Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
Ok, fattar. Hm, billig lösning. Hur tänker du göra? Blir det en ny slida?

~Paul~

Det blir nytt. Var förbi tapetserarverkstan för att försöka få tag på en läderbit men det var stängt. Det kanske blir kydex ändå. Jag ser nu att sömhålen går genom en bit läder som lagts mellan de två sidorna så det lär inte gå något mer stygn. Men det blir ändå något annat. Den avspeglar inte heller knivens storlek. Man tror det döljs en machete (nåja) därinne och så kommer det ut en liten fjutt.
 
Letherman

Jag var vägen om Kanotcentru, tidigare idag. Innan jag gick var jag tvungen att fingra på en fällkniv (får man säga så om en folder?). Pris: +1000:00 Det var en läderman som såg aptitlig ut. Ett blad, en konservöppnare och en bitshållare med fyra (tror jag) bits infällda i skaftet.

Nu är jag allergisk mot multiverktyg efter flera år iklädd verktygsbälte med riktiga prylar. Allergin sitter fortfarande i.

Samma kniv utan bits finns också och är cirka 200:00 billigare. Vilket stål bladet var tillverkat i kunde personalen inte säga. Nåväl herrar expertis. Var står Lethermans knivar kvalitetsmssigt?
 
Re: Letherman

Zeeke; sa:
Vilket stål bladet var tillverkat i kunde personalen inte säga. Nåväl herrar expertis. Var står Lethermans knivar kvalitetsmssigt?
Det var svagt att personalen inte kunde svara på en av de mest elementära frågorna. En sådan affär skall man egentligen bojkotta.

Leatherman använder sig av 4 olika stålsorter och därmed 4 olika prisklasser. De dyraste pjäserna är de som är tillverkade i S30V, sedan kommer 154CM och därpå de två enklare stålsorterna 420HC samt 420.

Rent generellt tyckar jag att knivarna är OK men tämligen dyra. Personligen skulle jag inte välja en kniv med den typen av slipfas som det flesta L-männen äger. Men det är klart, vill man ha en kniv med fler verktyg än blott ett knivblad så kan en sådan vara ganska praktisk.

Man märker att företaget försöker slå sig in på den idag ganska lukrativa amerikanska knivmarknaden. För bara 2 år sedan hade de endast två modeller tillverkade i 420. Idag har de rätt många modeller omän ganska lika.

~Paul~
 
Canoecenter

Vi ska inte döma ut dem helt. De hade fyra folders och 4 knivar i disken. En av dem var Mora 2000. Någon i buttiken har ömdöme :)
 
Haha ok. Tyvärr måste det handla om en osynlig katt :). Men min undulat som dog nyligen var en hejare på att trampa i klaveret ;).

~Paul~
 
Jaha, favortkniv ja... Hmm, till allmäna friluftsakvititeter och vid alla tillfällen i skogen har jag med mig två knivar, en Fällkniven WM1 med neck-kydex samt en Strider SMF fällkniv. WM1 är utomordentligt fin som svampkniv!

De gånger WM1 inte följer med så är SMF alltid med, inte den bästa att tälja med men duger bra eftersom den har en hållbarhet utöver andra fällisar.

Till brasveden har jag en Bahco laplander såg.

Missade det där med köket... Där har jag en Fiskars kökskniv som funkar lika bra som andras global efter att jag slipat om den, använder Fällkniven DC-4 bryne/diamant, dock kräver den bryning oftare p.g.a. mjukare stål.



[Ändrat av gnisten 2007-05-31 kl 11:53]
 
gnisten; sa:
De gånger WM1 inte följer med så är SMF alltid med, inte den bästa att tälja med men duger bra eftersom den har en hållbarhet utöver andra fällisar.
Ovanlig kombination. Har du verkligen användning för en såpass stridsvagnsliknande kniv som SMF när du är ute i naturen?!?

Jag har en Buck Strider 880 men skulle nog inte komma på idén att ta med den ut i busken eftersom det finns så många andra modeller som kan göra jobbet så mycket bättre.

~Paul~
 
Knivval.

Knivval.
Den kniv man använder till när man är ute är en handgjord kniv av knivmakaren Kay Isaksson.
/ Karl
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.