Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Caly3, slipa egg och trämora

Nu sjutton! Det blev ingen Fällkniven, tänkte att mest använder jag faktiskt min fickkniv. Så köper en riktigt fin sådan. Längre fram kanske det blir en Fällkniven A1. Hursomhelst, nu väntar jag på eBay order från Kanada. Beställt en Spyderco Caly3 (VG10) och en Spyderco Sharpmaker. Den sista var egentligen inte planerad men jag hade en igensnöad stor kartong utanför lägenheten som inte gick ner i återvinningen så jag satte igång att strimla den med min rakbladsvassa Skeletool CX (154CM stål) men såg tyvärr inte de tjocka häften som jag med full kraft skar in i. (och fortsatte skära, min idiot, trodde det var lite is eller nått) Vad som hände var att eggen liksom vek sig lite. Inte synligt men man känner med fingrarna att eggen är böjd. Och kniven är såklart slö. Förhoppningsvis går det att fixa med Sharpmakern. (mitt knivintresse är helt nytt, så kan inget om slipning)

Som skogskniv tillsvidare hittade jag en gammal kolstålsmora med rött trähandtag. Längesen jag såg en. Funderar på att köpa "jättemoran" också för den hade de också. Jag köpte dock den normala med bladlängd 10,5 cm.
 

Bilagor

  • C113G_L.jpg
    C113G_L.jpg
    15.2 KB · Visningar: 601
  • IMG_0060.jpg
    IMG_0060.jpg
    28.9 KB · Visningar: 587
1. Beställt en Spyderco Caly3 (VG10) och en Spyderco Sharpmaker.

2. Vad som hände var att eggen liksom vek sig lite. Inte synligt ....Förhoppningsvis går det att fixa med Sharpmakern.
1. Grattis till ett bra köp! Du kommer inte att bli besviken med varken kniven elle S-makern.

2. Det bör inte ta mer än några få drag på S-makern att fixa det. Det går att fixa redan nu om du äger ett vanligt skärpstål.

~Paul~
 
Hej dePaul!

1. Kul! Nej, jag är jättespänd på calypson. Den verkar omtyckt och såvitt jag begriper industridesign verkar den vara ett praktexemplar.

2. Skönt att höra. Jag äger inget skärpstål. Förr har knivar för mig varit billiga moror som jag inte slipat.

Spydercos bladform är ju verkligen vansinnigt läcker. Caly, sage osv. Tittade på Temperance 2. En sån skulle vara kul att ha iställer för moran i skogen. Även om jag antar att moran är "bättre" med sin skandinaviska slipning osv. Fast en Temperance duger kanske som allround kniv? Vad tycker ni? Är den inte vacker?
 

Bilagor

  • SPFB05P2.jpg
    SPFB05P2.jpg
    14.3 KB · Visningar: 590
Hej dePaul!

1. Kul! Nej, jag är jättespänd på calypson. Den verkar omtyckt och såvitt jag begriper industridesign verkar den vara ett praktexemplar.

2. Skönt att höra. Jag äger inget skärpstål. Förr har knivar för mig varit billiga moror som jag inte slipat.

Spydercos bladform är ju verkligen vansinnigt läcker. Caly, sage osv. Tittade på Temperance 2. En sån skulle vara kul att ha iställer för moran i skogen. Även om jag antar att moran är "bättre" med sin skandinaviska slipning osv. Fast en Temperance duger kanske som allround kniv? Vad tycker ni? Är den inte vacker?
Jodå, en mycket trevlig kniv. Jag har den första modellen och även den är mycket duglig till jakt, fiske och camping.

~Paul~
 
Jodå, en mycket trevlig kniv. Jag har den första modellen och även den är mycket duglig till jakt, fiske och camping.

~Paul~

Aha, kul. Jag antar att slipning och form går bra till mycket utom kanske trätäljning. Nu har jag inte råd att köpa en Temperance 2, men temat är "drömkniv". Något annat jag skulle vilja ha är en handsmidd enkel kniv typ Mora. En sån där det svarta liksom är kvar (se bifogad slöjdknivsbild). Men jag känner inte till några smeder förutom en lokal kille som heter Helgesson, tror märket är Helgess (han är känd för någon ostronkniv), men han har inga handtag på sina blad.
 

Bilagor

  • slöjd_60-40_popup.jpg
    slöjd_60-40_popup.jpg
    51.5 KB · Visningar: 733
Här är min drömkniv:

Lite "historienörd" är jag... vore kul att använda en knivtyp som användes för tusen år sedan. Visst är den fantastisk?

http://edvinsjoberg.blogspot.com/
 

Bilagor

  • Gunnar_kniv_ (5) (Medium).jpg
    Gunnar_kniv_ (5) (Medium).jpg
    41.7 KB · Visningar: 581
  • Gunnar_kniv_ (2) (Medium).jpg
    Gunnar_kniv_ (2) (Medium).jpg
    62.5 KB · Visningar: 552
  • Gunnar_kniv_ (3) (Medium).jpg
    Gunnar_kniv_ (3) (Medium).jpg
    60.4 KB · Visningar: 565
woops, såg precis att det var favoritkniv som gällde och inte drömkniv.. men begreppen ryms ju båda under knivintresse-paraplyet så det kanske är ok?
 
Lite mycket bling för min smak men var/när härstammar den ifrån?

Vikingarna var lite "blingiga" av sig faktiskt :)

Kniven är inte baserad på en enda kniv utan jag har plockat lite formelement från det gotländska materialet.

Kolla gärna länken; han har gjort mycket spännande saker den killen - såg att han tyvärr ligger lågt med att ta åt sig jobb nu dock... :/
 
Ett nytt material på customhimlen har anlänt. Reliefat, texturerat titanium. Priset är $ 65 per skiva:

Texturerat-reliefatTitan2.jpg

Texturerat-reliefatTitan.jpg


Ser mycket lockande ut. Jag har hittills inte tyckt om titanhandtag pga deras hala ytfinish. Det här ändrar allt. Priset är dock inte lika lockande ;).

~Paul~
 
Ett nytt material på customhimlen har anlänt. Reliefat, texturerat titanium. Priset är $ 65 per skiva:

Texturerat-reliefatTitan2.jpg

Texturerat-reliefatTitan.jpg


Ser mycket lockande ut. Jag har hittills inte tyckt om titanhandtag pga deras hala ytfinish. Det här ändrar allt. Priset är dock inte lika lockande ;).

~Paul~

Det såg trevligt ut. Det kan nog vara användbart. Det är synd att det är så jobbigt att jobba med.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.