Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fixa kockkniv för barn?

Idag är jag hemma med sjuk son på 6år och han vill inte hjälpa till att laga mat i köket, det är ju såå tråkigt. Sedan kröp det fram att det var för att jag själv hackade med den vassa kniven och den får han inte använda. En utmaning som naturligtvis in gick att bomma, fram med stora stabila skärbrädan och vass skalkniv. Men man får inte bra skärteknik med en liten skalkniv så snart to jag fram vår minsta tyska kockkniv på 14cm. Bättre, men funkar inte med små händer...

Mac har ju en riktig barnkniv för köket men den kostar ~400kr det går min fru inte med på om jag skulle fråga (och ärligt, det är lite mycket pengar:)). Har någon ett tips på billig "kock-kniv" med litet handtag som man kan runda spetsen på och som inte väger allt för mycket?

Det gäller att börja i tid om man vill bli bjuden på en god middag som pensionär:).

/Andreas
 
Senast ändrad:
Kockkniv för barn

var inne på Jula för att köpa annat tillsammans med sonen, han tyckte att den här verkade kul, så jag spontanköpte:

http://www.jula.se/debakniv-edge-810419


bladet är väldigt tunt, så det var inte match att göra en rundning på spetsen med fil. Jag har också trubbat hälen lite grand.

Imorgon får vi se hur det går att laga mat med den också.

/Andreas
 
Jag återgår lite till ämnet med oljor till skollorna. Linolja och balsamterpentin säljs inte på mindre än 1 liter viket känns lite fånigt mycket, och dyrt, närmare 300 kr. Så jag tänkte kolla hur det funkar med bara linolja (kokt eller rå) eller kanske paraffinolja... Ger det ett sämre skydd, tränger det in sämre, eller måste proceduren göras oftare?
__
Fredrik
 
Kan man använda linfröoljan på ICA, eller är det något helt annat än "vanliga" linolja? Den kostade ~50kr för en flaska. Antar att det är rå linolja i den då det inte var på färdigmatshyllan:).




/Andreas
 
Jag återgår lite till ämnet med oljor till skollorna. Linolja och balsamterpentin säljs inte på mindre än 1 liter viket känns lite fånigt mycket, och dyrt, närmare 300 kr. Så jag tänkte kolla hur det funkar med bara linolja (kokt eller rå) eller kanske paraffinolja... Ger det ett sämre skydd, tränger det in sämre, eller måste proceduren göras oftare?
__
Fredrik

Jag har rå kallpressad linolja av fin kvalitet och balsamterpentin, i större mängd än vad jag kommer gör av med på länge. Om du vill så kan jag blanda ihop en 70/30 mix och posta till dig?
 
Jag har rå kallpressad linolja av fin kvalitet och balsamterpentin, i större mängd än vad jag kommer gör av med på länge. Om du vill så kan jag blanda ihop en 70/30 mix och posta till dig?

Jag tackar och bockar och tar gärna emot det. PM på ingång.

Men jag skulle gärna se en förklaring ändå, om det finns någon. En polare som jobbar i en färgbutik som skulle kunna uppdateras :)
)_
Fredrik
 
Om man jämför kokt och rå så kommer rå att tränga in bättre i träet pga mindre molekyler. Så ihop med terpentin så tränger den råa in duktigt. Jag har inte upplevt någon nackdel med rå ännu. Min har torkat fint med terpentin. Finns hur mycket som helst att läsa på nätet om linolja. Jag snöade in på det duktigt en gång men nu har jag glömt det mesta :)
 
Om man jämför kokt och rå så kommer rå att tränga in bättre i träet pga mindre molekyler. Så ihop med terpentin så tränger den råa in duktigt. Jag har inte upplevt någon nackdel med rå ännu. Min har torkat fint med terpentin. Finns hur mycket som helst att läsa på nätet om linolja. Jag snöade in på det duktigt en gång men nu har jag glömt det mesta :)

Tack för svaret.
Du har fått ett mail...
__
Fredrik
 
Jag återgår lite till ämnet med oljor till skollorna. Linolja och balsamterpentin säljs inte på mindre än 1 liter viket känns lite fånigt mycket, och dyrt, närmare 300 kr. Så jag tänkte kolla hur det funkar med bara linolja (kokt eller rå) eller kanske paraffinolja... Ger det ett sämre skydd, tränger det in sämre, eller måste proceduren göras oftare?
__
Fredrik

Jag använder bara kokt linolja. Det funkar bra för mig. Till vissa knivskaft där jag vill ha en hårdare yta använder jag danish oil men som regel är det bara kokt linolja som jag använder till både kniv- och yxskaft.
 
re

Samma erfarenhet som du av rå linolja. Torkar väldigt dåligt om alls i de jag har provat under årena. Däremot så blandar jag balsamterpentin i kokt linolja. Balsam terpentinet hjälper till oljan att gå in i trät o endel säger att det hjälper till att härda oljan o tycker själv att det har varit så:)
rå linolja har jag slutat med för länge sedan då det inte funkat för mig iallfall.
 
Regnbågspremiär idag, och första arbetsdagen för den nye kiven🎣😃
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    154.3 KB · Visningar: 597

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.