Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gerbers jaktknivar har en för nordiska förhållanden olämpligt skaftmaterial aluminium. Medan bladformer och utförande var bra utformat.
Jo, jag vet sedan många år tillbaka att du tycker så!
Banghead.gif


Personligen ser jag inget problem. På mina breddgrader i södra delen av vårt avlånga land så blir det väldigt sällan så kallt att jag får problem med greppet pga kyla. Om det nu vore så att det nalkas kallt väder så är det enkelt att bära kniven intill kroppen eller på ett lämpligt ställe i ryggsäcken ;).

Knivens handtag är pga sitt ergonomiska utförande mycket säker i handen och går med lätthet att greppa med handskarna på, om det nu skulle behövas. Mina Hestra skidhandskar med gummerat grepp är mycket lämpliga därtill. Den enda nackdelen skulle kanske vara att de är utrustade med GoreTex-membran. Är inte speciellt förtjust i det.

~Paul~
 
http://lipoptena.blogspot.se/2015/04/tacky-kniv-som-revolutionerar-jakten.html

Här har vi grejjer. Har ni inte provat Y-slipningen kommer ni bli rejält överraskade över dess många fördelar mot de förlegade konvexa och V-slipade bladen.
Hehe, för några år sedan råkade undertecknad skämta till det och förespråka ett stål som hette Rostafrei och som tillverkades på Jamaica.

Tyvärr var det ingen som upptäckte att det rörde sig om ett skämt. Ursprunget till eskapaden härstammade från BF och pågick faktiskt under några år!

~Paul~
 
Packat upp fällkniven LTC.

Jag har varit svårt nyfiken på fällknivens nya slipjoint Ända sedan jag först såg bild på den. Hade en mejlkonversation med Peter Hjortberger om denna typ av kniv redan på sent nittiotal. Han sa då att den inte var aktuell och detta visar väl att inget här i världen är för evigt. Jag är otroligt glad att han ändrade inställning då jag anser att denna typ av kniv behövdes i deras utbud. Själv köpte jag den som är gulorange, en favoritfärg ända sedan min första eka modell 38 som jag fick kring 1975 av min farbror.
Så här tycker jag om kniven. Kommer i fin träask. Jag skulle inte välja skaft av aluminium med exempelvis valfrihet även innebar exempelvis Micharta eller till och med zytel. Men nu kommer den bara i aluminium och jag var som sagt var svårt nyfiken. Storleken är bra, 8 cm eller 3 1/4, en klassisk längd på en fickknivoch kniven är lätt. Visst är den bra byggd men den motsvarade inte mina förväntningar på en kniv för 700 kr. Lite ojämna linjer på laminatstålet. Har dock förstått att fällkniven inte kräver 100 % precision i detta moment pågrund av kostnadsskäl. Mitt exemplar var bra men inte perfekt. Aluminiumskaftet är fyrkantigt och jag tycker själv att kanterna borde rundats bättre, de Är inte vassa men rätt kantiga. Det är springor mellan back spring och skaft sidor vilket jag inte tycker det okej i detta fall. Nitningen i skaftet Hade kunna varit bättre inte på det viset att det inte är stabilt men det har inte blivit riktigt symmetriskt med skallarna. Greppet mot aluminiumet helt ok. Fånglina hål välplacerat. Men det har inte blivit riktigt symmetriskt med skallarna. Greppet mot aluminiumet helt ok. Fånglina hål välplacerat. Bladet som är 6 cm ha det bra Walk and Talk. Ungefär som en alox Victorinox brukar vara. ryggen på knivbladet är väl vass. Jag är vana att betala rejält för knivar jag vill ha och jag kräver inte hundraprocentig precision för att bli nöjd. Det är tur det vad det gäller den här kniven! Den motsvarar till 90 % det jag trodde den skulle vara vilket är tillräckligt för att den ska hamna i min EDC rotation. Stålet är förresten 3G med 62 HRC vilket är top Notch.

Bosse
 
Tillägg till förra posten. Kniven har crisp och bra nagelskåra på båda sidor om bladet bra för oss vänsterhänta. Centreringen av bladet nästan perfekt i ihopfält läge vilket inte alltid är fallet.
 
