Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har fått ärva dessa knivar av min far, legat i en låda i några år nu. Blev lite nyfiken på dem här om dagen, någon som vet något om dem? Något värde i dem? Är det bra stål osv? Historia om märkerna? Det jag har lyckas Googla fram att den lite för stora kniven är en Paki Bowie Knife och fällkniven är en Olsen Ok H.C MI 510.

Fällkniven ser trevlig ut , men den andra ser rätt misshandlad ut.
De här stora knivarna har ett ursprung från 1930 talet om jag minns rätt.
Din är en kopia men originalen lär heta Collins Machete.
De var huggare för militärer i sydostasien under WW II.

Numera går det att köpa kopior av olika fabrikat och kvalitet, men de är ofta inte särskilt dyra.


Mikael
 
De här stora knivarna har ett ursprung från 1930 talet om jag minns rätt.
Din är en kopia men originalen lär heta Collins Machete.
De var huggare för militärer i sydostasien under WW II.
Fast jag är i princip säker på att kniven är en kopia på Western Knife Co's berömda bowiekniv som med vissa ändringar tillverkats sedan 1896.

Mellan 1984-1991 ägdes företaget av Coleman (tillverkare av friluftsutrustning) och slutligen såldes firman till Camillus som i sin tur råkade i ekonomiska svårigheter och kursade 2007.

Western Bowie:

https://www.google.se/search?q=west...bmyQOaq4CoAw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1600&bih=787

~Paul~

PS Fällkniven som Riddleo visar upp har inget värde, tyvärr. Det har tyvärr inte bowiekniven heller.
 
Fast jag är i princip säker på att kniven är en kopia på Western Knife Co's berömda bowiekniv som med vissa ändringar tillverkats sedan 1896.

Mellan 1984-1991 ägdes företaget av Coleman (tillverkare av friluftsutrustning) och slutligen såldes firman till Camillus som i sin tur råkade i ekonomiska svårigheter och kursade 2007.

Western Bowie:

https://www.google.se/search?q=west...bmyQOaq4CoAw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1600&bih=787

~Paul~

PS Fällkniven som Riddleo visar upp har inget värde, tyvärr. Det har tyvärr inte bowiekniven heller.
Paul, du vet nog mer än jag om den här modellen.
Var kan man hitta info om att den designades redan 1896?
Western startade då, men tillverkade man denna modell redan från början?


Mikael
 
Paul, du vet nog mer än jag om den här modellen.
Var kan man hitta info om att den designades redan 1896?
Western startade då, men tillverkade man denna modell redan från början?


Mikael
Mikael, jag hade lite gamla anteckningar gällande den här modellen. Jag var nämligen ganska sugen på att köpa den på 90-talet när den bl a såldes genom Fällkniven AB! Den finns i 1990-års katalog.

Den specifika modellen har med vissa modifikationer tillverkats sedan firmans start om min info inte ljuger. Tyvärr hittar jag ingen länk.

~Paul~
 
Mikael, jag hade lite gamla anteckningar gällande den här modellen. Jag var nämligen ganska sugen på att köpa den på 90-talet när den bl a såldes genom Fällkniven AB! Den finns i 1990-års katalog.

Den specifika modellen har med vissa modifikationer tillverkats sedan firmans start om min info inte ljuger. Tyvärr hittar jag ingen länk.

~Paul~

De uppgifter jag hittar hos Amerikanska samlare, säger att Western 49 modellen utvecklades från Collins No. 18 machete!
En uppgift säger att denna modell började tillverkas 1964 av Western.
Kallas numera för Marine Raider och görs även av Ontario i kolstål.
Ofta ser man dom i rostfritt och då är det fråga om 420 HC.

Mikael
 
Vilken kniv rekommenderar ni för en jägare som vill ha en kniv för uttagning av vilt? Kanske lite småuppgifter vid sidan av såsom grillpinne osv. Har kollat på fällkniven h1 och den verkar ju vara populär.
 
Vilken kniv rekommenderar ni för en jägare som vill ha en kniv för uttagning av vilt? Kanske lite småuppgifter vid sidan av såsom grillpinne osv. Har kollat på fällkniven h1 och den verkar ju vara populär.

Är inte jägare själv, men har vänner som inte tvekar att välja H1'an för jakt och allroundbruk.
Greppet är ett av Fällknivens bästa och för riktigt hårt arbete "svarar" skaftet ypperligt i handen!
För robust uteliv är H1 ett bra val och kan med fördel kompletteras med en billig Mora #511 för lättare jobb.


Mikael
 
De uppgifter jag hittar hos Amerikanska samlare, säger att Western 49 modellen utvecklades från Collins No. 18 machete!
En uppgift säger att denna modell började tillverkas 1964 av Western.
Kallas numera för Marine Raider och görs även av Ontario i kolstål.
Ofta ser man dom i rostfritt och då är det fråga om 420 HC.

