Stort knivintresse - välj din favoritkniv

aha tack! Är det bökigt att slipa om en kniv. Har bara något enklare keramiskt bryne.

En annan sak som man siktar in sig på (också) är en Mora Buschcraft Black. Verkar grymt bra för pengarna. Särskilt för vinterbruk =)

Köp dig en Mora Robust och testa den ordentligt. Kanske känner du att du klarar dig med den. Gör du inte det kan du ju alltid slänga den i verktygslådan. :)
 
Fick hem en till Jarl idag som är tänkt som en 40 års present till en kompis och blev förundrad över olikheten på skaftformen. Den nya har en omkrets som är drygt 1 cm större än min gamla och är mycket mer formad som en tunna medans min gamla är i järmörelse nästan fyrkantig. Det har sin charm med knivar som tillverkas delvis för hand. :)

Svårt att få med skillnaderna på kort men gör ett försök.

semester022.jpg


Fredrik

Ja du det var skillnad det! "Presenten" ser riktigt mysig ut i greppet. Är på tok för sugen på en Jarl nu. Inte bra för plånboken...
 
Mikael. Bra observation. Bilden med hinken är nätfiske i höstas när frysen skulle fyllas. De andra två är vinterviste med spö och blänke. En bra dag med plusgrader i påsktid, och en kallare dag med mer normalt fiske tidigare under vintern.

Bosse
 
Jag är den där lite trista sorten som inte har lika mycket att skriva om. Läser följaktligen mest. Det blir en del dreggel över bilderna. Fina knivar Fredrik Kimmo.

Någon som tycker något om den enkla Condor Bushlore nya (2011 eller vad det blir)!?
Alllsidigt bushbruk.


Letar egentligen efter en F1-liknande liten skönhet med tangen stickandes ut, skarp rygg osv. Stålsort är inte så viktigt så länge kvaliteten är bra, geometrin och slipningen.
Föredrar en inte alltför konvex. Så kallad "skandi"/ rak egg är också bra. Blir nämligen mycket om karvande...

Jag håller med föregående i stort. Jag köpte en för ca 250kr på ebay i våras har jag för mig. Var nöjd initialt och tyckte det var ett riktigt fynd, ville också testa bushcraftkonceptet. Men finishen är usel och stålet supermjukt. Jag gick loss på eggen med en vanlig metallfil och det var busenkelt att ta bort material. Numer tjänstgör min som trädgårdsredskap.
 
Eftersom jag nu äntligen lärt mig posta bilder skickar jag en bild till er på några av mina favoritknivar genom åren. Ska försöka lära mig fotografera också....

DSC_0235.jpg


2 översta till vänster har jag täljt till själv. Överst till höger en kniv min kusin gjort.
Unders till vänster en Björn Åslund min sån fick av slöjdaren när han vart 7 år. Obviously ett undantag i bilden då den inte används av mig.
Mittenkniven till höger en okänd slöjdare från ås. Kniven inköpt hos konservator Ola Wallin på mitten av 80-talet. Perssonkniven från kiruna från samma tidsepok och en gåva från mina arbetskamrater på ett bygge i vemdalskalet där jag i ungdomligt oförstånd eldat delar av min kropp med bensin. Kom nästan undan med blotta förskräckelsen och kniven funkade som kär uppmuntran.

Bosse
 
Fin knivar som vanligt Kimmo! Grattis!

Kul att du lyckas att fixa lite bilder Bosse! Det var efterlängtat ;). Många fina pjäser i din samling!

Condor Bushlore är en kniv som aldrig lockat mig. För högt pris med tanke på finishen och materialet, samt lite av en hype-faktor. En vanlig mora är fasen så mycket bättre.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.