Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min kniv

Jag använder helst och oftast en Morakniv av äldre modell ( spolformigt träskaft) med rätt så blött stål.
Längd på bladet 10 cm. Slidan får gärna vara min hemgjorda av läder. Fördelen med denna kniv är bladets utformning och stålets mjukhet. Bladet är perfekt för att tälja med, att "ta ur en älg," eller skära upp en skiva bröd, alltså allsidig. Att sedan stålet är enkelt att skärpa till rakbladsvass nivå är extra plus. Tar man med priset i värderingen, så finns det inget som konkurerar med denna kniv.
 
Ska bli kul o se kniven färdig :)

Seved

Japp, tycker jag med :)
Skaftämnet blir detta, redwoodvrilen. Syns här med en annan hemmabyggd kniv i samma storleksklass. Skippar nog liners faktiskt. Ska bara bestämma mig för mosaik eller ihåliga pins. Har ni förresten erfarenhet av hur mycket redwood mörknar efter vanlig rålinoljebehandling. Funderar lite på att betsa den något för att få lite mörkare ton...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    38.2 KB · Visningar: 547
Japp, tycker jag med :)
Skaftämnet blir detta, redwoodvrilen. Syns här med en annan hemmabyggd kniv i samma storleksklass. Skippar nog liners faktiskt. Ska bara bestämma mig för mosaik eller ihåliga pins. Har ni förresten erfarenhet av hur mycket redwood mörknar efter vanlig rålinoljebehandling. Funderar lite på att betsa den något för att få lite mörkare ton...

Fina grejer! Åtminstone den redwooden jag använt har mörknat rejält då jag har den i linolje blandningen,ju längre den legat ju mörkare blir den
 
Dagens övning har hittills resulterat i en Gädda, efter 10 min. 4 hugg än så länge..
Seveds prototyp fick vara med, inte den bästa till fiske;)
ImageUploadedByTapatalk1365230825.188886.jpg

J.
 
En vacker gädda! Så de har börjat vakna nu...

Kniven är fin men som sagt, en liten jaktkniv är kanske inte det bästa valet till gäddfiske. Dock har den en fördel, nämligen att man i samband med rensning lätt kan följa bröstbenen eftersom bladet är så pass brett.

Du har väl börjat anamma den senaste rensningstekniken? ;). Tekniken visas efter 4:40 i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=0CkWA9g_q5g

~Paul~

PS Testa att dubbelpanera gädda. Smakar förvillande likt en torsk. Låt gärna gäddköttet dra i filmjölk över natten
 
re

Hej.
Går lite ot här men har kollat på en klocka TAG Heuer Aquaracer o blivit lite små sugen. Är det någon som vet något mer om märket eller har erfarenhet. Vet att det ska vara kvalitet men har inte tidigare någon erfarenhet.

mvh Kl
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.