Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Mora 510 är en smidig kniv, men kanske inte så intressant? Här är en jag gjorde kydex till.
 

Bilagor

  • image (1).jpg
    image (1).jpg
    27.6 KB · Visningar: 802
  • image.jpg
    image.jpg
    21.4 KB · Visningar: 790
För att bryta mot alla "full tang"-knivar kommer här något annat. Den saknar även: Titan, flipper, glidlager/kullager, "framelock", "overtravelstop", clip och "superstål" samt alla andra moderna påfund.

Presentation: http://knivigtvarre.blogspot.se/2016/01/traditionella-fallknivar-buck-creek.html

BuckCreek%20Trapper.jpg

Buck Creek Trapper, Olivträ

Tyvärr saknar den även egg. Men det är tack och lov inte så svårt att åtgärda! :)

/ J

Fin! Blir 2016 året då du provar en GEC för första gången? :)
 
Fin! Blir 2016 året då du provar en GEC för första gången? :)

Det kan man alltid hoppas! :) För tillfället är min drömkniv när det gäller klassiska modeller någon av Northwoods "Jacks". Blir grön av avund när man kikar på "Ron.dean.142" fantastiska bilder på IG.

För många knivar, för lite pengar. Just nu är det lite av Spydercohausse i hyllan. Nyligen hemkomna är exempelvis en Delica Sprintrun med HAP40-blad, en Manix 2 LW och på väg en GB2.

Sen pågår testande av ett antal Kizermodeller.....ahrrggggh, varför kunde vi inte ha ett annat intresse?

Sen var det visst något med cyklar också....tar ännu mer tid....:)

/ J
 
Mora 510 är en smidig kniv, men kanske inte så intressant? Här är en jag gjorde kydex till.

Intressant eller ej? Beror lite vad man lägger i ordet. Intressant som i exotisk och spännande - nej. Däremot är den ju en stapelvara för de flesta av oss svenskar och fungerar som vi alla vet. Mora är inte lätta att förhålla sig till alla gånger. Så ur bruksperspektiv är den faktiskt intressant även om det inte finns så mycket nytt att säga om den! :)

Men den slidan tillför lite nytt! Bra paket du fått ihop där!

/ J
 
I min jakt efter en liten kniv med Skandinavisk slipning klickade jag hem denna igår, och idag låg den här och väntade:
dd19665a5a73e8c24feddccd7a5a9128.jpg
9ff860d0919b4b84ac303af2fa626f3f.jpg


En EnZo Necker 70 SC med kydex till.

Känns bra i handen rent spontant, kydex slidan kunde vara lite bättre motstånd i, särskilt som kniven marknadsförs som en nackkniv...

Men det är lätt ordnat.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Senast ändrad:
I min jakt efter en liten kniv med Skandinavisk slipning klickade jag hem denna igår, och idag låg den här och väntade:

En EnZo Necker 70 SC med kydex till.

Känns bra i handen rent spontant, kydex slidan kunde vara lite bättre motstånd i, särskilt som kniven marknadsförs som en nackkniv...

Men det är lätt ordnat.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Enzo är fina knivar!
 
Håller med. Känns som bra kvalisort, kydex slidan är fixad samt att lite stroppande fixade till det där lilla extra som jag saknade på eggen.

Skönt grepp och lagom storlek :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.