Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Joo, terpentinet hjälper att härda lite men rå linolja är en olja som inte härdar i sig självt så som kokt linolja. Använde rå linolja förr många är sedan men slutade med det då jag märkte att skaftena var blev lite kladdiga efter lång tid och skit fastnade lätt fast jag hade balsam terpentin också. :)

Omnet, fin kniv det där. Gillar :)

Var det i tråden för forumkniven som någon tipsade om att köpa rå linojla och själv koka upp den precis innan användning. Då skulle den fortfarande tränga in som rå linolja, men härda som kokt :) Låter kanske lite för bra för att vara sant, och nog ingenting som jag orkar ge mig på. Ska se om jag kan hitta inlägget
__
Fredrik
 
re

Kokt linolja

Kokt linolja är numera en rad olika produkter. Gemensamt är att oljan har polymeriserats (molekylerna har kopplats ihop till ca ca: 0,0001 mm = 100 nm storlek), antingen genom upphettning till 150 — 250 grader, eventuellt i kombination med syretillförsel (luftinblåsning) eller genom tillsats av sickativ (t ex järnoxid, mangandioxid), ibland även mögelhämmande tillsatser. Den är tyngre, tjockare och mörkare än rå linolja och bildar, till skillnad från rå linolja, skikt under torkning och får därför en bättre skyddande yta. Den utvidgar sig ca 15 % när den torkar och täpper därför till bra inne i trä. Linoljan oxiderar snabbt under svag värmeutveckling, torktiden är ett eller ett par dygn.

Äldre typer av kokt linolja är troligen bättre ur träskyddssynpunkt, då de är mer hetrogent gjorda, d.v.s. de innehåller många olika fraktioner som skyddar på lite olika sätt. Modern linolja är mycket homogen och ren, och kanske därför inte lika skyddande.

Om man värmer oljan lite innan användning så impregenerar det ännu bättre :)
 
Vårgädda i mjärde.



Min svåger o jag tog den i mjärde, he he så det är kanske fusk.
Men morsan blev glad, hon ska göra gäddbullar :eek:

Seved
 
re

Uschh. håller med J-E. Fult som faan o hade vart tillochmed bättre om det varit en slät bit träd utan mönster. Ser också väldigt tråkigt ut utan form i skaftet överhuvudtaget. Kantigt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.