Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En mycket intressat kukri har dykt upp.

Busse Combat Killa Zilla i INFI-stål. Antagligen det mest allrounda och bästa stålet för större huggare.
BusseCombatKillaZillaInfistl.jpg


BusseCombatKillaZillaInfistl2.jpg


BusseCombatKillaZillaInfistl3.jpg


~Paul~
 
Cold Steel har gjort TVÅ kopior på Tapios kniv. Man kanske skulle köpa den dyrare för att få känna på om den är bra.

Paul, nu skall du väl bara hitta den röda balisongen och den stora överlevnadskniven från Hackmann så har du ju klassikerna.
 
Paul, nu skall du väl bara hitta den röda balisongen och den stora överlevnadskniven från Hackmann så har du ju klassikerna.
Haha. Ja, det stämmer. Jag har den svarta balisongen. Den röda borde vara lättare att få tag i. Överlevnadskniven finns också ibland men tyvärr har jag inte hittat ett mint-ex.

Hur är det med din samling? Har du också några Hackmanknivar?

~Paul~
 
Det enda som INTE är Fällkniven är en Becker BK2, några bajonetter till AK4 (en Eickhorn), två Bahco överlevnadsknivar (olika tillverkare), en hög Leathermantänger, en sliten Mora pilotkniv (den före F1) och kanske något mer. Tyvärr inget att få hjärtattack för. Du sitter däremot på några Fällknivisar jag gärna skulle vilja ha, men nu har du ju en grön F1 så nästa kanske kan hamna i min samling. Jag köpte PXLcoos nummer 9, den enda i rosa. Jag tänkte köpt nummer 4 för att den var först men jag hade inga pengar då.

Det borde vara dags för något nytt från Fällkniven tycker jag. Det är ju skatteåterbäring snart och den brukar ju hamna i Boden varje år :)

SMB har ju autogiro som man räknar av varje gång man köper böcker. Det kanske vore något för Fällkniven. Man betalar in 500 varje månad och får det allra senaste när det kommer. Fällknivens knivklubb skulle bli populär ganska snabbt.
 
1. Det enda som INTE är Fällkniven är en Becker BK2, några bajonetter till AK4 (en Eickhorn), två Bahco överlevnadsknivar (olika tillverkare), en hög Leathermantänger, en sliten Mora pilotkniv (den före F1) och kanske något mer. Tyvärr inget att få hjärtattack för.

2. Du sitter däremot på några Fällknivisar jag gärna skulle vilja ha, men nu har du ju en grön F1 så nästa kanske kan hamna i min samling. Jag köpte PXLcoos nummer 9, den enda i rosa. Jag tänkte köpt nummer 4 för att den var först men jag hade inga pengar då.

3. Det kanske vore något för Fällkniven. Man betalar in 500 varje månad och får det allra senaste när det kommer. Fällknivens knivklubb skulle bli populär ganska snabbt.

---------------------------------------------
1. Fina knivar! Har också några Bahco men inte av olika fabrikat.
2. Vi får hoppas att du slutligen får tag i en grön Fenwick F1 ;). Jag har också två PXL-knivar. En vanlig med nr 13 och en grön PXL Coos nr 14. Köpte vad jag vet den sista gröna.
3. Ingen dum idé!! Kanske något att föreslå för Peter?

~Paul~
 
Vilken fantastisk tråd! Jag läste hela tråden från första till sista sidan för ett par veckor sedan men har inte hunnit registrera mig och svara förrän nu.

Såg att en av mina knivar hade kommit upp som favoritkniv på sidan 133 och det är jag såklart glad för. Det är inte så ofta den här typen av knivar som jag arbetar med kommer upp på friluftsforum. :)

För att besvara grundfrågan:

DSC_2615Large.jpg


1. Vilken kniv använder du till vardags?

Jag har nästan alltid en Opinel No. 7 i kavajfickan. Perfekt storlek för att skära ett äpple, vässa en penna eller öppna ett paket. En av mina absoluta favoritknivar alla kategorier.

2. Vilken kniv använder du där ute?

När jag är ute och bråkar i skogen så brukar jag ha med mig en gammal Frost Viking med plastskida eller en no-name leverlock som har hängt med ett bra tag.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Jag åker ju rätt mycket på olika typer av reenactmentträffar och då tar jag med mig en egentillverkad kniv baserad på fyndmaterial från gotländsk vikingatid. Det är ett linoljebränt Mora 145 som har fått stå som bas och skaftning och skida är egentillverkad.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

I skillnad från många andra här så tycker jag personligen att Global gör bra och framför bekväma knivar. De tre knivarna jag använder mest i köket är en grönsakskniv från Global , en keramisk santoku från kyocera och en kockkniv från Kobe.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Otroligt svårt att bara välja en drömkniv men om jag bara får välja en så hade jag velat lägga ett beställningsjobb hos Patrick Barta som är en stor förebild. En tjeckisk Dussack står ganska långt upp på önskelistan men om Barta hade varit inblandad så hade jag nog lämnat över hela projektet till honom. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.