Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Trevligt!
Har du någon bild på dina kanske?


Mikael
Hm, nej det har jag nog inte. De knivar som vi båda äger är den översta eller eventuellt tvåan uppifrån sett, samt sjömanskniven längs ner i din bild. Till trancherkniven hör också en gaffel till om jag inte missminner mig. Det är ett Solingen set.

~Paul~
 
Det kan vara en grannlaga uppgift att polera en egg med vanliga hjälpmedel med tanke på hårdheten i både vanadin- liksom molybdenkarbider som ju D2 innehåller. Jag föreslår därför diamant-slippasta därtill.

D2 är ju känt för sitt stora korn. En för snäv eggvinkel brukar ofrånkomligt resultera i urflisning, precis som du skriver. Att därför gå under ca 23-25 graders eggvinkel är inte att rekommendera. I övrigt är ju D2 rejält slitstarkt, dock inte lika slagsegt som andra, lägre legerade ståltyper. Till en huggare eller större och tyngre kniv skulle jag personligen inte välja D2.

~Paul~

Paul, mannen, myten, legenden! (sagt med värme) Välkomen tillbaks till "din" egen tråd.

Jo, det skall bli intressant att se hur min Birk håller under tid. Det är ju verkligen ingen större kniv och givet slipningen är vinkeln tämligen ok.

Jag har redan märkt tendenser att eggen är lite grov om man granskar den riktigt riktigt nära. Körde den några varv på läderbälte (hemmmagjord strigel) med slippasta igår för att få den lite jämnare. Det gjorde susen. Men då handlar det ingalunda om att slipa om något utan endast att underhålla fabrikseggen.

Är det någon som vet vilken variant av D2 det är Brisa/Enzo använder sig av?

Andra stål på ingång för testande och recensioner från mitt håll är: 420HC, AUS 8A, 9Cr13MoV, "True surgical" (420HC eller 425M?), VG10, CPM S30V, 12C27, 440C, S35VN, CTS XHP, ATS-34. Lite gammalt och lite nytt med andra ord.

Utifrån det kan det spekuleras i vilka knivar det rör sig om...:) ;)

/ J
 
Kul med lite liv i den här tråden igen ju. Själv har jag skaffat några nya 111 mm Victorinox på sistone. Cheese knife och ett par Hunter. Även ett par tre Opinel, bla deras ostronkniv!
Har sålt två Bark River knivar och funderar på att fylla tomrummet med en egenritad custom.
I övrigt väntar en skogstur fredag - söndag och då blir det nog Peltonen M95, Vic Alpineer och Silky top gun 24 cm som följer med.
 
Gissningar. Case är helt säkert. VG 10 nåt japantillverkat. Förslagsvis fällkniven eller spyderco. Sandvik 12c27 kan va ekakniv, en 88 vore rolig att se dig skriva om ats 34 nåt begagnat kanske rent av, gissning benchmade. Det halvskapliga japanstålet kan va mycket.
 
Gissningar. Case är helt säkert. VG 10 nåt japantillverkat. Förslagsvis fällkniven eller spyderco. Sandvik 12c27 kan va ekakniv, en 88 vore rolig att se dig skriva om ats 34 nåt begagnat kanske rent av, gissning benchmade. Det halvskapliga japanstålet kan va mycket.

Nä dra på trissor!! Synd att det inte var ett pris utlyst på den "tävlingen". :)

Jodå, Case - Mini Copperlock, Japantillverkat - men inte Fällkniven, istället MCusta MC24R, EKA - till och med modell rätt, det är "88an". Och ATS-34 är min antika Benchmade AFCK. Spyderco förvisso men det blir i CPM S30V och "Sage 2".

/ J
 
Vilken skönhet Mikael! Otroligt fin! Jag har två #83:eek:r själv och det är en riktigt fin modell. Inget jag använder dock då jag föredrar att ha en slip-joint i byxfickan till vardags.

Jag kan varmt rekommendera http://shop.tsaknives.com när det gäller GEC knivar. Otroligt bra service, rimliga priser samt snabb och billig frakt. Jag har köpt väldigt många knivar från TSA Knives och jag är otroligt nöjd. Greg som driver TSA Knives har förresten tagit fram en egen serie knivar, Trestle Pine Knives, som än så länge består av en fällkniv (tillverkad av Queen Cutlery) och en liten fastbladare (tillverkad av Hess knives).

Tack för tipset! Det var en webshop jag inte kände till alls. Skall utforskas!

/ J
 
Ja, det är ett elände. Det är trots allt på väg att bli bättre men helt bra kanske det aldrig blir. Sviterna brukar vara exempelvis bortfall av känsla i fingrarna och domningar i nacken. Man är tyvärr inte 20 år längre ;).

~Paul~

PS Tack!

Känns allt för väl igen tyvärr. Har själv ett par rejäla diskbråck i nacken varav ett är som en krater och tyvärr inte opererbart. Har själv bekymmer med smärtor för stunden, känselbortfall i fingrar och värk i skuldra/axel/armbåge. Gör att det är svårt att träna, sköta jobbet och stör nattsömnen. Skräp är vad det är!

Desto roligare att se att du är tillbaks Paul!

/ J
 

Äger den något mindre KS8. Använd som synes apropå tidigare fråga om knivarna används. Men den frågan känner jag får bli föremål för en lite längre utläggning. Det finns ju så många olika sätt att bruka knivar på.

Knivsmed%20Stromeng%20AS.jpg


/ J
 
Jag äger både afck och lillmodellen av afck. Fina material. Ats 34 titan och g 10. Stor och lång och lätt fällkniv med linerlock. Min stora bröt spetsen i älgjakten för flera/ många år sen och ats34 är hårt stål att fixa med motordriven sandsten. Jag tog bort serrateringen samtidigt. Numera en fin kniv som tappat allt samlarvärde. Den lilla är frisk och utan lyten.

Bosse
 
Aus 8, själv skulle jag älska att få tag på en Moki blackiston fishowl, lilla modellen. 420 hc är ingen favorit men jag har buck slipjoint som är bra i stålet. Har visst att göra med att stålet härdas av Paul boss. 440c är bra och jag har exvis en gerber folding sportsman 1 från tidigt 1980 tal som är en kanonkniv. Stålet är bra men tillhör kategorin som jag accepterar i en i övrigt fin kniv.

Bosse
 
Apropå köksknivar...

Hittade denna gamling på loppis för en femma:
Eskilstuna Jernmanufaktur Aktiebolag.
/Lux
 

Bilagor

  • ul_blk_can_red_lin_239_95.sized.jpg
    ul_blk_can_red_lin_239_95.sized.jpg
    51.1 KB · Visningar: 582
  • DSC_0304.jpg
    DSC_0304.jpg
    55.2 KB · Visningar: 637
  • DSC_0307.jpg
    DSC_0307.jpg
    55.9 KB · Visningar: 537

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.