Ja postar på om min fällkniven LTC. Jag hade sett bilder på färgerna ute på nätet, i fällknivens egen katalog, samt på helt uppslag i tidningen turist. På ingen av dessa bilder stämde färgen speciellt bra överens med kniven jag fått. Förmodligen väldigt svårt att färgåterge färgad aluminium. Färgen på bilderna var varmare gula kniven som kom. Dock är färgen fin. Kniven är trots sitt lilla format mycket kraftigt byggd. På amerikanska forum jag besökt finns uttrycket, Buildt like a Tank, uttrycket passar nog här Fast kniven är så litet. Aluminiumet i skaftet är tjockt fjädern är stadiga men inte hård nitningen som håller ihop kniven är rostfri ganska grov Samt med rejäla nitskallar. Bladet där 2.5 millimeter tjockt. Troligen har den mellan vägg mellan aluminium och Stålblad. Beroende på en kniven har mellanlägg eller ej så består den av sex eller åtta delar in allés. Detta måste vara en fickkniv Som tål allt man rimligtvis kan hitta på med en så liten kniv. Den kom vass nog att raka hår på armen men det fattas lite för att jag ska känna mig nöjd. Mina U2 har Samma stål i kärnan så jag vet att det kan bli vassare och att kniven tål tunnare egg än den levererades med. Jag tror med säkerhet att det är visst handarbete involverat i tillpassning och utformning. Tyvärr ser jag inte detta på extrem omsorg utan snarare på små misstag i inpassningen. Tyvärr vet jag inte hur jag postar bilder från min iPhone. Photobucket vill inte bli kompatibel. Dock är de misstag jag pratar om inte av den typen som sker med maskin. Man har exempelvis tagit bort någon strimma av 1 mm för mycket aluminium bak kring fånglina hållet så att back spring sticker upp och det blir kanter där det borde varit runt. Inga stora misstag men en dyr kniv från en topptillverkare ska klara en del granskning. Kniven är trots sin fyrkantighet bekväm i fickan dels för att den är lätt dels för att den är kort och dels för att den är hal mot tyg.

Bosse
 
Ja postar på om min fällkniven LTC.

Bosse
Tack för dina iakttagelser Bosse! Du beskriver saker som man inte får reda på bara genom att titta på bilder, YouTube eller i generella artiklar. Några sådana iakttagelser du skriver om är den mediokra inpassningen/toleransnivåerna, samt vassa kanter här och var.

Jag har som sagt kikat på en del videor och läst artiklar, samt kikat på bilder. Mina åsikter är som följer:

På plussidan:
1. Biffiga skollor som gör greppet bekvämt/ergo-vänligt
2. Handtaget är en bit längre än bladet, vilket tillför ytterligare till bekvämlighetsaspekten. Den här detaljen är ganska ovanlig bland dagens knivtillverkare
3. Stålet! Inte helt vanligt med ett laminerat superstål i samband med den här typen av knivar
4. Möjlighet att välja färg på skollorna
5. Fånglinehål och dess utformning, samt placering
6. Vikten. Kniven bör vara en dröm att bära i fickan och kunna dras ut med hjälp av en fånglina/fångsnöre


På minussidan:
1. Den tveksamma precisionen
2. Repkänsliga aluminiumskollor (hade gärna sett kniven försedd med G10 eller Micarta-grepp)
3. Skollorna och pivoten är nitade. Personligen hade jag gärna sett kniven med skruv i någon form för enklare underhåll och möjlighet till isärtagning (likt EKA-knivar)
4. Ansatsen tillsammans med "kabelskalaren" tar effektivt och onödigt bort en stor portion av eggens arbetslängd
5. Bladet är enligt min åsikt för tjockt med tanke på bladbredden och tillsammans med den förhållandevis trubbiga slipfasen resulterar i en bladgeometri som inte befrämjar förmågan att gå igenom organiskt material utan motstånd. Ingen slicer, således
6. Endast en funktion, dvs ett singelblad. Den stora konkurrenten kommer att vara Victorinox och dess många modeller, bl a de som i likhet med LTC-n stoltserar med aluminiumskollor och otaliga kombinationer av verktyg


Jag anser dessutom att kniven är lite för dyr, trots dess fördelar och fina bladstål. Lägger man till någon hundring så får man ju en kniv med bladlås och likvärdigt bladstål.

Som det är nu så tror jag att det endast kommer vara en riktigt hängiven skara som väljer den här modellen framför den så populära Alox-serier från Victorinox, trots att bladmaterialet inte kommer i närheten av det hos Fällkniven LTC.

~Paul~
 
Och apropå enkla, klassiska fällknivar så är här mitt sista tillskott till samlingen. Min första men inte sista - Higonokami!


Higo%20Simplicity.JPG


Just den här är en Nagao Kanekoma i storlek "L" (75 mm bladlängd) i Hitachis Aogami/"Blue Steel". Sedvanligt levererad i blågul ask samt ackompanjerad av en påse japanskt te!

/ J
 
Alltid roligt att skriva om knivar.
Håller med dig dePaul om alla fördelarna/plussen.
På minussidan vill jag kommentera.
1. Tveksam i förhållande till pris och förväntningen att det är fällkniven som ger krav på perfektion. Inte direkt dålig men åtminstone mitt ex vistas inte i samma rum som perfektion.
2. Jag hade även jag uppskattat ett slitstarkt, varmt och reptåligt material.
3. Nitat föredras av mig på en slipjoint. Så jädra svåra att sätta ihop igen med trycket på pivot från bladfjädern.
4. Här håller jag oftast inte med dig men på en så pass otraditionell kniv som denna så kanske men ändå inte! Jag vill ha det så här på en slipjoint.
5. Tjockt är det för storleken men ändå inte besvärande tjockt. Har bara skalat äpplen men har ju rätt stor erfarenhet av olika knivar så jag uttalar mig från den basen.
6. Jag tror verktyg på en fällknivenkniv är avlägset. Jag hade gillat en jack med verktyg likt victorinox kombiverktyg. Dvs båda bladen i samma ände.

