Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fällkniven S1 till allt.
Plus en liten victorinox som alltid ligger i benfickan. På längre äventyr får en gerber multitång följa med, men inte alltid.
 
Mina knivar

Kul tråd, jag svarar gärna

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Min lilla Viktorinox som alltid sitter på nyckelknippan

2. Vilken kniv använder du där ute?
Opinel no 7

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Min Viktorinox eller morfars lilla fickkniv, vass som attan

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

En Global-liknande kniv som heter Kitchen Shark

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Opinel för skärpan, Ekas fällbara för funktionen och Viktorinox för funktionerna

Om den kombinationen finns så vill jag ha den!
 
1. Kul tråd

2. Opinel för skärpan, Ekas fällbara för funktionen och Viktorinox för funktionerna

Om den kombinationen finns så vill jag ha den!
1. Tackar!

2. Det närmaste man kommer är en EKA/Wenger Wood Collection. Det är en serie multiverkygsknivar med blad i Sandvik 12C27, bubinga grepp och i vissa fall fodral i läder. Detta är med andra ord en samproduktion mellan EKA-knivar och Wengerfabriken i Schweiz.

http://sakwiki.com/tiki-browse_image.php?galleryId=12&sort_mode=created_desc&imageId=1699

~Paul~

PS Tack för dina svar!
 
En kniv som säkerligen kommer att funka väl i samband med jakt/fiske är denna trevliga 80-talare. Det är en KN-kniv (tidigare Karlsson/Nilsson, senare Knivman och slutligen inkorporerat i Fiskars) i 12C27 och svart plasthandtag med det där typiska urtaget för den lilla borsten som fanns på en del modeller.

Detta är en styckningskniv/slaktarkniv med ett 160 mm långt och 1,5 mm tjockt, högglanspolerat blad.

MinKNstyckningskniv3.jpg


MinKNstyckningskniv.jpg


MinKNstyckningskniv2.jpg
~

~Paul~
 
Precis! Underbara att jobba med. Jag har ett gäng liknande med samma grepp och de används flitigt i mitt kök och ute. Till den här kniven finns också en slida i näver!

~Paul~
 

Bilagor

  • Min KN styckningskniv i näverslida.jpg
    Min KN styckningskniv i näverslida.jpg
    16.5 KB · Visningar: 1,016
  • Min KN styckningskniv i näverslida, 2.jpg
    Min KN styckningskniv i näverslida, 2.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,191
Vet inte, om sanningen skall fram.

Ropade in den på Tradera. Kniven är egentligen helt ny men har några hårfina spår efter ovarsam förvaring, samt att den förre ägaren har filat ned den utstickande fingerguarden en aning för att kniven skulle gå ner lättare i slidan.

~Paul~
 
Ett nytt tillskott till samlingen, en Puma 667 Prospector i Pumaster Steel och jakarandagrepp. Kniven är från mitten av 80-talet. Den levererades i originalask tillsammans med alla papper, lappar och skötselråd.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel, 4.jpg
    Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel, 4.jpg
    17.5 KB · Visningar: 989
  • Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel.jpg
    Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel.jpg
    15.3 KB · Visningar: 985
  • Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel, 5.jpg
    Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel, 5.jpg
    23.9 KB · Visningar: 1,009
  • Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel, 3.jpg
    Min Puma 667 Prospector i Pumaster Steel, 3.jpg
    19.8 KB · Visningar: 1,001

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.