Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det enda jag har kvar från Slipstensmassakern är nog en Hultafors GK, men den lyckades jag få rätt fin igen :) Numer är jag riktigt försiktig med slipstenen...
OK. Man brukar bli klokare med tiden. Som ung så hade jag heller ingen respekt för mina moror. Dock aldrig till den grad som den förre ägaren till min kniv visar upp.

Jag har återigen använt min mora Camping och än en gång konstaterat att det är en förbaskat bra allroundkniv. Pjäsen på bild är oanvänd så den ser ny ut. En annan har jag försett med hål för fånglina. Eftersom tången är av 3/4-typ så var det ganska enkelt. Bara att borra ett hål och klä den med en plastinsert (plasttub).

Stålet är Frosts kolstål, dvs antingen Uddeholm UHB 20C, C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101 eller C.D. Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 95. Alla med en hårdhet på 60 RC.

Frosts har nämligen använt omväxlande alla dessa ståltyper. För att närmare bestämma vilken exakt ståltyp det handlar om så måste man fastställa åldern på modellen. Detta har visat sig i det närmaste omöjligt.

~Paul~

PS Kniven medföljer en enkel slida i tunt läder och tryckknapp. Den kom av okända orsaker inte med på bild :).
 

Bilagor

  • Min Frosts Camping.jpg
    Min Frosts Camping.jpg
    18.3 KB · Visningar: 645
Ja. Har också noterat att Les Stroud satt sitt namn på några töntiga och billiga Camillus knivar...Han som tagit fram en respektabel yxa med Wetterlings...synd att sänka sig själv så där. Hans Helle är ju ändå ok verkar det som.
 
Man gör nog klokast i att hålla sig ifrån B Gryllsknivar ;).

~Paul~

ICAs stekpanna som ska vara utvecklad i samarbete med Jamie Oliwer hamnade bland de sämsta i ett test jag läste. Jag är generellt tveksam till dessa kändissponsrade produkter. Hur mycket har kändisen varit med i utvecklingen? Känns som att det ofta är billiga prylar till överpris där kunden betalar för varumärket.
 
bear grylls scout

Köpte av ren nyfikenhet en BG's Scout knife, en fällkniv med gummerat grepp och svärtat blad. måste nog vara den absolut sämsta av mina knivar...
 
Bear Grylls ultimata överlevnadskniv, som för övrigt inte längre kallas "ultimat", är rent kass.
Förutom slipning, ståltyp och annat metallurgiskt är själva handtaget kass. Plutten i bakänden man skall kunna slå med är LIMMAD på ett ihåligt plasthandtag. Om du sätter kniven i en gren och slår på bakänden, vilket går alldeles utmärkt med vilken Fällkniven-kniv som helst, spricker till slut handtaget.

Håll dig borta från allt det står B Grylls på.
 
Ja. Har också noterat att Les Stroud satt sitt namn på några töntiga och billiga Camillus knivar...Han som tagit fram en respektabel yxa med Wetterlings...synd att sänka sig själv så där. Hans Helle är ju ändå ok verkar det som.
Ja, precis. Men hans kniv tillverkas av norska Helle (som du skriver) och är en ganska fin kniv. Synd att den trots allt har en liten ricasso. Priset är för högt.

~Paul~
 
ICAs stekpanna som ska vara utvecklad i samarbete med Jamie Oliwer hamnade bland de sämsta i ett test jag läste. Jag är generellt tveksam till dessa kändissponsrade produkter. Hur mycket har kändisen varit med i utvecklingen? Känns som att det ofta är billiga prylar till överpris där kunden betalar för varumärket.
Fast jag har en annan panna tillverkad av Tefal (Preference) och det är den bästa belagda panna jag haft. Hans köksknivar är däremot inget speciellt.

~Paul~
 
ICAs stekpanna som ska vara utvecklad i samarbete med Jamie Oliwer hamnade bland de sämsta i ett test jag läste. Jag är generellt tveksam till dessa kändissponsrade produkter. Hur mycket har kändisen varit med i utvecklingen? Känns som att det ofta är billiga prylar till överpris där kunden betalar för varumärket.
Haha, snacka om fejk: http://www.tradera.com/nazi-tyskland-kniv-dolk-hitler-krupp-1943-auktion_342911_162264946

Den här typen av fällknivar började inte tillverkas förrän i början av 60-talet när amerikanska Buck gjorde den populär. Här har man stämplat in 1943 i handtaget och låtsas att bladet är tillverkat av Krupp. Jag tror att Krupp hade andra prylar att tillverka än sketna knivar under denna period ;).

~Paul~
 
Mitt senaste tillskott, en Bob Terzuola TTF-3A.
Mycket trevlig liten sak, 3,5 tums blad.
Fit och finish är fantastisk, han har inte en styrd maskin i sin verskstad, allt är gjort på frihand.
IMG_8159.jpg

//Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.