Stort knivintresse - välj din favoritkniv

För mig blir det förmodligen inget mera D2.
Däremot så gör Queen endel SFO modeller till olika försäljare. Jag har sett en minitrapper i 1095 stål och grönt ben som skulle vara fin att äga. Just nu har jag flera nya knivar: en Case Medium stockman, en Case sodbuster jr och en Case trapper. Så behovet av nyinköp är väldigt litet just nu.

Bosse
Det låter som en mycket intressant minitrapper. Förstår att du inte riktigt har behov att handla fler soddies.

Personligen kunde jag inte låta bli att slå till på dessa:

EKA Nordic W11 med ett mycket ovanligt ekhandtag och helt utan märkning NIB!!
MinEKANordicW11Specialekhandtag.jpg


Buck 500C Duke, utgången modell, NIB (New in Box)
MinBuck500CDuke.jpg


Wenger Tradesman, utgången modell, NM (Near Mint)
MinWengerTradesman.jpg


~Paul~
 
Jag har haft en sån där Buck 500 Duke i slutet på 80-talet. Rostfri konstruktion av alla metalldelar inklusive pivotpinnen. Bladet var enligt Peter Hjortberger 440c och skålslipat. Det var en kniv med tyngd i. Försvann ganska snart som gåva till en släkting som fortfarande sliter den med hälsan. Buck gjorde en del fina traditionella knivar på den tiden och jag tror att de är bra fortfarande men att modellvariationen gått ned. Jag hade även en mod 703 colt som min svåger fick ta över men det var verkligen en fin och välavvägd liten stockman. Till slut har jag kvar en 307 Wrangler, en jättestockman jag aldrig använder. 440 c i bladet och rostfria metalldelar, svart delrin i skaftet.

Bosse
 
Jag har haft en sån där Buck 500 Duke i slutet på 80-talet. Rostfri konstruktion av alla metalldelar inklusive pivotpinnen. Bladet var enligt Peter Hjortberger 440c och skålslipat. Det var en kniv med tyngd i. Försvann ganska snart som gåva till en släkting som fortfarande sliter den med hälsan. Buck gjorde en del fina traditionella knivar på den tiden och jag tror att de är bra fortfarande men att modellvariationen gått ned. Jag hade även en mod 703 colt som min svåger fick ta över men det var verkligen en fin och välavvägd liten stockman. Till slut har jag kvar en 307 Wrangler, en jättestockman jag aldrig använder. 440 c i bladet och rostfria metalldelar, svart delrin i skaftet.

Bosse
Personligen så gillar jag Buck-knivar. De har någon slags tradition och charm över sig.

Duke-modellen tillverkades framt till början av 90-talet. Den har funnits i diverse konstellationer med 425M, 420HC och 440C som bladstål. Jag är lite osäker på stålet i min kniv. Rent utseendemässigt så liknar det 425M (lite gråaktigt intryck). 420HC är lite orange i färganstrykningen och 440C är mer åt det silvriga hållet.

~Paul~
 
Folk so lever lite närmare tillverkningen och har provat många BUCK verkar vara överens om att härdaren Paul Boss gör ett sjujäkla bra jobb med de enklare stålkvaliteer som används.
Hittar du några nya Buck att köpa i sverige eller får du handla begagnat eller på nätet.

Den kniv jag haft som jag ångrar mest att den gavs vidare är en Puma backpacker med gröna plastsidor. Jag köpte den 1986 och hade den en period. Bytte dem mot ett fint metspö. Så där är det att vara tonåring. Man kan liksom inte få nog av nya saker man behöver. Kunde jag på tag på en Puma med horn eller träsidor av gammal modell i storleksordningen 9-10 cm igen så skulle jag inte tveka. Inte på deras slipjointar heller. Jag har 2 prospectorer som jag är extremt glad över. Puma hade inte nåt extrembra stål men värmebehandlade bra förr i tiden och monterade ihop i proffskvalite.
Jag får inte fram bilder härifrån på korkskruvskniven men tittar sen från en bättre dator.