Jag förväntar mig inte att en slipjoint till konstruktionen skall vara billigare än en backlock. Annat styr priset mer. Själv föredrar jag slipjoint före backlock för EDC.
Jag tror som du att victorinox alox är en folkligare kniv. Nu i vår kommer de dessutom med sax.

Bosse
 
1. Håller med dig dePaul om alla fördelarna/plussen.
2. Nitat föredras av mig på en slipjoint. Så jädra svåra att sätta ihop igen med trycket på pivot från bladfjädern.
3. Här håller jag oftast inte med dig men på en så pass otraditionell kniv som denna så kanske men ändå inte! Jag vill ha det så här på en slipjoint.
4. Tjockt är det för storleken men ändå inte besvärande tjockt. Har bara skalat äpplen
5. Jag tror verktyg på en fällknivenkniv är avlägset. Jag hade gillat en jack med verktyg likt victorinox kombiverktyg.
6. Jag förväntar mig inte att en slipjoint till konstruktionen skall vara billigare än en backlock. Annat styr priset mer.
7. Själv föredrar jag slipjoint före backlock för EDC.
8. Jag tror som du att victorinox alox är en folkligare kniv. Nu i vår kommer de dessutom med sax.
1. Så bra :).

2. Jo, fast man behöver inte plocka isär kniven i atomer. Det räcker ofta med att man kan ta av skollorna för att komma åt att smörja ordentligt, samt torka ut eventuell fukt. Vad jag dock lägger den största tonvikten vid är möjligheten att justera pivotskruven eftersom den på en glidlåskniv med tiden tenderar att börja glappa.

3. Jag har inget emot själva konstruktionen, utan storleken på ansatsen, dvs längden mätt från snäggen fram till handtagets början, samt eggslutets onödiga existens. Ansatsen tillsammans med eggslutet är lika stora som på betydligt större knivar.

4. Fast har du bara skalat äpplen så vet du inte hur väl kniven skär itu hela äpplet. Med utgångspunkt från måtten och geometrin på bladet så är jag säker på att den inte kan mäta sig med en vanlig Opinel, EKA Executive Sportsman, EKA 22 eller min Florinox Akma för den delen :). Jag förstår dock att det kan vara knepigt att få fram ett laminerat blad som samtidigt är tunt eller t o m utrustat med en nollegg.

EKA 22 (med liknande bladmått som LTC):
MinEKA22Special2.jpg


EKA Executive Sportsman:
MinEKAExecutiveSportsman4.jpg


Florinox Akma:
MinFlorinoxAkmaSandvik12C276.jpg


5. På den här punkten tror jag att du har missförstått mig. Det är inte så att jag saknar fler verktyg på LTC-n. Jag konstaterar endast att huvudkonkurrenten har knivar som är utrustade med en mängd olika verktyg, till skillnad från LTC-n. Varken mer eller mindre.

6. Om två knivar är identiskt lika på alla områden förutom att den ena är utrustad med ett låsbart blad så borde trots allt den senare, pga sin något mer intrikata konstruktion, vara mer invecklad att producera och därmed dyrare? Jag vet förstås att alla typer av jämförelser är knepiga i det här fallet.

7. OK, på den punkten skiljer vi oss. Jag föredrar helt klart ett låsbart blad. Det har jag haft nytta av vid flera tillfällen. Två gånger har jag skurit mig pga att bladet fällts över mina fingrar. Klantigt förstås, men inte desto mindre förekommande.

8. Precis. En sådan bör man ha i sin samling!

~Paul~
 
Har funderat på det där med ansatsen sedan jag skrev för 1 timme sedan. Mitt huvudsakliga användande av fällknivar genom 40 års tid har varit knivar med glidlås. Jag har täljt lite, Öppnat Post, skurit mat, rensat fisk, till och med skurit lite i älg och Tjäder, samt allmänt fingrat på dem i timmar eller kanske snarare dagar eller till och med någon månad sammanlagt. Man är ju rädd att en glidlåskniv ska vika ihop sig över fingrarna, speciellt som jag brukar hålla mina riktigt vassa. För mig sitter det är ryggmärgen att låta fingret glida ut över ansatsen/bladkicken för att känna att kniven är åt rätt håll om jag inte kan titta på den. Har den vanan satt sig under ett snart halvt sekel så får det vara så för min del. Jag använder knivar som passar den vanan och bliver som skomakarn vid min läst. Detta är faktiskt den enkla förklaringen till varför jag vill ha en ansats. Skulle kunna verka som en dålig vana att hålla på och glida med fingrarna nära eggen på detta vis, och troligen inget att rekommendera för andra men för mig har det funkat och vad jag vet har ju aldrig skurit mig av den här anledningen.
En sak till om LTC. Den Är i stort sett omöjlig att öppna med ett finger grepp, pincha, Man måste använda nagelskåran. Jag är rätt bra på att nypans men den här får man inte grepp om.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.