Stort knivintresse - välj din favoritkniv

310g är mycket vikt oxså. Fällmetoden för slanor har vi klarat av här tidigare och den i texten ovan är inte den rätta om man skall klara av en 30-40 slanor till ett eldkojebygge. 15 cm blad är bra för mycket. Iallafall rekommenderade Orvar Nilsson det. 6mm tjocklek på bladet verkar kraftfullt.
Som ung byggde jag en kniv av en bit fd katana, den kniven blev onödigt tjock och tung, opraktisk oxså.
Håller med om att specen ser knepiga ut. Konstigt att L Fälts ultimata kniv skulle se ut på det här viset.

~Paul~
 
Håller med om att specen ser knepiga ut. Konstigt att L Fälts ultimata kniv skulle se ut på det här viset.

~Paul~

Vad jag vet är inte Fält inblandad i framtagandet av denna kniv, hans namn dyker upp som en anekdot från hans tid inom försvaret som överlevnadsintruktör. Ett enkelt sätt att utnyttja hans namn för att sälja ytterligare knivar.
 
Vad jag vet är inte Fält inblandad i framtagandet av denna kniv, hans namn dyker upp som en anekdot från hans tid inom försvaret som överlevnadsintruktör. Ett enkelt sätt att utnyttja hans namn för att sälja ytterligare knivar.
Ahh, på så sätt. Min information kom från en andrahandskälla. Vet du om kniven verkligen är ett samarbetsprojekt med Fällkniven?

~Paul~
 
Jag har beställt en så vi får jämföra när den kommer.

Det finns vissa likheter med Fällkniven, men som sagt, vore de inblandade hade det synts tydligare. Priset är ju annars OK, med bonuspoängen :)

Med tanke på alla andra "dyra" prylar de brukar ha känns det konstigt att SMB inte haft erbjudande på Fällknivens produkter ännu.
 
Jag har beställt en så vi får jämföra när den kommer.

Det finns vissa likheter med Fällkniven, men som sagt, vore de inblandade hade det synts tydligare. Priset är ju annars OK, med bonuspoängen :)

Med tanke på alla andra "dyra" prylar de brukar ha känns det konstigt att SMB inte haft erbjudande på Fällknivens produkter ännu.
Många frågetecken som sagt var. Jag antar att det enklaste skulle vara att helt enkelt fråga Peter rakt av.

~Paul~
 
Här kommer bilden på Iilsaki Järvänpääbladet och den snidade träslidan samt skaften som utlovat. Det är en kombislida för 2 knivar, båda med karvade björnhuvuden. En örn är snidad i själva sliddelen. Jag har haft denna i över 40 år, farsan måste ha köpt den under en av sina fiskeresor i norra norrland. Min far dog när jag var 2 år så jag har inte historien klar för mig.

collect1.jpg


collect2.jpg


collect3.jpg


Lika gammal är denna helhornskniv som jag heller inte har någon historia till. Mycket kära ägodelar!

collect4.jpg


collect5.jpg
 
re

Jääklar Kalle du har två fina gamla knivar. Lite historia i dem. :)
Same kniven tycker jag ser lite sydsamisk ut i gravyren men vet inte säkert.

God kommande Jul o gott nytt år tll alla forumister :) Hiva inte i er för mycket av julglöggen. Själv ska jag umgås med min son o familj då han blev far första gången i går :) Jag blev farfar till en liten flicka :)
 
Brukar följa den här tråden och önskar jag hade mer tid över så jag kunde delta aktivt också. Men nu blev jag så nyfiken att jag måste skriva, ber om ursäkt för att det inte är direkt knivrelaterat.

Men! Diskussionen mellan kimmo och dePaul, från mitt håll verkar det som att ni diskuterar två olika saker? dePaul tycker att moderatorerna har gjort rätt, och kimmo att de gjort fel. dePauls argument baserar sig på ATT reglerna är skrivna som de är. kimmos argument angriper mer HUR reglerna är skrivna. Så ser det iaf ut från mitt håll, ser jag det tokigt?

För som jag läser det har kimmo helt rätt, reglerna känns inte flexibla och i det här fallet förlorar man kanske mer än man vinner på att tillämpa dom. Samtidigt har dePaul helt rätt, reglerna har inte följts och konsekvenserna för det är befogade och moderatorerna har ju då inte gjort något fel. Precis som ni själva, båda två, har kommit fram till. Att ni har rätt alltså.

Jag älskar problematiken och ber om ursäkt om jag är helt irrelevant för tråden.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.