Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag får väl ge mig in i leken då även om min lilla samling är något begränsad sett till märkesval....;)


Buck.jpg


1. Paradigm Pro, S30V, Paul Bos.
2. Vantage Avid, 13C26 Sandvik, Paul Bos.
3. Vantage Pro Small, S30V, Paul Bos.
4. Nano Bantam, 420J2, Signerad i gravyr av Chuck Buck.
5. Redpoint, black, 420HC


Wenger.jpg


1. Hardwoods 57 Hunter
2. Evolution St 10.814
 
Denna tråden blir nog lusläst många gånger.... Man har ju själv ett ganska stort kniv intresse ;)
Och tack för välkomnandet Paul.
Hm, personligen har jag inte läst den en enda gång i sin helhet. Är nog lite för bekväm för det ;).

Tänk på att mycket av det som har sagts tidigare i tråden kanske inte riktigt gäller längre. Det är ju trots allt några år sedan som tråden skapades.

~Paul~
 
Här kommer min lilla samling :)

Dessutom har jag väl någon Mora, ett par Victorinox och ett par skitfula som jag gjort själv. Och så kanske dessutom nån jag inte hittar just nu :)

Jag undrar just om några moderna Kniv Kaj knivar blir sådär välanvända. De såldes vid den tipunkten av en slöjderska i vadmal i Nästeln. Var där och klämde men fick ingen Kaj-kniv köpt. Har tänkt på det ibland och ångrar det lika mycket som att jag missade Tapio Virkalas pukko på macken i överhogdal. Var dock begränsad av tonårsekonomi vid tidpunkten vilket blir lite förmildrande.

Bosse
 
Jag hade sett ett reportage om Kniv-Kaj i en jakttidning 1985 och eftersom jag då bodde i Ljusdal och han i Edsbyn åkte jag helt enkelt till honom för att titta närmare på de knivar han gjorde. Jag hade just då ett förhållandevis välbetalt säsongsjobb och min far skulle precis fylla 50 år. Så.... jag köpte två likadana knivar, varav min far alltså fick den ena. Min är välanvänd, hans är fortfarande helt oanvänd. Jag kan inte minnas hur mycket jag betalade, men jag minns att jag valde bort en kniv med damasksmitt blad pga priset.
 
Visserligen begränsad variation av märken men det beror ju på naturliga orsaker ;). Fina knivar trots allt!

Vilken använder du allra mest?

~Paul~

Jag använder nog Vantage Avid mest, tätt följd av Vantage Pro Small. Fan vill ju använda Paradigm Pro då den är så dyr.
Men å andra sidan, vad skall man annars ha den till?
 
Mnandin har jag kommit över i Sverige genom annan kniv intresserad.
Annars är det nog svårt att hitta i Sverige. Vad jag vet så säljer ingen CRK här.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.