Bosse
 
1. Paul Boss gör ett sjujäkla bra jobb med de enklare stålkvaliteer som används.

2. Hittar du några nya Buck att köpa i sverige eller får du handla begagnat eller på nätet.

3. Den kniv jag haft som jag ångrar mest att den gavs vidare är en Puma backpacker

4. Jag har 2 prospectorer som jag är extremt glad över.

5. Puma hade inte nåt extrembra stål men värmebehandlade bra förr i tiden och monterade ihop i proffskvalite.
1. Ja, det är ett känt faktum.

2. Ja kör alla dessa metoder. Duke-kniven fick jag genom Tradera.

3. Tråkigt sådant. Har gjort samma idiotgrejer.

4. Prospector är en klassiker. P Hjortbergers favorit om jag minns rätt.

5. Kanske inte någon extremkvalité men deras Pumaster steel var helt OK :).

~Paul~
 
4.
Prospector är en klassiker. P Hjortbergers favorit om jag minns rätt.

~Paul~

Kanske främst Anders L Dahlman som skrev upp den i jakttidningar som Jaktjournalen där han under sent 70 och tidigt 80 tal skrev knivspalten, Jakt och vapen under senare 80 och 90 tal skrev i flera nummer per år samt i sin bok Knivar en personlig betraktelse. Karn hade inflytande i en tid där informationskanalerna var få. Han gillade även knivar som Gerber classic, EKA 100 och schrade CH 1.

Bosse
 
Förresten Paul.
Otroligt fint skick på din PO Andersson. Eftersom jag ligger i startgroparna för att köpa en lika om än i lite mer använt skick. Får man vara så fräck att be dig uppskatta vad man borde ge för en dyklik kniv i användbart men inte fint skick. Kniven helt tight vad gäller inpassning av blad. Vet du vilket stål de gamla eskilstunaknivarna brukar vara av.

Bosse
 
Förresten Paul.
Otroligt fint skick på din PO Andersson. Eftersom jag ligger i startgroparna för att köpa en lika om än i lite mer använt skick. Får man vara så fräck att be dig uppskatta vad man borde ge för en dyklik kniv i användbart men inte fint skick. Kniven helt tight vad gäller inpassning av blad. Vet du vilket stål de gamla eskilstunaknivarna brukar vara av.

Bosse
Ja, den är i nyskick. Jag gav närmare 600:- för den. Om din kniv är i mindre bra skick så skulle jag inte ge mer än kanske 150-250 kronor beroende på graden av slitage.

De flesta gamla E-stunor var i Sandvikstål, borde därför handla om 12C27.

~Paul~
 
Nya tillskott i Bushcraftfamiljen.

Uppifrån ner:
  1. Alan Wood-bushies, O1-stål, damaskusstål
  2. Bian Andrews Bushcraft, fläderträhandtag, O1-stål
  3. Brian Andrews Skogskniven, O1 stål, masurhandtag
  4. Skookum Bush Tool, Rod Garcia, A2 stål
  5. Mariusz Przybyłowski Bushcraft, 52100-stål, Arizona Dezert Ironwood-handtag

~Paul~
 

Bilagor

  • Alan Wood-bushies, O1-stål, damskusstål.jpg
    Alan Wood-bushies, O1-stål, damskusstål.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,124
  • Bian Andrews Bushcraft, fläderträhandtag, O1-stål.jpg
    Bian Andrews Bushcraft, fläderträhandtag, O1-stål.jpg
    61.2 KB · Visningar: 900
  • Brian Andrews Skogskniven, O1 stål, masurhandtag.jpg
    Brian Andrews Skogskniven, O1 stål, masurhandtag.jpg
    63 KB · Visningar: 822
  • Skookum Bush Tool, Rod Garcia, A2 stål.jpg
    Skookum Bush Tool, Rod Garcia, A2 stål.jpg
    44.4 KB · Visningar: 750
  • Mariusz Przybyłowski Bushcraft, 52100-stål, Arizona Dezert Ironwood-handtag.jpg
    Mariusz Przybyłowski Bushcraft, 52100-stål, Arizona Dezert Ironwood-handtag.jpg
    80.5 KB · Visningar: 923

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.