Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bra tråd om knivar. Är ren amatör men altid tyckt att knivar är roande.
Blev dyrt men glad när jag läste om hyllningen till Dan1 så jag köpte en Dan2 och håller med den är perfekt, ingen överlevnadskniv, ingen kolla vad ballt bladet fälls ut i flygande fläng, ingen krossa härdade fönster om du hamnar i sjön med bilen, inget tandatblad så du kan kapa trossarna till Finlandsfärjan om det blir orkan.
Utan bara vad en kniv skall vara. Lätt att öppna, bra spärrar, vass, låg totalvikt, bra fickclips, bra handtag, ligger bra i handen.
8f3626005c2a0b0929656ecf75022ddd.jpg
 
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Victorinox med tre funktioner (30 år gammal).

2. Vilken kniv använder du där ute?
EKA W12, men jag är inte riktigt nöjd med slipvinkeln.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Victorinox med tre funktioner (30 år gammal).

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Wüsthof-knivar, kockkniven.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Möjligen en variant av TBS Boar. Scandislipad, fint hantverk, även på tillbehören (fodral).
 
Skrama buschknife

Tjena jag har haft en sådan ett tag men tappat bort den,(dålig på att fixa in bilder)

Dom har ju även en rostfri variant är det stålet nåt att ha... 4110 Stainless steel (X55CrMo14), 57 HRC. Equivalent to Sandviks 12C27.

Har en F1 sen tidigare vilket jag kanske vill jämföra med eller ha som referens.
 
Bra tråd om knivar. Är ren amatör men altid tyckt att knivar är roande.
Blev dyrt men glad när jag läste om hyllningen till Dan1 så jag köpte en Dan2 och håller med den är perfekt, ingen överlevnadskniv, ingen kolla vad ballt bladet fälls ut i flygande fläng, ingen krossa härdade fönster om du hamnar i sjön med bilen, inget tandatblad så du kan kapa trossarna till Finlandsfärjan om det blir orkan.
Utan bara vad en kniv skall vara. Lätt att öppna, bra spärrar, vass, låg totalvikt, bra fickclips, bra handtag, ligger bra i handen.

Ja visst är den trevlig! ;)

/ J
 
Knivsliren.

Återigen händer det tråkiga här i Östersund Att en av våra anrika affärer lägger ner. Denna gång är det symaskins affären Clas Alsenius. Förutom allehanda sybehör har de varit vassa på och kockknivar och slaktknivar samt haft stort sortiment av fällkniven. Även mycket bra brynen. Idag var det förmodligen sista gången jag var in där. Otroligt rejäl utförsäljning. Jag köpte lädersliret med lock till F1 lädersliret med dangler till S1, det ljusa lädersliret till Idun samt nylonsliret till p. Förhoppningen var att sliret till F1 skulle passa till min Bark river, Fox river, då jag tycker originalsliret håller kniven för dåligt för så rörlig jakt som älgjakt. Det var perfekt passform på längden lite rymligt på bredden men locket håller allt i ett perfekt grepp. Sliret till S1 är mitt tredje och jag använder dem till mina slaktknivar. Funkar perfekt. Sliret till Idun var en rent chansning. Tänkte att den skulle passa min EKA swingblade generation 3. Jag gillar inte original sliret i nylon något vidare. Jag tänkte att det nog skulle passa och nu betalar mina 10.000 timmar kniv intresse av sig och det visade sig vara helt rätt. Så rätt att jag faktiskt kan lämna detta som ett tips för den som vill ha ett läderslire med kvalitet till en swingblade. Passar bara med bladet nedåt och buk öppnaren i skaftet. Ja just ja Jag nämnde ju att det var utförsäljning. Jag betalade 250 kr för dessa fyra sliren.

Bosse
 
Förtydligande om knivsliret till Idun och EKA swingblade. Passformen är bra, omkretsen kring skaftet och bladlängdens överensstämmelse med längden på sliret Är i det närmaste perfekt. Knäppet sluter om väldigt bra i fingergropen för pekfingret. Kniven Kan om man rycker slinta ut. Precis densamma risken gäller även originalsliret vid ryck. Dock ganska osannolikt att den under normalt bruk skulle falla ur om inte den högkvalitativa knappen öppnas.

Bosse
 
Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord. Det vete tusan men ett par hundra kanske. Så här kommer en bild som illustrerar min senaste utsvävning i knivvärlden

"Väldigt Italienskt"

Coffee%20Very%20It.JPG



På topp hittar du det senaste tillskottet och tillika min första kniv från Italienska Maserin. Modellen heter "Gourmet" och är designad av en av Italiens stora "Atti". Tänkt som en allround kniv som ändå är elegant nog att få följa med in på en restaurang för att ta itu med en stek.