Mikael
Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Western Bowie har tillverkat en Bowie i princip redan från början av deras karriär. Den är med små skillnader lik den aktuella kniven (enligt härsägen).

Collins Bowie tillkom långt senare just på grund av att man kikat på original-Western Bowie. Samma gäller Case och Ontario.

Jag tror att det blir svårt att lista ut exakt hur det förhåller sig.

~Paul~
 
Jag skulle vilja säga att det är tvärtom. Western Bowie har tillverkat en Bowie i princip redan från början av deras karriär. Den är med små skillnader lik den aktuella kniven (enligt härsägen).

Collins Bowie tillkom långt senare just på grund av att man kikat på original-Western Bowie. Samma gäller Case och Ontario.

Jag tror att det blir svårt att lista ut exakt hur det förhåller sig.

~Paul~
Ja det verkar inte lätt!
Hur som helst så verkar Western States Cutlery and Manufacture ha startat 1911.
Grundaren kom från en familj med djupa rötter i den Amerikanska knivbranchen.

Vilka modeller de hade på programmet då, har jag inte lyckats att få fram.


Mikael
 
Mycket svårt.

Det info jag lyckats skrapa ihop är att firman Western Cutlery Co. började importera knivar till USA från och med 1874 till och med 1914. Firman ägdes av tysk/österikiska invandrare (Wiebush & Hilger). Den var lokaliserad till New York.

Det var denna firma som allra först började importera den kända Western Bowie-kniven som senare modeller baseras på. Således tillverkades den inte i USA som jag felaktigt antog, utan i Europa!

1911 uppstod firman Western States Cutlery Co. i Boulder, Colorado. Det är med andra ord en helt annan firma! Den bestod i sin form fram till 1956 då man bytte namn till Western Cutlery (utan tecknet Co.)

Ett dotterbolag till den här firman hade hand om värmebehandlingen. Den hette förvirrande nog också Western States Cutlery Co. Detta dotterbolag var aktivt under åren 1911-1941 då man avslutade verksamheten och överlät den till andra firmor.

1978 flyttade man till Longmont, Colorado. Verksamheten där fortsatte fram till 1984 då man bildade firman Coleman Western. Denna konstellation köptes upp av Camillus 1991 som fortsatte med produktionen under namnet Western Cutlery Co. fram till sin konkurs 2007.

För att ytterligare komplicera det hela så fanns det en firma i Sheffield, England som under en kort period (1982) sålde knivar under namnet Western Knives. Firman ägdes av Richards Bros. En tämligen välkänd engelsk knivtillverkare.

Det är ungefär så långt som jag har kommit i mina efterforskningar.

Förvirrande?? Näää, inte det minsta ;).

~Paul~
 
Mycket svårt.

Det info jag lyckats skrapa ihop är att firman Western Cutlery Co. började importera knivar till USA från och med 1874 till och med 1914. Firman ägdes av tysk/österikiska invandrare (Wiebush & Hilger). Den var lokaliserad till New York.

Det var denna firma som allra först började importera den kända Western Bowie-kniven som senare modeller baseras på. Således tillverkades den inte i USA som jag felaktigt antog, utan i Europa!

1911 uppstod firman Western States Cutlery Co. i Boulder, Colorado. Det är med andra ord en helt annan firma! Den bestod i sin form fram till 1956 då man bytte namn till Western Cutlery (utan tecknet Co.)

Ett dotterbolag till den här firman hade hand om värmebehandlingen. Den hette förvirrande nog också Western States Cutlery Co. Detta dotterbolag var aktivt under åren 1911-1941 då man avslutade verksamheten och överlät den till andra firmor.

1978 flyttade man till Longmont, Colorado. Verksamheten där fortsatte fram till 1984 då man bildade firman Coleman Western. Denna konstellation köptes upp av Camillus 1991 som fortsatte med produktionen under namnet Western Cutlery Co. fram till sin konkurs 2007.

För att ytterligare komplicera det hela så fanns det en firma i Sheffield, England som under en kort period (1982) sålde knivar under namnet Western Knives. Firman ägdes av Richards Bros. En tämligen välkänd engelsk knivtillverkare.

Det är ungefär så långt som jag har kommit i mina efterforskningar.

Förvirrande?? Näää, inte det minsta ;).

~Paul~

Jo, det verkar ju vara så!
Två olika företag med Western i namnet!
Och bägge har alltså sålt samma modell!
Men bilder på annat än fällknivar saknas.
Jag gissar att man måste kontakta experter som Mark Zaleski, om man vill komma längre.


Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.