Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Snygga och stilren form tycker jag och kommer definitivt köpa med röda skaft...

"Morakniv lanserar köksknivar för hemmabruk– En helt ny serie med fem knivar i sann Mora-anda. Nu har vi tagit alla de kvalitéer som gjort Morakniv så uppskattad sedan 1600-talet och förenat dem med det moderna kökets behov. Resultatet är en serie vackra och tidlösa köksknivar som tillverkas i Mora. Serien består av totalt fem olika modeller, utvecklade för hemmakockens alla behov. Välj mellan kockkniv i två olika storlekar, brödkniv, filékniv och skalkniv. Samtliga knivar lanseras i rött alternativt svart och kommer att säljas exklusivt hos Cervera med start hösten 2014."

Källa: https://www.facebook.com/Morakniv

Någon som vet mera om knivarna, t.ex vad det är för stål etc. ?? (Googlat utan resultat! )

Mvh troswe

Fina! Kul att MoS kommer med nytt! :)
Kan mycket väl bli en uppsättning med traditionellt röda handtag i höst..

/Lux
 
Jag fick en fin kniv av en släkting här om dagen, enligt dennes utsago var detta en finsk kniv från slutet på 1950-talet.

Den ligger bra i handen, så jag funderar att använda den när jag är ute på tur.

Men då kommer frågan huruvida denna kniv har något värde, samt hur jag bör vårda slida och kniv för att skicket skall bibehållas vid användning.
 

Bilagor

  • SANY1672.jpg
    SANY1672.jpg
    17.8 KB · Visningar: 1,730
  • SANY1674.jpg
    SANY1674.jpg
    15.7 KB · Visningar: 1,298
Jag fick en fin kniv av en släkting här om dagen, enligt dennes utsago var detta en finsk kniv från slutet på 1950-talet.

Den ligger bra i handen, så jag funderar att använda den när jag är ute på tur.

Men då kommer frågan huruvida denna kniv har något värde, samt hur jag bör vårda slida och kniv för att skicket skall bibehållas vid användning.
Hästhuvudknivar tillverkas ju än idag. Det mest kända märket torde vara Iisakki Järvenpää.

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&search=Järvenpää

Knivarna är förhållandevis vanliga och därför inte inbringar några större summor vid eventuell försäljning. Dock är de trevliga på alla sätt :)!!

~Paul~
 
Hästhuvudknivar tillverkas ju än idag. Det mest kända märket torde vara Iisakki Järvenpää.

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&search=Järvenpää

Knivarna är förhållandevis vanliga och därför inte inbringar några större summor vid eventuell försäljning. Dock är de trevliga på alla sätt :)!!

~Paul~

Tack för svaret!

Det bekräftar mina antaganden (efter några googlingar) att denna kniv särskilt dyr eller unik, men onekligen är den fin, och med en superskärpa efter jag har slipat upp den. Det lite längre bladet på kniven gör den utmärkt som allroundkniv.

Men hur vårdar och underhåller jag den på bästa sätt? Jag tänker då främst på handtaget, som är av björk, och slidan som är i läder.

Kan man smörja upp lädret så det blir mer vattenbeständigt?

Bör man lägga på något på handtaget?

Tack på förhand!
 
Smörj in träet med rå kallpressad linolja, eller med ett oljevax som Kirjes för ev ytterligare skydd.
Till lädret räcker vanlig neutral skokräm långt. Undvik läderoljor och fetter, du mjukar upp och förstör slidans stadga.
 
Idag provade jag min HBK, jag flådde o o styckade ett rådjur. Det gick riktigt bra. Om jag behövde lite finlir, så höll jag bara ut lite på bladet. :)

Seved
 
Idag provade jag min HBK, jag flådde o o styckade ett rådjur. Det gick riktigt bra. Om jag behövde lite finlir, så höll jag bara ut lite på bladet. :)

Seved

Ja, det fungerar ofta utmärkt att jobba med en större kniv, även för finlir!
Jag har inte hanterat vilt, men fisk har inte varit några som helst problem med min Bark River 8,5" bowie.
Den har klarat allt från rensning, urbening, fileer och även tunna skivor gravad Regnbåge.

Julskinka går också bra!:)


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5578.JPG
    IMGP5578.JPG
    135.2 KB · Visningar: 1,231
Ja, det fungerar ofta utmärkt att jobba med en större kniv, även för finlir!
Jag har inte hanterat vilt, men fisk har inte varit några som helst problem med min Bark River 8,5" bowie.
Den har klarat allt från rensning, urbening, fileer och även tunna skivor gravad Regnbåge.

Julskinka går också bra!:)


Mikael

Ha ha se där Julskinka funkar oxå :D .
Ja jag kan tänka mej att den funkar fin fint till fisk oxå. Det har jag inte provat, men får jag tillfälle så blir det de oxå. :D
Jag tror kombinationen 5 mm tjock inte så bred o inte allt för lågnt blad gör att den funkar fint.
O skaftet är bra för huggning tycker jag.
Jag ska nog testa lite huggning med den oxå, lite mera än vad jag gjort o kanske filma lite.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.