Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Njaaa... multi slip fråm Jula får vara för min del. Körde med det förut för att testa för att det var så billigt,. Blev mycket besviken. Chuckarna som följde med höll inte slipverktygena speciellt bra o fick dra åt dem hela tiden för att de inte skulle flyga iväg. Sen gick kolena slut på en kort tid och då bestämde jag mig för att det blir bara dremmel härnäst. Ångrar inte. Mitt motto är köp bra o erkänt istället för skit. Kostar lite mer men håller också 3 gånger så länge och med mindre besvär
 
Njaaa... multi slip fråm Jula får vara för min del. Körde med det förut för att testa för att det var så billigt,. Blev mycket besviken. Chuckarna som följde med höll inte slipverktygena speciellt bra o fick dra åt dem hela tiden för att de inte skulle flyga iväg. Sen gick kolena slut på en kort tid och då bestämde jag mig för att det blir bara dremmel härnäst. Ångrar inte. Mitt motto är köp bra o erkänt istället för skit. Kostar lite mer men håller också 3 gånger så länge och med mindre besvär
Mitt tänk brukar också vara att köpa kvalitet direkt från början. Dock vill man gärna göra ett klipp ibland :). Men efter ditt inlägg så hoppar jag nog över Julas maskin och trots allt satsar på en Dremel.

Tack Kimmo!

~Paul~
 
re

Dremel är bra kvalitet o det kan jag intyga som kört med det i ca 10 år.
Sen finns det givetvis multi slipar för andra pengar som är ett helt annat kkapitel.
En dremmel idag kan man få för ca 1000 lappen med vajer oa allt i vissa paket o det är prisvärt enligt mig. Är man en vanlig användare och inte som jag som använder hårt apparaten flera gånger i veckan så tror jag en dremel håller säkert massor med år. Vad som händer mig när jag haft dremmeln i ca 2 år är att kolena tar slut men de beställer jag nya som är skit lätt att byta o maskin håller igen ca 2 år innan nästa byte. Julas multislip höll kolena ca 2 månader med mitt bruk plus att verktygena inte satt som de skulle i maskin o det orkar jag inte med.
Kolena till dremel kostar ca 70 kronor.
Sen rekommenderar jag att köpa multi chucken till dremmeln så slipper man byta chuck till de olika verktygena. Kostar ca 150 kronor o värd varenda krona :)
 
OK, jag är helt övertygad nu. Dremel är den maskin jag kommer att satsa på. Frågan är vilken modell. Om jag förstått det rätt så är varvtalet lika viktigt som wattstyrkan? De sladdlösa är därmed uteslutna.

~Paul~
 
re

Hej Paul. Körde förut med dremel 300 o är mycket nöjd med det. Nu har jag en dremel 4000jd som jag köpte igentligen bara för att ha också som jag kör med mycket. Båda är bra o enda som skiljer igentligen är att 300 har varvtal på 33000 medans 4000jd har 35000 tusen varv. Kör du med en 300 så har du en maskin för många år och den modellen är dessutom billigare än 4000jd. Tror du kan få 300 modellen för ca 600 kronor på nätet.
 
Hitta favoritkniven

Jag är som så många andra på jakt efter den perfekta allroundkniven. Vilket iofs är ett högst individuellt val. Tänkte dock ta forumets kompetens och erfarenheter till hjälp en bit på vägen.

Söker en kniv eller ett blad som skall fungera till allt från tälja korvpinne, spänta lite tändved till brasan (inte klyva vedträn, bara spänta lite tändspån), rensa och fjälla en fisk, samt ev ta ur något vilt.

Vill nog ha ett blad i rostfritt stål, frågan är bara vilket? AEBL, 12c27, RWL-34 eller annat? Sen är ju nästa fråga vilken slipfas det skall ha för att funka både sakerna ovan. När det gäller skaft och slida så gillar jag naturmaterial, men inser också funktionaliteten i moderna material. Samtidigt så håller ju en kniv i kolstål, träskaft och läderslida en mansålder om den bara vårdas rätt. Vill ju helst ha en kniv att trivas med och vara lite stolt över, vilket kanske inte blir fallet om den säljs överallt i stora antal. Karesuandoknivarna som exempel, säkerligen helt ok knivar, men att göra sin egen från ett av deras blad blir både billigare och personligare och man slipper träffa på allt för många andra som har samma kniv.

Låter ju lite som en Morakniv, men riktigt så enkelt vill jag inte ha det. Villl ha en kniv som inte blir dyrare än att den går att tappa bort utan att gråta blod, samtidigt skall den vara av sådan kvalite att den är värd att vårda ömt och kan åldras med charm. Så ca en tusenlapp är väl budgeten, gärna något mindre. Har inget emot att göra den själv utifrån ett färdigt blad. Budgeten är då densamma, fast då skall den rymma vettigt skaftmaterial, material till slida och annat som behövs.

Vill nog ha en kniv med ett blad på ca 10-11cm, 3-4mm tjockt och en höjd på ca 20-25mm, rostfritt. Alternativt ett löst blad att bygga på, fulltånge eller sticktånge spelar mindre roll.

Råd, tips, kommentarer och synpunkter på vad och var jag bör söka mottages tacksamt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...