Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Aha det var rostfritt. Ja det går ju lättare att få hårt. Jag är så dålig på japanskt stål dom finns ju inte tillgängliga för knivmakare i så stor utsträckning. Ja rostfri damask är det inte så många som kan göra. Sverige var ju ledande länge på det. Genom Dammasteel.

Seved
Precis. Nej, det är inte lätt att hålla reda på alla dessa stålsorter. Man får ha ett stort intresse för att lyckas med den bedriften
wacko.gif


~Paul~
 
Jag ska försöka läsa in mej på dom stålen mera. Har du några förslag på vart man kan söka.

Seved
Hm, jag har ingen specifik sajt att gå till. All min information är resultat av åratals samlande av fakta från otaliga källor, ganska ofta med hjälp av diverse fora. Det enklaste är kanske att söka på ordleraterad information. Dvs: steel, HRC, grade, heat treatment osv.

~Paul~
 
Hm, jag har ingen specifik sajt att gå till. All min information är resultat av åratals samlande av fakta från otaliga källor, ganska ofta med hjälp av diverse fora. Det enklaste är kanske att söka på ordleraterad information. Dvs: steel, HRC, grade, heat treatment osv.

~Paul~

Jo jag vet det där. Det är ett jäkla läsande och letande. Det är det som är nackdelen med att få mycket knivar att göra. Man hinner inte läsa så mycket om stål o dyl. Nej nu ska jag ut o grovslipa den tredje sista lilla forumkniven.

Seved
 
Aha det var rostfritt. Ja det går ju lättare att få hårt. Jag är så dålig på japanskt stål dom finns ju inte tillgängliga för knivmakare i så stor utsträckning. Ja rostfri damask är det inte så många som kan göra. Sverige var ju ledande länge på det. Genom Dammasteel.

Seved

Damasteel och damskus är ju inte riktigt samma sak. Jag har ingen egen erfarenhet av damasteel, men som jag förstått det är det pulver av olika stålsorter som pressas ihop i hög värme. Med resultat att vissa egenskaper ska vara bättre och andra sämre vad jag förstått.

Ungefär som jag såg Kaj Embretsen på TV för många år sedan när han smidde damask med avancerat mönster. Han hade en ram som han fyllde med upprätstående svetstrådsstumpar i olika dimensioner och legeringar. Sedan smidde han ihop det till ett stycke.
 
Damasteel och damskus är ju inte riktigt samma sak. Jag har ingen egen erfarenhet av damasteel, men som jag förstått det är det pulver av olika stålsorter som pressas ihop i hög värme. Med resultat att vissa egenskaper ska vara bättre och andra sämre vad jag förstått.

Ungefär som jag såg Kaj Embretsen på TV för många år sedan när han smidde damask med avancerat mönster. Han hade en ram som han fyllde med upprätstående svetstrådsstumpar i olika dimensioner och legeringar. Sedan smidde han ihop det till ett stycke.

Ingen av metoderna är lika, men resultatet och principen är lika. Självklart är det pulver dom blandar ihop det är ju pulverstål. Men dom använder två olika sorters stål "väller" ihop dom och valsar eller smider det till ämnen sen slipar,fräser eller vrider det för olika mönster, det är precis så man gör kolståls damask. Det är bara att man inte har färdigt stål på damasteel. Woots vet man inte exakt hur araberna gjorde när det begavs sej. Det dog ut med dom som gjorde det. Det är kvalifiserade gissningar man använder nu.

Seved
 
Ingen av metoderna är lika, men resultatet och principen är lika. Självklart är det pulver dom blandar ihop det är ju pulverstål. Men dom använder två olika sorters stål "väller" ihop dom och valsar eller smider det till ämnen sen slipar,fräser eller vrider det för olika mönster, det är precis så man gör kolståls damask. Det är bara att man inte har färdigt stål på damasteel. Woots vet man inte exakt hur araberna gjorde när det begavs sej. Det dog ut med dom som gjorde det. Det är kvalifiserade gissningar man använder nu.

Seved
Man vet inte 100 procent hur de gjorde men kanske 90. Man känner ju till den kemiska sammansättningen. Däremot känner man inte till hela tekniken bakom värmebehandlingen.

Wootz uppfanns i Indien. Araberna kopierade tekniken men framför allt så härstammar namnet från Syriens huvudstad Damaskus (var inte huvudstad på den tiden) eftersom man där gjorde de största vapenaffärerna.

Pulverstål fanns inte riktigt på den tiden :).

~Paul~
 
Man vet inte 100 procent hur de gjorde men kanske 90. Man känner ju till den kemiska sammansättningen. Däremot känner man inte till hela tekniken bakom värmebehandlingen.

Wootz uppfanns i Indien. Araberna kopierade tekniken men framför allt så härstammar namnet från Syriens huvudstad Damaskus (var inte huvudstad på den tiden) eftersom man där gjorde de största vapenaffärerna.

Pulverstål fanns inte riktigt på den tiden :).

~Paul~

Japp precis. Får dom hålla på så kommer dom väl på det.

Ja det är möjligt ja. Men araberna använde tekniken oxå som sagt.

Ja damasksmidet är uppkallat efter damaskus, men det är inte riktigt samma sak som wootssmide. Woots är mera kompliserat att göra. Jag kan inte den tekniken helt. Har bara läst om den som flyktigast nångång. Vet inte o Japanerna eller Araberna damasksmidde först eller om dom kom på det bägge två, var för sej.

Seved
 
1. Ja damasksmidet är uppkallat efter damaskus, men det är inte riktigt samma sak som wootssmide.

2. Woots är mera kompliserat att göra. Jag kan inte den tekniken helt.

3. Vet inte o Japanerna eller Araberna damasksmidde först eller om dom kom på det bägge två, var för sej.
1. Nej, det är sant. Wootz är däremot den primära komponenten i ett Damasksvärd.

Här är en trevlig artikel i ämnet som leder till fler artiklar :). http://archaeology.about.com/od/ancientweapons/a/damascus_steel.htm

2. Som sagt så är wootz en komponent i ett damasksvärd.

3. De flesta är överens om att det var araberna, även om jappsarna som vanligt vill skapa en myt kring ämnet och påstå att de var först.

~Paul~
 
är s30v ett bra stål? försöker hitta en lista som rangordnar alla typer av knivstål och gärna en kort sammanfattning vad som skiljer.

Tittade på svensk knivförening men hittade inget. Funderar på en Spyderco Native.

Mvh
Fredrik
 
är s30v ett bra stål? försöker hitta en lista som rangordnar alla typer av knivstål och gärna en kort sammanfattning vad som skiljer.

Tittade på svensk knivförening men hittade inget. Funderar på en Spyderco Native.

Mvh
Fredrik
Du hittar inga stålsorter som liknar S30V i svensk knivförenings tio i topp lista ;). Eftersom det är en "svensk" knivförening så handlar det mest om svenska stålsorter, preferabelt kolstål.

Crucible CPM S30V är ett mycket dugligt stål. Det är ett pulvermetallurgiskt sintrat rostfritt stål med litet korn och förbättrad slagseghet jämfört med andra liknande stålsorter.

Dock hade jag personligen valt en annan modell än just Native.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.