Kniven är extremt lätt i relation till sin längd (22cm) och byggd på en stålram med skollor i trä. I det här fallet Ebenholts. Ovanligt är att det materialet går igen i "backspacern". Öppning: frontflipper. Låser gör den med ett linerlock som är mycket lätthanterat. Riktigt fin byggkvalitet och passform i den här kniven och den kom vass. Stålet är inget avancerat utan faktiskt japanskt, AUS8. Burkar ju ofta vara mycket Böhler/Uddeholm i italienska knivar annars. Bladet är flatslipat och saknare ricasso/ansats och har heller inget annat som stör vid genomgående skär.

Kniven som ligger under är den Terzuoladesignade "W515" från Fox, även de Maniagobaserade.

/ J

#knifeandbike
 
EKA swingblade generation 3

Sitter här på mitt älgpass och funderar lite på dom knivar jag ha med mig. Ibland ska man komma ihåg att knivar bara är verktyg och behöver fungera. En EKA swing Blade är en otroligt användbar kniv för älgjakt. Tar man med i beräkningen att rengöra noggrant har den många fördelar kanske ihop med renodlad slaktkniv. Visst kan man vilja ha en fin kniv med sig på älgjakten men för användning i älgskog Är swing Blade ihop med Mora 2000 kanonbra knivar. Ändå när jag sitter här tänker jag otroligt vad EKA kunnat sänka kvaliteten på detaljarbete mellan generation ett och generation tre!!! Design har förbättrats men tillverkning försämrats.

Bosse
 
Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord. Det vete tusan men ett par hundra kanske. Så här kommer en bild som illustrerar min senaste utsvävning i knivvärlden

"Väldigt Italienskt"

Coffee%20Very%20It.JPG



På topp hittar du det senaste tillskottet och tillika min första kniv från Italienska Maserin. Modellen heter "Gourmet" och är designad av en av Italiens stora "Atti". Tänkt som en allround kniv som ändå är elegant nog att få följa med in på en restaurang för att ta itu med en stek.

Kniven är extremt lätt i relation till sin längd (22cm) och byggd på en stålram med skollor i trä. I det här fallet Ebenholts. Ovanligt är att det materialet går igen i "backspacern". Öppning: frontflipper. Låser gör den med ett linerlock som är mycket lätthanterat. Riktigt fin byggkvalitet och passform i den här kniven och den kom vass. Stålet är inget avancerat utan faktiskt japanskt, AUS8. Burkar ju ofta vara mycket Böhler/Uddeholm i italienska knivar annars. Bladet är flatslipat och saknare ricasso/ansats och har heller inget annat som stör vid genomgående skär.

Kniven som ligger under är den Terzuoladesignade "W515" från Fox, även de Maniagobaserade.

/ J

#knifeandbike

Gillar den. Var köpte du? Verkar ligga på knappt tusingen inkl frakt från EU?
 
Sitter här på mitt älgpass och funderar lite på dom knivar jag ha med mig. Ibland ska man komma ihåg att knivar bara är verktyg och behöver fungera. En EKA swing Blade är en otroligt användbar kniv för älgjakt. Tar man med i beräkningen att rengöra noggrant har den många fördelar kanske ihop med renodlad slaktkniv. Visst kan man vilja ha en fin kniv med sig på älgjakten men för användning i älgskog Är swing Blade ihop med Mora 2000 kanonbra knivar. Ändå när jag sitter här tänker jag otroligt vad EKA kunnat sänka kvaliteten på detaljarbete mellan generation ett och generation tre!!! Design har förbättrats men tillverkning försämrats.

Bosse

Japp. Swingblade G3 ligger i min jaktväska. I bältet hänger då en Fällkniven H1 i custom by me dangler. Tyvärr duggar inte jakterna tätt sista åren.
 
Sista EKA:n för min del var forumkniven för ett par år sedan.
Redan den tarvade ett par timmars jobb för att få den användbar.

Dock så samlar jag knivar och där trillar en eller annan EKA in, kraven är pärlemor, fällkniv, Eskilstuna, före 1970.
 
Made in Sweden, tomteröd och 29 spänn, mycket kniv för pengarna;)
 

Bilagor

  • Morakniv-Basic-511-Item-No.12772-Batch-102822.jpg
    Morakniv-Basic-511-Item-No.12772-Batch-102822.jpg
    171.9 KB · Visningar: 697

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.