Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Sweet mother of Jesus goa grejer! En sådan fin 1.5:a! Och resten med. Moran är som sagt läcker.
Vad har du gjort med Bravosarnas slidor?

Jag har bara smörjt in dom med Fibertec sko wax. Vill minnas att jag köpte det på Naturkompaniet. Tycker att det fungerar riktigt bra på knivslidor också.

Fick förresten precis ett mail från Dale. Den Bark River Rouge som jag lagt en "pre-order" på hade kommit. Har suktat efter en sådan ett bra tag nu. Mikael W visade bilder på en sådan på något forum och jag blev helt såld på designen. BRK har inte tillverkat den modellen på 7 år om jag inte minns fel så det var bara att slå till nu. :)
 
Fina grejer Anders!

Hur funkar BR bolo'n jämfört med Kershaw dito'n?

Rouge är ett måste om man gillar tidiga Bowie's!
Vilket material i skaftet har du beställt?


Mikael
 
Det kan hända att din kniv är exakt den som jag lämnade tillbaka ;). Ropade in den på Tradera men upptäckte att ägaren hade maskinslipat slipfasen vilket resulterade i en ytterst ojämn bladprofil. Bladet är som bekant rejält tjockt.

Den här modellen har jag aldrig sett annat än i kolstål och laminat. Det kan förstås hända att den trots allt funnits i rostfritt i begränsad upplaga.

~Paul~

Köpte den i slutet av förra året från en norrländsk ort börjandes på Ö, om jag minns rätt.

Skulle inte vilja påstå att slipfasen var ytterst ojämn, men heller inte den grannaste jag sett. Jag är mer brukare än samlare och kosmetiken är sekundär till funktionen.

Alla andra exemplar jag sett har haft bladet stämplat med ståltyp, dock inte detta ex. Får leta vidare.
 
re

Bark rivers knivar är sköna knivar. Gillar också den stora variation de har i sitt sortiment.

Här håller jag på med slida till den svarta kniven. Ska torka nu innan jag efterbehandlar lädret till en finare glans. Hoppas ni gillar.:)

itn3.jpg
 
Det kan hända att din kniv är exakt den som jag lämnade tillbaka ;). Ropade in den på Tradera men upptäckte att ägaren hade maskinslipat slipfasen vilket resulterade i en ytterst ojämn bladprofil. Bladet är som bekant rejält tjockt.

Den här modellen har jag aldrig sett annat än i kolstål och laminat. Det kan förstås hända att den trots allt funnits i rostfritt i begränsad upplaga.

~Paul~

Ser ut att funka perfekt som en user!


Mikael

Trodde ett tag att jag hittat den info jag sökte, men blev sen bara än mer förbryllad?
https://www.flashback.org/t511411p272 inlägg 3260, men såg sen att det var dePaul som skrivit det? Nu kan förvisso information förändras och förbättras, men lite förbryllande är det.
För mig min del får mitt ex gärna ha laminerat blad. Går det att SE skillnad på dessa gentemot de olaminerade kolstålsbladen?
 
Trodde ett tag att jag hittat den info jag sökte, men blev sen bara än mer förbryllad?
https://www.flashback.org/t511411p272 inlägg 3260, men såg sen att det var dePaul som skrivit det? Nu kan förvisso information förändras och förbättras, men lite förbryllande är det.
För mig min del får mitt ex gärna ha laminerat blad. Går det att SE skillnad på dessa gentemot de olaminerade kolstålsbladen?
I det inlägget så kommenterar jag förstås originalet, dvs Grohmannkniven.

Min kommentar gällande den rostfria Frostkniven är i linje med mitt förra inlägg i den här debatten, dvs jag vill minnas att det har funnits en liten begränsad upplaga i rostfritt. När det handlar om Frosts så är förstås valet alltid 12C27.

Dock skall det erkännas att jag baserar mitt svar på ett diffust minne från länge sedan. Därav mitt något tveksamma svar i den här tråden. Så mitt svar är detsamma som tidigare, nämligen att det med stor sannolikhet finns en rostfri variant men denna är tämligen ovanlig.

Hoppas att det förklarar mitt något svävande förra inlägg :).

~Paul~
 
Köpte den i slutet av förra året från en norrländsk ort börjandes på Ö, om jag minns rätt.
Då kanske det inte är samma kniv trots allt. Jag ropade in den för ca 1½ år sedan. Den ojämna slipfasen är tyvärr något som man får dras på den här modellen men i mitt fall var kniven helt uppenbart maskinslipad och spetsen var helt asymmetrisk.

Jag hade aldrig ropat in den om fotot på kniven varit av bra kvalitet. Detta är ett typiskt förfarande på Tradera (dåliga bilder). Förhoppningen från säljaren är förstås att man inte skall orka bråka och därmed blir han av med en skitkniv till överpris.

Tycker faktiskt att det har blivit mer och mer av det här ofoget. Det är extremt sällan man ser en bra bild på objektet/objekten. De flesta bilder är suddiga och ser ut att vara tagna från månen samtidigt som den snurrar :).

~Paul~
 
Håller med fullt ut när det gäller ofoget med suddiga bilder på tradera, detta dessutom i en tid när digitalkameror och mobilkameror (förvisso också digitala) är bättre än någonsin.

Har du något bra tips på hur jag kan se om bladet är laminerat eller ej? Det är i alla fall ingen tydlig linje att se på rygg eller slipfas.
 
Håller med fullt ut när det gäller ofoget med suddiga bilder på tradera, detta dessutom i en tid när digitalkameror och mobilkameror (förvisso också digitala) är bättre än någonsin.

Har du något bra tips på hur jag kan se om bladet är laminerat eller ej? Det är i alla fall ingen tydlig linje att se på rygg eller slipfas.
Jag har i alla fall inga problem med att se laminatlinjen. Den brukar finnas på ca 3-4 mm:s avstånd räknat från eggen. Det gäller både mina moror, liksom Fällknivens diverse modeller.
 

Bilagor

  • Laminatlinje.jpg
    Laminatlinje.jpg
    38 KB · Visningar: 734
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 692
Ett snabbt "löktest" avgjorde ganska omgående att det är kolstål i min kniv. Troligen inte ens laminerat sådant. Har förvisso inte orkat få spegelfinish på slipfasen, men har snyggat till den lite och kan fortfarande inte se någon "linje" mellan de olika stålen.

Nåväl, jag gillar den oavsett, får väl bara vara lite mer varsam med att torka av den.
 
Ett snabbt "löktest" avgjorde ganska omgående att det är kolstål i min kniv. Troligen inte ens laminerat sådant. Har förvisso inte orkat få spegelfinish på slipfasen, men har snyggat till den lite och kan fortfarande inte se någon "linje" mellan de olika stålen.

Nåväl, jag gillar den oavsett, får väl bara vara lite mer varsam med att torka av den.
Du skulle kunna låta bladet få en skyddande patina. Den kan man antingen tvinga på bladet eller låta den komma naturligt.

Själv brukar jag inte ha tålamod och därför tvingar jag på patinan med hjälp av citronsyra, vatten och Wettextrasa som jag klämmer åt bladet med hjälp av två flata metallskenor och några klädnypor.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.