Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om Pumaknivar. Den här Puma 960 Cub har jag använt en hel del, framför allt på 90-talet innan jag började uppskatta flatslipade blad.

Stålet är förmodligen det gamla Pumaster Steel som var av avsevärt högre kvalité än det som förekommer i dagens Pumor.

Greppet är i jakaranda, backarna i mässing, chassit i rostfritt 420-stål. Kniven är handgjord i Tyskland. På fjädern i fingeruttaget kan man finna tillverkningsnumret; 4182. Det bör innebära att den är tillverkad fjärde kvartalet 1982, serie 1.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min 960 Puma Cub, bild 4.jpg
    Min 960 Puma Cub, bild 4.jpg
    15.1 KB · Visningar: 671
  • Min 960 Puma Cub, bild 5.jpg
    Min 960 Puma Cub, bild 5.jpg
    11.1 KB · Visningar: 661
  • Min 960 Puma Cub.jpg
    Min 960 Puma Cub.jpg
    25.8 KB · Visningar: 667
  • Min 960 Puma Cub, bild 3.jpg
    Min 960 Puma Cub, bild 3.jpg
    22.3 KB · Visningar: 667
Tackar för den fina beskrivningen.

Puman är fin. Missade den när den fanns i Fällknivens utbud, tyvärr. Jag antar att den är från mitten av 90-talet, ca?

~Paul~

Jag har för mig att jag köpte den i början av 90-talet på Widfors i Stockholm. Den är numrerad med nr 24091. Kan det betyda att den är tillverkad 1991?
 
Ok

Nu har jag följt denna tråd för länge utan att ha postat. Här kommer en bild på en del knivar ur min, jämfört med många av er andra, blygsamma samling. Medsols från vänster nederkant: Forntidsminne från rekryten Normark men bling från I20, Halvdant blad från Mora i övrigt omärkt men ändå skön sameslöjd, Riktigt bra blad med rundpolerad rygg snyggt handtag och välgjord slida märkt 1985 7FM vet inte vem som har slöjdat den, Resten känner ni nog igen. Fällkniven F1, Fällkniven U2 använd, Fällkniven U2 NIB, SOG Twitch II ( skräp med bladspel och i övrigt undermålig kvalitet), Spyderco Caly 3 CF, Chris Reeve Sebenza Insingo från Knifearts ( min nuvarande favorit)
Väntar fortfarande på den lilla Forumkniven från Seved :) Hoppas att den inte är alltför långt bort.
 

Bilagor

  • IMG_0347.jpg
    IMG_0347.jpg
    116.3 KB · Visningar: 638
re

Hej.
Jag tyckte inte det var en blysam samling utan ett gäng fina knivar du visar upp :) Normark kniven har en blad typ jag tycker mycket om.
Fint hantverk på same knivarna o läckra fällisar.
 
Tack för de uppskattande orden.

Sammanhanget/miljön gör allt! Visst är det som du säger Kimmo. Samlingen är fin för mig, futtig för dig och Paul, och helt obegriplig för mina kompisar/grannar.
/Anders
 
På tal om Pumaknivar. Den här Puma 960 Cub har jag använt en hel del, framför allt på 90-talet innan jag började uppskatta flatslipade blad.

Stålet är förmodligen det gamla Pumaster Steel som var av avsevärt högre kvalité än det som förekommer i dagens Pumor.

Greppet är i jakaranda, backarna i mässing, chassit i rostfritt 420-stål. Kniven är handgjord i Tyskland. På fjädern i fingeruttaget kan man finna tillverkningsnumret; 4182. Det bör innebära att den är tillverkad fjärde kvartalet 1982, serie 1.

~Paul~


Den designen känner jag igen. Vart kan jag ha sett den förut...;)

//Ola @ GEAR
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.