Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Skulle vilja ha lite synpunkter, positiva och negativa, kring modellen som kallas Tracker. Dave Beck är en av de mer kända knivmakarna som gör en sådan men den finns från olika källor.
Den ser ju onekligen inte ut som de traditionella nordiska knivarna, men jag lockas ändå på nåt sätt.
/Per
Personligen så finner jag inget användningsområde för den här typen av "knivar". Vad ämnar du använda den till? (huvudsakligen)

~Paul~
 
Det var ett rejält gäng, grattis! Det börjar ta sig ;).

~Paul~

Tackar! Det gör ju det så sakteliga. :) I högen finns nog det mesta för alla smaker. Snart kommer test eller snarare presentationer av såvitt skilda knivar som liten fastbladare för vardagsbruk, en Karambit i titan samt förstås massor av fällknivar och någon kökskniv!

Men först en liten text i serien "Lär känna din recensent", ha ha. Det här är vad jag kikar på när jag bedömer en kniv, bland annat. Något har jag säkert glömt!

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/02/uppslagsbok-for-knivrecensenter.html

Är det något som känns bekant för er andra där ute?

/ J
 
Tackar! Det gör ju det så sakteliga. :) I högen finns nog det mesta för alla smaker. Snart kommer test eller snarare presentationer av såvitt skilda knivar som liten fastbladare för vardagsbruk, en Karambit i titan samt förstås massor av fällknivar och någon kökskniv!

Men först en liten text i serien "Lär känna din recensent", ha ha. Det här är vad jag kikar på när jag bedömer en kniv, bland annat. Något har jag säkert glömt!

http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/02/uppslagsbok-for-knivrecensenter.html

Är det något som känns bekant för er andra där ute?

/ J
De få recensioner jag skrivit är på långa vägar inte lika välstrukturerade som dina. Dock är upplägget likt det du beskriver ;).

~Paul~
 
Vilken är den bästa lättpackarkniven på max 50g?

Knivar från Sanrenmu - är de nåt att ha?

Ska ha de mest att tälja flisor för att elda med, kanske rensa fisk, plus lite småjobb som kan behövas under en fjälltur.
 
Vilken är den bästa lättpackarkniven på max 50g?

Knivar från Sanrenmu - är de nåt att ha?

Ska ha de mest att tälja flisor för att elda med, kanske rensa fisk, plus lite småjobb som kan behövas under en fjälltur.

Opinel #8 ligger alltid på skrivbordet, använder den ofta till camp-sysslor såsom matberedning, lättare täljning etc vid utflykter. Den landar på omkring 45 gram och är förmodligen den lättaste kniven jag har som inte är en SAK!

$_35.JPG

Annars kan jag glatt rekommendera Bradford knives Guardian 3 för en lite robustare EDC/camp-kniv om man inte har alltför stora händer.

Båda dessa är stammisar i skogen hos mig :)

https://www.youtube.com/watch?v=SA2EPP-Ltf4 <- Guardian 3, finns olika tillval som bladgeometri, stål, färg på skaft, och slida om jag inte minns fel.
 
Vilken är den bästa lättpackarkniven på max 50g?

Knivar från Sanrenmu - är de nåt att ha?

Ska ha de mest att tälja flisor för att elda med, kanske rensa fisk, plus lite småjobb som kan behövas under en fjälltur.

Jag har två små fällknivar från sanrenmu och är helnöjd med dem, en 710 + en som jag inte kommer ihåg nummer på.
 
Måste bara visa upp Lilla My. Hon har varit med länge. Liten, smidig och funktionell "grejsarkniv". Hemmagjord. Äppelträd i skaftet. Nedslipat laminatblad från en vanlig Frost Mora. Björk (tror jag) i slidholken.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    49.7 KB · Visningar: 644
Opinel var också min första tanke. EKA 88 är visserligen lätt men bladet är för kort till sysslor som lättare fiskrensning. Detta är ju en av de arbetsuppgifter som Calexico nämner.

För att kniven inte skall klogga igen och vara någorlunda "fuktsäker" så kan man antingen lacka greppet eller fritera detsamma. Den senare varianten ger ett vackert mörkbrunt utseende, likt valnötsträ.

https://www.youtube.com/watch?v=1WFZt1EQMgM

Personligen hade jag dock undvikit att doppa bladet i den heta oljan eftersom de 178 graderna som nämns i videon kan ha en negativ påverkan på bladets härdning, dvs ligger i närheten av stålets anlöpningstemperatur.

~Paul~
 
Måste bara visa upp Lilla My. Hon har varit med länge. Liten, smidig och funktionell "grejsarkniv". Hemmagjord. Äppelträd i skaftet. Nedslipat laminatblad från en vanlig Frost Mora. Björk (tror jag) i slidholken.
Välkommen till tråden och forumet!

Ser praktisk ut! Liknar Helle Nying och Bröderna Jönssons lilla moravariant.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.