Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kom över en skeletool till ett bra pris, riktigt trevligt multiverktyg måste jag säga. Ser inte ut att vara särskilt skön att hålla i, men jag blev förvånad över hur bra den fungerar/känns.

Design i världsklass.


...hur är det med multiverktyg och knivlagen, nån som vet? Har fått för mig att så länge man kan motivera så är det mesta ok att ha med sig.
 
...hur är det med multiverktyg och knivlagen, nån som vet? Har fått för mig att så länge man kan motivera så är det mesta ok att ha med sig.

Många brukar prata om bladlängd osv. Det är fel, inget sådant i knivlagen.

Du kan gå runt med svärd om du vill. Om det kan motiveras, tex att du bär medeltidskläder, ingår i ett medeltidssällskap och ni är ute på ett gemensamt arrangemang. Håller ni säkerhetsavstånd och tex kompisar bildar skyddsring runt kan ni öva fäktning i parken. Men börjar ni vifta nära utomstående ligger du risigt till.

Å andra sidan kan de gripa dig enligt knivlagen för att du viftar med en skruvmejsel, skolblyertspenna, linjal eller vad som helst under förutsättningen att du uppträder hotfullt.

Lagen är medvetet luddigt formulerad, och det är upp till den enskilda polismannen att bedöma. Givetvis kan man sedan överklaga och få det prövat av fler.

Men givetvis är det onödigt att provocera, när jag var aktiv i ett medeltidssällskap lämnade vi knivar och svärd i bilen om vi stannade och rastade längs vägen, gick vi ut på stan under ledig tid lämnade vi sådant i lägret. Stannar jag vid macken, vägkrog, affären eller liknande på väg till eller från en skogstur lämnar jag kniven i bilen.
Bara onödigt att reta folk, i värsta fall skärps lagen om för många gör det.
 
Många brukar prata om bladlängd osv. Det är fel, inget sådant i knivlagen.

Du kan gå runt med svärd om du vill. Om det kan motiveras, tex att du bär medeltidskläder, ingår i ett medeltidssällskap och ni är ute på ett gemensamt arrangemang. Håller ni säkerhetsavstånd och tex kompisar bildar skyddsring runt kan ni öva fäktning i parken. Men börjar ni vifta nära utomstående ligger du risigt till.

Å andra sidan kan de gripa dig enligt knivlagen för att du viftar med en skruvmejsel, skolblyertspenna, linjal eller vad som helst under förutsättningen att du uppträder hotfullt.

Lagen är medvetet luddigt formulerad, och det är upp till den enskilda polismannen att bedöma. Givetvis kan man sedan överklaga och få det prövat av fler.

Men givetvis är det onödigt att provocera, när jag var aktiv i ett medeltidssällskap lämnade vi knivar och svärd i bilen om vi stannade och rastade längs vägen, gick vi ut på stan under ledig tid lämnade vi sådant i lägret. Stannar jag vid macken, vägkrog, affären eller liknande på väg till eller från en skogstur lämnar jag kniven i bilen.
Bara onödigt att reta folk, i värsta fall skärps lagen om för många gör det.

Tack.
Håller med om att det är en ganska bra lag - överlåta åt polisen är inte helt fel när det handlar om tillhyggen.
...men visst blev Per Gharton åtalad för att ha brutit mot knivlagen då han burit en armékniv (fällis)? Han friades dock, om jag minns rätt.
 
Om man jämför med resten av Europa har Sverige en väldigt "snäll" knivlag.

I Danmark och Tyskland är det förbjudet med enhandsöppning. Detta innebär t.ex. att den tyska fallskärmsjägarkniven LL80 är förbjuden i just Tyskland. Sverige har ju förbud mot enhandsöppning, men i princip bara stiletter och fjäderbelastade knivar.

UK har förbud mot bladspärr, enhandsöppning och bladlängd över 7,5 cm. I princip allt utom en vanlig röd Victorinox är förbjudet. På t.ex. London Eye är det helförbjudet. Efter att man förbjöd i princip alla handeldvapen sker alla våldsbrott i UK med kniv. Därför dessa hysteriska lagar.

Norge har vissa områden i Oslo som är "knivfria".

Frankrike, Holland, Belgien osv. har vad jag förstått ungefär samma som Tyskland. Lagarna är dock "gummiartade" som i Sverige.

Jag tycker att den svenska lag 1988:254 är bra. Du FÅR gå in på Konsum med kniven i bältet om du skall ut i skogen, om du bär därför avsedda kläder. Du FÅR gå runt med en multitång i bältet på ett skolområde, om du har behov (och andra också tycker det) av den.
 
Kan du fixa min Pentax Spotmatic rätt också? Jag demonterade den och brände bort de sista svarta färgrestera från lock och botten. Sedan fick jag riva isär den för polering ibland. Allt passar bara på ett sätt, men ändå lyckades jag montera ASA-inställningen ett halvt varv fel för 20 år sedan. Och det går inte att montera på annat sätt...

Tror inte jag ska ge mig på att skruva i optik:)
Ser ut som sen charmig kamera. Använder du den aktivt?

Sorry OT
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.