Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det var en underdrift! Många trevliga knivar där. Har du använt Peltonenkniven något! Hur tycker du att den är?

~Paul~

Nej, tyvärr har jag inte det. Köpte den sent i höstas och inte varit ute något speciellt, men förhoppningsvis används den i vår eller sommar. Hur som helst var det en kniv jag bara var tvungen att köpa. :)
 
Två nya additioner har anlänt. Victorinox Yoeman, variant (gammal modell) och Kershaw 2230 Lil Skinner (Bear and Cubs) i Aichi AUS-8 stål.

Båda modellerna är förhållandevis ovanliga. Framför allt Vicen med denna uppsättning verktyg (13 om man räknar med ringen) och färgen på skollorna har undertecknad inte sett tidigare. Den har precis det urval verktyg som jag har letat efter i alla år:

  • stort blad
  • litet blad
  • sax
  • stjärnskruvmejsel
  • förstoringsglas
  • korkskruv (miniskruvmejseln är extratillbehör som inte ingår i originalutförandet)
  • syl
  • konservburköppnare med liten skruvmejsel
  • kapsylöppnare med stor skruvmejsel och kabelskalare
  • ring
MinVictorinoxYeomanhybridbild2.jpg


MinKershaw2230BearandcubsAUS-8stljakarandahandtagbild7.jpg


MinKershaw2230BearandcubsAUS-8stljakarandahandtagbild4.jpg


MinKershaw2230BearandcubsAUS-8stljakarandahandtagbild3.jpg


MinKershaw2230BearandcubsAUS-8stljakarandahandtagbild9.jpg


En kul iakttagelse. Björnungarna i gravyren ser snarare ut som små griskultingar!

~Paul~
 
Här kommer min lilla samling :)

Dessutom har jag väl någon Mora, ett par Victorinox och ett par skitfula som jag gjort själv. Och så kanske dessutom nån jag inte hittar just nu :)
 

Bilagor

  • _MG_1800.jpg
    _MG_1800.jpg
    241.7 KB · Visningar: 1,044
Det var ju inte så illa! Fina knivar!

För min del behöver ni ju inte namnge/lista varje kniv men det finns kanske de som skulle uppskatta det??

~Paul~
 
Här kommer min lilla samling :)

Dessutom har jag väl någon Mora, ett par Victorinox och ett par skitfula som jag gjort själv. Och så kanske dessutom nån jag inte hittar just nu :)

Okej, här kommer en lista.

Från nederst till vänster och medsols:

  • En kniv i samestil, tillverkad av min kusin Tomas Oja
  • En billig norsk. Kongsberg Norway/Stainless steel
  • Frosts Laplander 95
  • EKA T8
  • EKA fällis utan bladpärr. (Modellbeteckning, Paul?)
  • En tvåbladsfällis, Buck 317
  • EKA fällis med bladspärr. (Modellbeteckning, Paul?)
  • En Kaj Embretsen från 1985
  • Mora Forest Exclusive
  • EKA A10
Mittenraden nerifrån och upp:

  • EKA Nordic W11
  • Egentillverkad efter egen design. Svartek, silver och damaskblad smitt av Alf Granqvist i Sunne. Slida i rårandläder.
  • Helle (Visst heter modellen Nying?)

Några av knivarna har varit med i tråden tidigare. Inlägg #3207
 
1. EKA fällis utan bladpärr. (Modellbeteckning, Paul?)

2. EKA fällis med bladspärr. (Modellbeteckning, Paul?)

3. Helle (Visst heter modellen Nying?
Tackar så hemskt mycket för presentationen!

1. Det är en EKA Swede 86, en mindre variant av 88-an utan bladspärr. Bladstålet är Sandvik 12C27, Bubinga-grepp. Tillverkningsår: 1990-1995.

2. EKA Swede 88. Samma stål och handtag som i förra exemplet. Modellen tillverkas dock fortfarande.

3. Ja.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.