Stort knivintresse - välj din favoritkniv

i skogen finns det massor av ved som inte behöver huggas och klyvas här här det bara kunskap om vilken ved som är bäst att använda, jag använder torra större grenar och färskbjörk (sommar som vinter, förutsätter att jag är på mark där jag får ta björk) klyver aldrig ved i skogen, använder ej yxa eller kniv utan en ihoppfällbar såg, med färsk björken som grund så får man en väldigt bra glödgrund som nästan vad som helst brinner på. finns det ingen färsk björk så duger torra grenar bra.

Klyver du aldrig björken alltså? Intressant, förklaragärna hur du använder färskbjörken - själv kör jag bara med död ved, och måste nästan alltid klyva/rentälja när det är blött.


Ang yxa - en superlätt yxa är ju ganska bra när man ska ut på hårda vandringar utanför stigar osv, men är man på lite lugnare strapatser så är ju den som är snäppet större att föredra. Dock så är ju en 300grams yxa överlägsen alla större knivar...
 
Dock så är ju en 300grams yxa överlägsen alla större knivar...

Alltså, är den verkligen det?
Betänk att yxor och huggare behöver moment (tyngd) för att fungera som de ska.
Om man har en 300 grams egg som hålls mot virket och träffar denna egg med en 1kg gren så borde väl effekten vara större än en 300grams sving från en liten yxa?

Egentligen kanske det blir lite fel att kalla något som A1 för "kniv". Jag tror DePaul när han säger att det är en usel sådan. De kanske borde marknadsföra den som "Klyvjärn" eller "Kaparjärn".
 
Alltså, är den verkligen det?
Betänk att yxor och huggare behöver moment (tyngd) för att fungera som de ska.
Om man har en 300 grams egg som hålls mot virket och träffar denna egg med en 1kg gren så borde väl effekten vara större än en 300grams sving från en liten yxa?

Egentligen kanske det blir lite fel att kalla något som A1 för "kniv". Jag tror DePaul när han säger att det är en usel sådan. De kanske borde marknadsföra den som "Klyvjärn" eller "Kaparjärn".

Iofs kan det nog vara så - jag måste dock testa det hela innan jag köper det fullt ut :)
...och en liten yxa är estetiskt sett vida överlägsen en stor "rambokniv", men det är en annan diskussion.
 
Iofs kan det nog vara så - jag måste dock testa det hela innan jag köper det fullt ut :)
...och en liten yxa är estetiskt sett vida överlägsen en stor "rambokniv", men det är en annan diskussion.

Jag håller helt med. Till sist och syvende kommer det ju alltid till subjektivitet. Hur kul man tycker det är att jobba med det eller det verktyget. Någon som föredrar att göra sina verktyg av flinta kommer inte att övertygas av någon stålanvändares argument. Tvärtom kanske stensnubben hävdar att stålkillen inte använder en kniv på rätt sätt ;) :)
 
Klyver du aldrig björken alltså? Intressant, förklaragärna hur du använder färskbjörken - själv kör jag bara med död ved, och måste nästan alltid klyva/rentälja när det är blött.

kapa alla bitar lika långa ca 70cm, lägg de grövsta bitarna nerderst lägg alla åt samma håll, så det blir som en pyramid utan topp, börja sedan att elda ovanpå högen, nu kommer veden att torka nedåt. genom att björken har näver så kommer ångan att åka ut i ändarna är det någon bit som är kortare än de andra så kommer ångan att åka upp och säcka elden.
Man får en helt fantastisk glödbädd som slukar nästan all sorts ved.
 
kapa alla bitar lika långa ca 70cm, lägg de grövsta bitarna nerderst lägg alla åt samma håll, så det blir som en pyramid utan topp, börja sedan att elda ovanpå högen, nu kommer veden att torka nedåt. genom att björken har näver så kommer ångan att åka ut i ändarna är det någon bit som är kortare än de andra så kommer ångan att åka upp och säcka elden.
Man får en helt fantastisk glödbädd som slukar nästan all sorts ved.

Intressant, ska testas så fort tillfälle ges.
 
1. Kanske gör du fel. Å andra sidan så är det en knepig procedur som kan ta sin tid. Jag har ibland också hållit på i några timmar innan jag lyckats få dit allt. Nu för tiden går det dock lite fortare ;).

2. Jag menade pivotskruven som bladet är fäst på. Den skall monteras sist.

~Paul~
Letade fram kniven och prövade montera den som du sa. Fick ihop den på en kvart! :) Har samlat damm i låda bra länge men nu ska den i bruk igen. Tack för tipset!
 
Eldar mest makeld för jag är så lat och så vill jag ha något svalt att hålla i när det skall släckas.
Men inte behövs någon vedklyvning för att få eld, det gäller bara att ha lite torrt tände med sig, samla lite markved och hitta några slanor så löser det sig. Det skall vara bra blött för att man skall behöva förstärka med torra smågrenar från gran och mer näver. Några luftande stenar under brukar vara nog. Sur ved brinner med avgivande av vattenånga, det är normalt och håller flygfäna borta. Så gör björktickan oxså.
Istället för 1kilos yxan kan man bära på något bättre.......
 
Letade fram kniven och prövade montera den som du sa. Fick ihop den på en kvart! :) Har samlat damm i låda bra länge men nu ska den i bruk igen. Tack för tipset!

Kan du fixa min Pentax Spotmatic rätt också? Jag demonterade den och brände bort de sista svarta färgrestera från lock och botten. Sedan fick jag riva isär den för polering ibland. Allt passar bara på ett sätt, men ändå lyckades jag montera ASA-inställningen ett halvt varv fel för 20 år sedan. Och det går inte att montera på annat sätt...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.