Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Ja mororna är nog de mest använda knivarna i världen o funkar till mycket. Älgkniven dock som Paul visade upp skulle jag inte vilja ha men det är bara jag.
 
Några av mina

Med risk för att få skäll pga vanvård av kniv lägger jag upp några av mina knivar :) Favoriter? Tja, jag gillar dem alla, fast på lite olika sätt. Alla har jag haft rätt länge och använt i varierande omfattning.

Tvåbladaren Buck 317 har jag förstått kan vara lite av ett samlarobjekt kanske.

Den masurskaftade är tillverkad av Kaj Embretsen. Lite kul!

Laplanderkniven är kanske den mest vanvårdade i den lilla samlingen.

Hellen har jag inte använt på många år och i princip glömt bort. Ett kärt återseende. Ska bli en nygammal följeslagare på skogsturerna.

Slutligen den kniv jag fick i present när jag fyllde 40. Tillverkad av min kusin.

Kommentarer? Paul eller nån annan?
 

Bilagor

  • _MG_0449.jpg
    _MG_0449.jpg
    260.5 KB · Visningar: 1,416
  • _MG_0451.jpg
    _MG_0451.jpg
    286.7 KB · Visningar: 1,698
  • _MG_0453.jpg
    _MG_0453.jpg
    234.4 KB · Visningar: 1,514
  • _MG_0454.jpg
    _MG_0454.jpg
    289.3 KB · Visningar: 1,567
  • _MG_0455.jpg
    _MG_0455.jpg
    251.8 KB · Visningar: 1,825
Med risk för att få skäll pga vanvård av kniv lägger jag upp några av mina knivar :) Favoriter? Tja, jag gillar dem alla, fast på lite olika sätt. Alla har jag haft rätt länge och använt i varierande omfattning.

Tvåbladaren Buck 317 har jag förstått kan vara lite av ett samlarobjekt kanske.

Den masurskaftade är tillverkad av Kaj Embretsen. Lite kul!

Laplanderkniven är kanske den mest vanvårdade i den lilla samlingen.

Hellen har jag inte använt på många år och i princip glömt bort. Ett kärt återseende. Ska bli en nygammal följeslagare på skogsturerna.

Slutligen den kniv jag fick i present när jag fyllde 40. Tillverkad av min kusin.

Kommentarer? Paul eller nån annan?
Mycket fina och trevliga knivar!!! Grattis! Embretsenkniven kan kanske vara värd något idag.

~Paul~
 
re

Jätte fina knivar som används. Embretsen kniven skulle jag kunna tänka mig är en av hans tidigare. Inget du säljer kanske?

Din kusin måste jag säga har bra talang för att göra knivar också. Fin kniv.
 
Jaktkniv (Stiga?)

Jag har inte tillgång till kamera just nu men om det är någon av er inbitna knivfantaster som ändå kan ge mig lite vägledning så vore jag tacksam.

Jag har i min ägo en jaktkniv som utseendemässigt påminner rätt mycket om Mora Laplander. Jag fick den någon gång i mitten 1970-talet och då var den ny. Slidan är borta sen många år men den var gjord i kraftigt svart läder med en slejf och tryckknapp med vilken man låste fast kniven i slidan.

Som jag minns den så var det tryckt STIGA i blockbokstäver på slidan. Har Stiga, utöver gräsklippare och pingisbord också gjort knivar eller var det möjligen en reklamartikel från bolaget?

Kniven är ca 22,5 cm lång från spets till skaftets bakände, varav bladet upptar drygt 11 cm. Själva den slipade eggen upptar dock bara ca 8,5 cm med en markant "fingerurgröpning" i bakänden på bladet.

Bladet är bara märkt "Stainless steel". så det ger inte så mycket vägledning. Annan märkning saknas. Bladet är av fulltånge-typ med mässingsbeslag och -nitar. Skaftet i träet är något slags exotiskt rödbrunt träslag, kanske mahogny men jag vet inte säkert.

Detta kanske inte är världens bästa vägledning, men det vore som sagt kul om någon av er visste något mer om kniven.
 
Jätte fina knivar som används. Embretsen kniven skulle jag kunna tänka mig är en av hans tidigare. Inget du säljer kanske?

Din kusin måste jag säga har bra talang för att göra knivar också. Fin kniv.

Köpte två likadana knivar av Kaj våren 1985 på plats i hans smedja i Edsbyn. Den ena fick min far i 50-årspresent, den andra behöll jag själv, och nej, de är inte till salu.
 
Jag har inte tillgång till kamera just nu men om det är någon av er inbitna knivfantaster som ändå kan ge mig lite vägledning så vore jag tacksam.

Jag har i min ägo en jaktkniv som utseendemässigt påminner rätt mycket om Mora Laplander. Jag fick den någon gång i mitten 1970-talet och då var den ny. Slidan är borta sen många år men den var gjord i kraftigt svart läder med en slejf och tryckknapp med vilken man låste fast kniven i slidan.

Som jag minns den så var det tryckt STIGA i blockbokstäver på slidan. Har Stiga, utöver gräsklippare och pingisbord också gjort knivar eller var det möjligen en reklamartikel från bolaget?

Kniven är ca 22,5 cm lång från spets till skaftets bakände, varav bladet upptar drygt 11 cm. Själva den slipade eggen upptar dock bara ca 8,5 cm med en markant "fingerurgröpning" i bakänden på bladet.

Bladet är bara märkt "Stainless steel". så det ger inte så mycket vägledning. Annan märkning saknas. Bladet är av fulltånge-typ med mässingsbeslag och -nitar. Skaftet i träet är något slags exotiskt rödbrunt träslag, kanske mahogny men jag vet inte säkert.

Detta kanske inte är världens bästa vägledning, men det vore som sagt kul om någon av er visste något mer om kniven.
Jag förmodar att det är den här kniven du syftar på?

MinFrost-Stigajaktkniv.jpg


Kniven tillverkades av Frosts för Stiga i början av 70-talet. Bladet är i Sandvik 12C27 och handtaget i jakaranda.

Kniven på bild är min egen. Den är i Mint Condition, aldrig slipad eller använd. Bilden är inte så bra. Om intresse finnes så kan jag göra egna bilder i morgon. Denna bild är tagen av säljaren i samband med köpet.

~Paul~
 
Jäkligt fina knivar. Embretsen kniven är säkert värd lite. Han är ju värdsberömnd. Som sagt trevligt med använda knivar. Jag ska verkligen inte klandra dej.

Jäklar vilken fin kniv din kusin gjort, med RB blad o allt. Vad hetr din kusin.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.