Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Jag vet vad full flat är:) Det vet du depaul att jag vet.

2. ska ge den här en chans så återkommer jag med mer synpunkter.

3. Gillar inte så mycket de med serraterad blad

4. Vi får se, jag kanske har en annan uppfattning om kniven om en månad, vi får se.
1. Jo, jag vet men tyckte att det kanske var på sin plats att trots allt förklara skillnaden för de medlemmar som kanske inte riktigt har kläm på det här :).

2. Kanon!

3. Samma här.

4. Skall bli intressant. Väntar på en längre recension!

~Paul~
 
bilder

sorry att jag tar upp lite plats. Grannen var hemma så här kommer några bilder. Meddela mig om ni skulle vilja ha dem e-postade i högre upplösning.
 

Bilagor

  • DSC_6216.jpg
    DSC_6216.jpg
    44.2 KB · Visningar: 509
  • DSC_6212.jpg
    DSC_6212.jpg
    49.6 KB · Visningar: 487
  • DSC_6213.jpg
    DSC_6213.jpg
    47.8 KB · Visningar: 558
  • DSC_6215.jpg
    DSC_6215.jpg
    53.6 KB · Visningar: 446
  • DSC_6211.jpg
    DSC_6211.jpg
    56.3 KB · Visningar: 508
Ett av de viktigaste greppen fattas dock. Det som påminner om sabelgreppet.

Fnglinegrepp.jpg


~Paul~

Men är inte det rätt värdelöst på en kniv? En yxa (eller sabel) kan man ju förstå att man inte vill tappa framåt, eller tappa alls för den delen. Men på en kniv vill man ju inte att handen ska kunna glida över till bladet, trots att det även till kniv heter fånglina.
 
Men är inte det rätt värdelöst på en kniv? En yxa (eller sabel) kan man ju förstå att man inte vill tappa framåt, eller tappa alls för den delen. Men på en kniv vill man ju inte att handen ska kunna glida över till bladet, trots att det även till kniv heter fånglina.
Om du följer den här metoden så kan handen inte glida framåt över bladet. Testa!

~Paul~
 
Ny ligger den på över tusenlappen i sverige. Vet inte vad just den här modellen kostar här eftersom de bara har den vanliga enduran på Knivkompaniet. Jag köpte min för ca 600 kr inkl frakt från USA. Säljer denna för 450kr. http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=48675
Bestknives har också samma pris på den här kniven. Frakten är inberäknad: http://www.thebestknives.fr/boutique/fiche_produit.cfm?ref=SC10FPPR&type=2&code_lg=lg_fr&num=0

Köpte min Becker 2 hos dem. Jag skulle dock inte anlita dem igen eftersom jag inte gillar att vänta i 3 veckor på en kniv ;).

~Paul~
 
Bra pris där! Tack för tipset. Men min är fortfarande billigare. Om man inte bryr sig om lite slit på clipet och vill ha kniven efter tre dagar istället för tre veckor. ;)

Kan dessutom tänka mig ett byte där en Fällkniven F1 i bra skick är inblandad.
 
Om du följer den här metoden så kan handen inte glida framåt över bladet. Testa!

~Paul~

Nå...

Till att börja med förutsätter väl fånglinans fingersparande funktion att längden på skaft+ricasso är tillräcklig i förhållande till handens storlek.
Sen är det väl som så att den typiska knivolyckan (den som ett parerskydd skall förhindra) knappast sker vid vanligt täljande utan när man "ska bara". När du "ska bara" har du förmodligen inte lindat fånglinan runt handen först...

Därmed inte sagt att en fånglina inte gör nytta.
 
Alltså, visst, allting kan hända. Släpper man greppet om skaftet helt och hållet så riskerar man skador oavsett vilket fånglinegrepp man än använder.

Helt klart är dock att greppet är avsevärt säkrare. Om linans längd är väl avvägd så kan jag inte se hur man skall kunna skära sig oavsett längden på ricasson. Det gäller helt enkelt att linan är så stram att det inte skall gå. Detta är därmed den abosolut viktigaste detaljen.

Om man "skall bara" --- ja då finns det ingen räddning. Ungefär som att rengöra pistolen med den sista patronen kvar i pipan och magasinet borttaget ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.