Stort knivintresse - välj din favoritkniv

har kollat lite o tycker det är äkta vara. vet att i produktion kunde det förekomma små skillnader ibland i gravyren.

Ja, det var det jag misstänkte i o m att kniven i övrigt så genuin ut.

Förresten om vi ändå snackar om genuina pjäser. Den här Benchmade Nim Cub 2 måste ändå vara en kinesisk kopia? Jag tycker mig se ett antal punkter som inte stämmer i jämförelsen med originalet: http://www.tradera.com/item/342913/196159280/militar-kniv-jaktkniv-

~Paul~
 
Nya och ganska ovanliga två tillskott.

EKA Swede 60S Wood med sågtandat blad och EKA Swede 110SS, dvs med rostfritt Sandvik 12C27-stål.
 

Bilagor

  • Min EKA Swede 60S Wood.jpg
    Min EKA Swede 60S Wood.jpg
    17.7 KB · Visningar: 957
  • Min EKA Swede 60S Wood, 2.jpg
    Min EKA Swede 60S Wood, 2.jpg
    22.7 KB · Visningar: 890
  • Min EKA Swede 60S Wood, 3.jpg
    Min EKA Swede 60S Wood, 3.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,066
  • Min EKA Swede 110SS.jpg
    Min EKA Swede 110SS.jpg
    24 KB · Visningar: 1,018
  • Min EKA Swede 110SS, 2.jpg
    Min EKA Swede 110SS, 2.jpg
    22 KB · Visningar: 909
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 879
Nyfiken på Helle Viking, gillar bladutformning och slipning, att det är kolstål är för mig inget problem.
Men undrar om någon här har testat en, och vad man kommit till för resultat då?
Helle-Viking.jpg
 
Fina exemplar!
60s var inte direkt utsliten, hehe.
Gillar 110ss:en på nått sätt, Ful men har nått ändå.
Båda knivarna är nyskick. Bilden på 110-an blev inte så bra, tyvärr eftersom bladet är högglanspolerat och kameran har svårt att fokusera på den.

110-an har vunnit pris för sin design om jag minns korrekt. Vilket pris det handlar om har jag inte lyckats lura ut.

~Paul~
 
Oj, måste erkänna att jag aldrig sett en EKA med sågtandat blad förut. Å andra sidan har jag inte letat. Avskyr i princip sågtänder :) men förstår att du vill ha den i din samling Paul!
 
Oj, måste erkänna att jag aldrig sett en EKA med sågtandat blad förut. Å andra sidan har jag inte letat. Avskyr i princip sågtänder :) men förstår att du vill ha den i din samling Paul!
Håller med. Är heller inte speciellt förtjust i sågtandade knivar. Men precis som du säger så är alla ovanliga former eftertraktade samlarexemplar. Faktum är dock att EKA 110SS är förmodligen ännu ovanligare. De jag sett hittills har haft ett oxiderat kolststålsblad.

~Paul~
 
Håller med. Är heller inte speciellt förtjust i sågtandade knivar. Men precis som du säger så är alla ovanliga former eftertraktade samlarexemplar. Faktum är dock att EKA 110SS är förmodligen ännu ovanligare. De jag sett hittills har haft ett oxiderat kolststålsblad.

~Paul~

Nej, tror aldrig jag sett den kniven förut om jag skall vara helt ärlig! Men den är väl inte direkt vacker måste medges. Möjligen "fulsnygg". Intressant om den vunnit formpris, men kanske inte konstigt då det inte alltid är det traditionella som premieras. Men det kan gå överstyr det där...själv är jag ju mycket intresserad av cyklar och jag kan säga att samtliga så kallade cyklar som vunnit designpris är vederstyggelser som knappt går att använda :)

Här är en liten recension på en kniv som aldrig vunnit designpris och aldrig kommer att göra det: http://cykligare.blogspot.se/2013/11/den-perfekta-fickkniven-del-8.html

/ John
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.