Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej igen
efter lite forskande har jag fått info om kinfolk case kniven:)
Kinfolks Cutlery Company (Made by Case) 5488 pattern congress knife. Rare only 250 made in 2003 as part of the Case family Tree set. Great stag.

Låter som en bra förvärv:)
 
Hittade den lilla tingesten på en loppis, 15:- var det värt för ny kniv tycker jag allt:rolleyes:

Tänker att det kanske finns någon här som vet mer?

På stora bladet är det stämplat "Emil Olsson Eskilstuna" och det lilla bladet har märkningen "17" samt någonting jag inte kan tyda på andra sidan av bladet.....

17 tänker jag kan vara ett modellnummer men är helt novis på dessa äldre ( troligen äldre ) knivar.
Den är i lite behov av rengörning då de stämplade delarna är fyllda med skit, någon som har något förslag? Stålull?

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1381952149247.jpg
    uploadfromtaptalk1381952149247.jpg
    58.4 KB · Visningar: 940
Puukko

Så fick jag slutligen min Pekka Tuomine "workning puukko". Mycket fin, en av de där knivarna som får liv i handen. Egentligen skulle jag ha en med skaft av bark, men det blev fel i beställningen och jag tog den som Pekka erbjöd med rabatt. Dessutom är ju snygg masur aldrig fel.

Allmänt kan jag säga att hantverket är felfritt, sånär som på en liten glipa i mässingsplattan som sitter nitat i handtagets baksida. Ytterst lite, men det förvånade mig. Samtidigt är det väl möjligt att det är en acceptabel del av konceptet med nitad tånge ... Slidan är perfekt. Inlägg av björk med "klick" som en samekniv i toppklass.

Bladet är bara 85 cm. Å ena sidan kan ett aningen längre blad vara bra när limpor ska skivas och möjligen vid vedspäntning. Men det korta bladet är optimalt för att tälja med och fixar edc sysslor som har med fiskränsning odyl att göra. Bladet (kolstål) är tunt med en extremt fin egg som går högt utan att vara full flat. Märken efter smidet är kvarlämnade. Extremt effektiv! Har inte visat några tendenser att lägga sig eller fragmenteras.

Någon som har erfarenhet av hur man bäst upprätthåller/återställer skärpa på en kniv som denna? Tänker att naturbryne borde funka. Strigling?
 

Bilagor

  • puukko.jpg
    puukko.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,022
Grattis till mycket fin kniv ! Jag tycker att man nog kan godkänna små,små skönhetsfel på hantverks produkter,tycker liksom det hör till för det är ju inte grejer som spottas ur datorstyrda maskiner.
 
Någon som har erfarenhet av hur man bäst upprätthåller/återställer skärpa på en kniv som denna? Tänker att naturbryne borde funka. Strigling?
Visst, du kan med fördel använda naturbrynen. En kniv av den här kalibern tjänar på att bli noll-slipad, dvs slipad över hela slipfasen. Ingen primär- och sekundäregg med andra ord.

Det finns otaliga videor över hur man bär sig åt på nätet. De flesta har med japanska knivar att göra. Murray Carter har dessutom en instruktionsvideo där också.

~Paul~

PS Najs kniv ;).
 
Slipstenar

Hej
Har en fråga. Ibland hittar jag gamla slipstenar på loppisar. Ofta väldigt misshandlade. Men jag slipar till dom så dom går att använda. Men vad är det för sten? Var kommer den ifrån. Natursten i olika mörkgrå nyanser. Ungefär 2000 kornstorlek om man jämför med japanska stenar. Dom mörkare verkar ha finare korn.
Kjell
 

Bilagor

  • _1090702.jpg
    _1090702.jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,018
Hej
Har en fråga. Ibland hittar jag gamla slipstenar på loppisar. Ofta väldigt misshandlade. Men jag slipar till dom så dom går att använda. Men vad är det för sten? Var kommer den ifrån. Natursten i olika mörkgrå nyanser. Ungefär 2000 kornstorlek om man jämför med japanska stenar. Dom mörkare verkar ha finare korn.
Kjell
Det är nära inpå omöjligt att avgöra en stens ursprung baserat endast på utseendet. Till och med i samma område, exempelvis Arkansas så finner du att stenarna kan skifta i färg, allt från nästan vitt till svart.

~Paul~
 
Hittade den lilla tingesten på en loppis, 15:- var det värt för ny kniv tycker jag allt:rolleyes:

Tänker att det kanske finns någon här som vet mer?

På stora bladet är det stämplat "Emil Olsson Eskilstuna" och det lilla bladet har märkningen "17" samt någonting jag inte kan tyda på andra sidan av bladet.....

17 tänker jag kan vara ett modellnummer men är helt novis på dessa äldre ( troligen äldre ) knivar.
Den är i lite behov av rengörning då de stämplade delarna är fyllda med skit, någon som har något förslag? Stålull?

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk
Din kniv är en luring. Har inte hittat den i några böcker eller övriga beskrivningar. En sak är säker. Det handlar om andra generationens Emil Olssonknivar eftersom den har en logotyp i form av en stjärna. Med andra ord en kniv från 40-50 talet.

Eftersom jag inte vet vilken modell det handlar om så kan jag heller inte bistå när det gäller materialvalet.

Firman var verksam mellan åren 1896 - 1967 (Eskilstuna).

Det bästa du kan göra är att sänka kniven helt sonika i varmt vatten och tvätta den med t ex Yes. Använd gärna en uttjänt tandborste.

Skölj och torka den, samt blås med hårfön. Därefter kan du ta bort resterna med en spray med komprimerad luft.

Nästa steg är att smörja kniven med exempelvis Militec-1 eller Rocket Fuel Red Label. Då bör kniven hålla några år till ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.