Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jo du har ju en del av skulden till att jag trillade dit du också! Det var ju bilden av din Rogue med Rosewood handtag som fick mig att börja undersöka modellen. ;)

Min svarta Rogue har hållit bra under sommarens äventyr men för hårdare jobb så förstår jag att man kan behöva ändra profilen lite.

Det är, som du skriver, en modell som är verkligen intressant ur ett historiskt perspektiv. Bark River har gjort ett, i mitt tycke, kanonjobb med att återskapa och till viss del modernisera den.


Ja, ingen har gjort det bättre än Bark River vad gäller produktionsknivar.
ABS smedernas custom jobb är förstås en annan historia!

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5423.JPG
    IMGP5423.JPG
    138.1 KB · Visningar: 801
Ja, ingen har gjort det bättre än Bark River vad gäller produktionsknivar.
ABS smedernas custom jobb är förstås en annan historia!

Mikael

Det där är ren konst! Vad är det för material i handtaget på den bakre kniven?

Bark River har som du kanske vet både en större Rogue II och en Mini-Rogue i planerna. Det ska bli intressant att se om det blir något av det. "Skisserna" på den planerade Boundary Rider Bowien ser också mycket lovande ut.

Det ryktas också om att dom kommer att tillverka Hudson Bay knivar igen under 2014. En sådan vill jag verkligen ha. :)
 
Det där är ren konst! Vad är det för material i handtaget på den bakre kniven?

Bark River har som du kanske vet både en större Rogue II och en Mini-Rogue i planerna. Det ska bli intressant att se om det blir något av det. "Skisserna" på den planerade Boundary Rider Bowien ser också mycket lovande ut.

Det ryktas också om att dom kommer att tillverka Hudson Bay knivar igen under 2014. En sådan vill jag verkligen ha. :)

Jo, det är fina linjer på Rogue!
Det är Amboynia burl & red liner på den nya.

En Rogue II i black walnut burl vore intressant att ha i samlingen.


Mikael
 
Hur är greppet på Rogue?

Håller med Mikael. Det är ett väldigt neutralt grepp. Det blir liksom rätt hur man än vänder och vrider kniven. Min svarta är lite rundare än den i Ivory Micarta. Alla mina är från årets tillverkning. Bensidorna på den tredje är rätt skeva men på ett bra sätt för det blir ett väldigt ergonomiskt grepp. Jag köpte min svarta från TKC men de andra köpte jag från Heinnie som har ett väldigt bra pris med tanke på att det inte tillkommer några andra avgifter.
 
Jäklar vilka linjer! Vackra så det förslår. Om man nu bara vinner på det tips man inte spelar på så....:)

/ J

Kanske något att önska sig nu till Jul då?
Onekligen ett härligt paket att hitta under granen, om man har givmilda släktingar.
Här med skaft i stabiliserad grankotte. :)


Mikael
 

Bilagor

  • r2_blk_pine_con_329_95_dlt.jpg
    r2_blk_pine_con_329_95_dlt.jpg
    48 KB · Visningar: 658
OJ,oj ,vilka fina knivar som presenteras nu. Dessa trillade in i min postlåda idag från USA.
 

Bilagor

  • 1464910_10202663041361449_1879946267_n.jpg
    1464910_10202663041361449_1879946267_n.jpg
    36.6 KB · Visningar: 590
  • 1476778_10202663240966439_1702415952_n.jpg
    1476778_10202663240966439_1702415952_n.jpg
    54.5 KB · Visningar: 597

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.