Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Läste en intressant artikel i Nerikes Allehanda om Morakniv.
Hade ingen aning om att dom har ca 600 modeller. Det var även en ganska imponerande årsproduktion, ca 4 000 000 knivar!!!

689733fd43d56337ec45fe22ae39d052.jpg


Fredrik
 
Ny har den här tråden fått mig att bryta mitt köpstopp. Det var bra pris på ett Lansky-kit hos XXL och då kunde jag inte hålla mig. Ska bli kul att se om jag kan få fräs på köksknivarna. Moraknivarna också, men dem klarar jag rätt bra med en vanlig brynsten.

https://www.xxl.se/lansky-lansky-standard-deluxe-system-multi/p/1126660_1_style

Tyvärr hade de inte stativet och beställa det enskilt från nåt ställe med fraktavgift är jag för snål för. Får väl ta skruvstädet om frihand är för svårt.
 
Ny har den här tråden fått mig att bryta mitt köpstopp. Det var bra pris på ett Lansky-kit hos XXL och då kunde jag inte hålla mig. Ska bli kul att se om jag kan få fräs på köksknivarna. Moraknivarna också, men dem klarar jag rätt bra med en vanlig brynsten.

https://www.xxl.se/lansky-lansky-standard-deluxe-system-multi/p/1126660_1_style

Tyvärr hade de inte stativet och beställa det enskilt från nåt ställe med fraktavgift är jag för snål för. Får väl ta skruvstädet om frihand är för svårt.

Ca 190:- inkl frakt https://www.aliexpress.com/item/201..._1&btsid=9fae9223-0df1-45e3-a015-62b8b092f43f
Lagom pris om man vill testa om man klarar av att slipa.
 
Såg du att de på Ali är kopior? Trodde jag skrev det här igår när jag upptäckte det, men det måste ha hamnat i fel tråd.

Grejerna kom idag. Skärpte en billig slidkniv från Jula först. Det gick bra, men det var rätt OK från början. Sen gav jag mig på en rostfri förskärare från Sabatier. Ska prova den på en apelsin strax, men jag tror jag var för försiktig, rädd att sabba. Har bara brynt typ moraknivar på vanligt brynsten förut, inte såna tunnbladiga knivar.

Vad jag kan säga i övrigt om setet är att lådan kunde de ha skippat. Locket går inte att stänga. Hållarna som styrpinnarna sitter i är så tajta att man riskerar att böja pinnarn dem när man ska ta loss dem. Riktigt smäckig, tunn plast är det. Lite trist sånt. Kommer nog att förpassa allt till en lagom stor kartong istället. Varför ska man hålla på och meka av och på styrpinnarna varje gång?

Vet inte om oljan. Men det går säkert att rengöra stenarna med någon annan olja som går att köpa här.
 
Såg du att de på Ali är kopior? Trodde jag skrev det här igår när jag upptäckte det, men det måste ha hamnat i fel tråd.

Grejerna kom idag. Skärpte en billig slidkniv från Jula först. Det gick bra, men det var rätt OK från början. Sen gav jag mig på en rostfri förskärare från Sabatier. Ska prova den på en apelsin strax, men jag tror jag var för försiktig, rädd att sabba. Har bara brynt typ moraknivar på vanligt brynsten förut, inte såna tunnbladiga knivar.

Vad jag kan säga i övrigt om setet är att lådan kunde de ha skippat. Locket går inte att stänga. Hållarna som styrpinnarna sitter i är så tajta att man riskerar att böja pinnarn dem när man ska ta loss dem. Riktigt smäckig, tunn plast är det. Lite trist sånt. Kommer nog att förpassa allt till en lagom stor kartong istället. Varför ska man hålla på och meka av och på styrpinnarna varje gång?

Vet inte om oljan. Men det går säkert att rengöra stenarna med någon annan olja som går att köpa här.

Funderade på att beställa från ali, men struntar i det. Speciellt nu när man fåra hör att även original Lansky är smäck, undrar då hur kinakopior är?
Var nära att lägga order hos xxl, men vet inte nu längre.
 
Nä, men grejerna funkar nog bra, det var bara asken som var smäck.

Sabatierkniven klarade att skiva en apelsin. Det gjorde den inte innan. Men den kunde vara vassare. Får ge den en ny omgång i morrn och inte vara så försiktig då.;)
 
Jag har Lansky från USA och de fungerar utmärkt, diamantstenar tar mer och är snabbare.
Även hårda stål blir riktigt vassa. Enklast om man kan hålla kniven stilla i ett skruvstycke.

Det finns tyvärr kopior på allt möjligt. Man brukar få vad man betalar för.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.