Stort knivintresse - välj din favoritkniv

kapar denna enorma tråd lite.

kollade på denna kniv för uteliv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1065178 (Mora of Sweden Bushcraft Survival Carbon)

är på jakt efter en sådan kniv, men känner inte till utbudet. är den ok, eller finns det bättre alternativ? Jag kollade även på http://www.naturkompaniet.se/gerber-bear-grylls-ultimate-fixed-blade som initialt har fått dålig kritk, är den så dålig som vissa säger?

kollade även en tidigare tråd där de paul tipsade om en amerikansk kniv men den verkar inte gå att få tag på från sverige.
 
kapar denna enorma tråd lite.

kollade på denna kniv för uteliv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1065178 (Mora of Sweden Bushcraft Survival Carbon)

är på jakt efter en sådan kniv, men känner inte till utbudet. är den ok, eller finns det bättre alternativ? Jag kollade även på http://www.naturkompaniet.se/gerber-bear-grylls-ultimate-fixed-blade som initialt har fått dålig kritk, är den så dålig som vissa säger?

kollade även en tidigare tråd där de paul tipsade om en amerikansk kniv men den verkar inte gå att få tag på från sverige.

Troll? :)

Är du ute efter en allt i allo kniv för skog å så så är moran, den du länkar eller någon av dess systrar och bröder ett bättre alternativ än BG-kniven.

Det finns iofs en variant av BG-kniven som saknar serrationen då hamnar den lite mer på pluskontot. Men ergonomin i den är helt kass och kvalitetskänslan likaså.
 
Till vad skall du ha din kniv?

Vad får den kosta?

Kan du underhålla skärpan själv?

Du har visat på två halvdana knivar med eldstål vid slidan, måste det finnas där eller kan du modda slidan så att något eldstål kan medföras?

Det är lätt att få trollstämpen i en av de inläggsrikast trådarna, "Den Heliga Knivtråden".

Förfasas inte men fyll gärna i mina frågetecken så kommer du att få realistiska förslag.
go tur
 
Till vad skall du ha din kniv?

Vad får den kosta?

Kan du underhålla skärpan själv?

Du har visat på två halvdana knivar med eldstål vid slidan, måste det finnas där eller kan du modda slidan så att något eldstål kan medföras?

Det är lätt att få trollstämpen i en av de inläggsrikast trådarna, "Den Heliga Knivtråden".

Förfasas inte men fyll gärna i mina frågetecken så kommer du att få realistiska förslag.
go tur

1. splinta ved, fixa ved, "allt i allo kniv" vid uteliv/läger.

2. helst inte över 1500

3. ja, borde inte vara ngt problem

4. det underlättar om eldstålet redan finns där, men är inget krav

Det vore lärorikt att veta varför ovanstående knivar är halvdana, är det knivbladets sammansättning, hållbarhet?
 
S k överlevnadsknivar har ett onödigt kraftigt (tjockt) blad, det påverkar snidesmöjligheterna negativt.

En vanlig röd Mora No 2 är mer praktisk i dagligt bruk. Titta på dina köksknivar.

Många traditionsknivar har relativt normal slipfas och bladmodell, inte för att vara häftiga utan för att det är funktionellt.

En Rf kniv håller längre men kräver mer av den som skall slipa upp den och underhålla eggen. Diamantbryne är det hårdaste.

Kolstål är mer lättskött. Infällt skärstål är klassiskt och sen finns även triflex som många gillar starkt och andra förkastar. Kansasbrynen fungerar utmärkt.

Tycker du att en klassisk Mora är för enkel och billig, så köp två eller tre. Du har råd och de är och förblir utmärkta bruksknivar.

När du lärt dig bruka och sköta kniven väl är det dags för en roligare kniv, då är det din önskan och kunskap som skall vara främst.

Är du inte nöjd med mitt råd följ någon annans.
go tur
 
Peltonen M07 borde passa dig bra. Jag har storebror M95 och det är den bästa allround jag har (har rätt många knivar). M07 räcker bra egentligen.
 
nja inte frågan eller frågeställningen i sig, men att någon tar en BG-kniv i beaktande :) Ungefär som att jämföra en Volvo XC70 mot en Fiat Panda.

ok, att ta "en BG-kniv i beaktande" är alltså korkat.
jag tog den som ett exempel på den typ av kniv som jag var intresserad av, du kanske kan posta en lista på knivar som du anser vara "korkade att beakta" så att nästa person inte gör samma misstag?

Jag hatar verligen den typen av snobberi, poängen är ge ett svar även till sådana som inte har specialkunskap och det gäller allt på detta forum.

S k överlevnadsknivar har ett onödigt kraftigt (tjockt) blad, det påverkar snidesmöjligheterna negativt.

En vanlig röd Mora No 2 är mer praktisk i dagligt bruk. Titta på dina köksknivar.

Många traditionsknivar har relativt normal slipfas och bladmodell, inte för att vara häftiga utan för att det är funktionellt.

En Rf kniv håller längre men kräver mer av den som skall slipa upp den och underhålla eggen. Diamantbryne är det hårdaste.

Kolstål är mer lättskött. Infällt skärstål är klassiskt och sen finns även triflex som många gillar starkt och andra förkastar. Kansasbrynen fungerar utmärkt.

Tycker du att en klassisk Mora är för enkel och billig, så köp två eller tre. Du har råd och de är och förblir utmärkta bruksknivar.

När du lärt dig bruka och sköta kniven väl är det dags för en roligare kniv, då är det din önskan och kunskap som skall vara främst.

Är du inte nöjd med mitt råd följ någon annans.
go tur

bra svar, sakligt och relevant. ska kolla upp mora.
 
ok, att ta "en BG-kniv i beaktande" är alltså korkat.
jag tog den som ett exempel på den typ av kniv som jag var intresserad av, du kanske kan posta en lista på knivar som du anser vara "korkade att beakta" så att nästa person inte gör samma misstag?

Ja det är rätt korkat. Jag anser att man inte kan jämföra en seriös kniv med en oseriös. Oseriös i den bemärkelsen att den dels saknar bladgeometri och slipfas som krävs för de arbeten du listade, dels säljs som överlevnadskniv med en känd frontfigur. Om du dessutom hade bemödat dig med att googla och läst en recension om den, hade du själv snabbt kommit till den slutsatsen. Förmodligen hade du dragit samma slutsats om du hade den liggandes i handen.

Din efterfrågade lista (utan inbördes ordning):

Sissipuuko M07 el M95 (som tidigare nämndes)
Strömeng valfri mellan bladlängd 5" - 8" (större blir overkill, kortare blad gör det svårare att klyva vedträn med)
Fällkniven S1
Flertalet av moras knivar

Ska din primära sysselsättning vara att göra större vedträn till mindre pinnar genom att banka på dem väljer du dock en kniv med synlig fulltånge ex kniven som är högt aktad här på forat Casström nr 10
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.