant om någon visste om det är något speciellt att veta om dem. De har ju olika stämplar så de kommer knappast från samma batch. Historia bakom det?
De är till synes helt oanvända och verkar ha någon form av rostskydd som om de varit avsedda att ligga i förvaring över lång tid. Är det helt vanlig produktion eller för Televerket/Civilförsvaret eller liknande? Är de så gamla som 60-70-tal?
Finns det stort intresse för den här sorten så de skall förbli hyllvärmare eller säljas vidare?
 

Bilagor

  • DSC_1682.jpg
    DSC_1682.jpg
    23.7 KB · Visningar: 1,164
  • DSC_1683.jpg
    DSC_1683.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,192
  • DSC_1684.jpg
    DSC_1684.jpg
    21 KB · Visningar: 1,194
1. Sprang på ett par trevliga orange Mora på en loppis. Vore intressant om någon visste om det är något speciellt att veta om dem. De har ju olika stämplar så de kommer knappast från samma batch. Historia bakom det?

2. verkar ha någon form av rostskydd som om de varit avsedda att ligga i förvaring över lång tid.

3. Är det helt vanlig produktion eller för Televerket/Civilförsvaret eller liknande? Är de så gamla som 60-70-tal?

4. Finns det stort intresse för den här sorten så de skall förbli hyllvärmare eller säljas vidare?

1. Trevligt, grattis! Fina knivar. Det handlar ju om en KJ Eriksson och en AB Carl Andersson (CA MORA). Det är m a o inte samma tillverkare. Det finns rätt mycket info gällande KJ Eriksson-knivar men inte så mycket när det gäller CA Andersson dito.

CA Andersson upphörde egentligen 1959 och gick sedan på sparlåga tills det köptes upp just av KJ Eriksson 1961. KJ Eriksson upphörde i sin tur 2005 när de gick ihop med Frosts och formade det kontemporära företaget Mora of Sweden.

2. Bladen är tillverkade i simpla kolstål (1080-typ), varför man har valt att behandla dem med ett fettlager. Detta har en tendens att torka ut och slutligen ser det ut som uttorkad lack. Det går dock att få bort det med naglarna och Autosol. Jag har tagit bort det på mina knivar och ersatt det med Militec-1 metall-reconditioner.

3. Det är en helt vanlig upplaga. Dina knivar är tillverkade i slutet av 50-talet.

4. Dessa knivar tillverkade i stora upplagor. Av denna anledning är det tveksamt om de någonsin får ett samlarvärde. Dessutom är inte finishen och materialvalet sådant att det främjar en samlarmani direkt ;).

~Paul~
 
Nej Paul, de är köpta som "bastarder". Intresserad av stiletter när jag var yngre och sen lite gamla hederliga Buck-knivar ett tag och vad är då mer naturligt än konverterade diton? :) De inhandlades på eBay innan förbudet infördes mot den typen av knivar efter en viss flygplansincident.

Bakom mina exemplar ligger en lång historia som inkluderar att jag först blev pådyvlad en fake-variant, en Cumberland Mountain i S30V som tillhör de finaste ombyggda 110orna som finns i min jakt på graalen. Sen fick jag äntligen tag i Rangern men det var egentligen inte den jag ville ha. Den har dessutom en aning glapp i sidled i bladet även om det inte är mycket. Därefter fick jag syn på den Hunter jag har nu även om den första kom bort i posten men ersattes fritt av säljaren.

Sen har jag en ännu mycket längre historia om min standardHunter som räddade delar av min höft en gång när jag blev överkörd av en Pontiac Bonneville på en fest. Bakom många knivar finns en historia!! :)

Du har titanvarianten ser jag! Den hade jag inte haft något emot. Tar bort en av de stora nackdelarna men klassikern - vikten. Har dock aldrig känt på någon. Sen undrar jag vad det är för version du har med skollorna som ser flätade ut? Helt klart snygg!

Och här en mycket mindre traditionell kniv även om den nu har några år på nacken.
OK, tack för förklaringen! Det är fina Buckknivar, hur som helst! Själv saknar jag en auto i min samling. Det närmaste jag kommer är assisted.

Du får gärna berätta mer om din sabbade höft pga en Pontiac Bonneville! Låter som en fyllehistoria ;).

Ja, den är fin den där titanvarianten. Den andra har ett s k korgflätat mönster i Macassar Ebony-trä. Riktigt tjusigt på nära håll. Bladet är dock inget märkvärdigt, dvs det evinnerliga 420HC. I Paul Bos regi är det dock fullt adekvat.

Också titanvarianten är i 420HC. Däremot är den med belaggt blad i CPM-154. Ett kanonstål! Ett av mina favoriter vid sidan om M4 och R2.

~Paul~

PS Trevlig Kershaw! Om jag minns rätt så är det Kershaws svar på Bucks Crosslock succé?
 
1. Trevligt, grattis! Fina knivar......
4. Dessa knivar tillverkade i stora upplagor. Av denna anledning är det tveksamt om de någonsin får ett samlarvärde. Dessutom är inte finishen och materialvalet sådant att det främjar en samlarmani direkt ;).



~Paul~


Tack för det utförliga svaret! Då kan jag med gott samvete snygga till dem och bryna upp dem och skär korvbröd med dem :)

Tycker det är riktigt kul med dessa classiska moror. Kommer ihåg att jag gav ca 10 kr på järnhandeln i början av 80-talet för en ny och fin vass Mora. Har skurit många pilar till pilbågen med sånna, och en tumnagel. Efter en tumnagel lärde man sig rätt och fel sätt...


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.