Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jättefina knivar Fredrik! Jag menade att kniven i mitten inte så använd ut, medan de andra två gjorde så.

Gott Nytt År på er‼

~Paul~
 
Då förstår jag:)
Bilden är lite gammal, togs när jag fick hem Krut. Nu är den ngt lite mer sliten.

Gott Nytt på Er allesammans!

Fredrik
 
re

Otroligt fina knivar o bilder ni har gubbar. Härligt att se dem.:)
Postar ett par bilder på några knuivar jag gjort jag gillar:)
Ha de gött vart ni är är o ett grymt gott nytt år vänner:)
mvh Kimmo

tvaring_zpsccf16458.jpg

sex-70.jpg

sjy-25.jpg
 
Längd: 77 mm
Höjd: 20 mm
Bredd: 13 mm

Ändbutten:
Höjd: 17mm
Bredd: 11 mm

När jag täljer med kraft,sitter bolstret i tumvecket och pekfinger & långfingret är öppna.
Skaftet styrs då med ringfinger och om det får plats, lillfinger.
Det här är en trefingers kniv men med tumvecksgrepp får lillfingret plats, men då sticker endast 6 cm av bladet ut framför handen.
Mina fingrar är ganska stela nuförtiden,men jag hittar grepp på Juni ändå.

Mikael

P.S.
När man sitter inne i ett tält efter en intensiv dag,tar man gärna av sig utrustning inkl. större knivar.
Då blir den lilla kniven ett smidigt redskap för matlagningen. D.S.

Kanon! Tack så mycket Mikael! Blir till att sätta sig i garaget imorgon och tälja lite. ;)
 
Av det jag beställde senast från Exduct så är det bara min Enlan EM-01 (näst längst ner på bilden) och mejselsatsen som används. SRM 710:an (har några fler sen tidigare också) hade en riktigt skev egg och jag har inte orkat profilera om den. EM-01 är dock ett litet guldkorn tycker jag. Liten, behändig och mycket lättare att hantera med en hand än SRM 710. Jag gillar inte riktigt framelock...

Vill man prova kinesiska knivar med "Axis lock" så tycker jag att man ska köpa Ganzo i första hand. Dom jag har är riktigt bra faktiskt. Enlans variant av "axis lock" tycker jag är hemsk!

Oavsett vilka av kineserna som man köper så får man dock räkna med att lägga lite tid på att fixa till det som dom inte gjorde rätt på fabriken. Man får vad man betalar för brukar det heta... :)

Själv har jag köpt några kinesknivar från både ebay och aliexpress till en billig peng. Har blivit 3 st Sanrenmu från Ebay, en GB-763, en LB-T01A och en ZB-T21. Från aliexpress har det blivit en Ganzo G704. Måste säga att Ganzon är en riktigt trevlig kniv.

/ Morgan
 
Är den precis i nyskick så ligger väl priset ca 2000 kronor här i sverige men på ebay en helt nib en del pengar mer.
De har faktiskt stigit i värde bara det senaste året! En NIB i originalask och dito papper betvingar ett pris på mellan 3 - 4 K kronor.

Utan ask men i nyskick kostar de runt 2200 - 2300. Det spelar faktiskt ingen roll om det rör sig om den illa eller den stora Wirkkalan. Priset är i princip det samma. Skicket är A och O.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.