Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Tydligt ? :)

2. Generellt sett så tycker jag att fler knivar borde göras med genomgående sticktånge, och gärna med grepp i "gummi/plast" typ Mora, Peltonen, Fällkniven. Varma, komfortabla och säkra grepp blir det.

3. Exponerade fulltångeknivar i kombination med micarta/g10/stabbat trä ger rätt kalla och hala grepp. Jag önskar personligen att den här trenden vände.

1. Hehe, absolut!

2. Jo, det är trevligt med sticktånge. På rätt typ av knivar. Jag är också förtjust i gummiliknande grepp. Bland de bästa finner man på äldre Gerberknivar, t ex Gator/Gatormate. De nästan klibbar fast i handflatan.

3. Halt tror jag inte att det blir. Greppet är tillräckligt "grippigt" och generöst tilltaget så att kniven väl kan användas med vantarna/handskarna på. Det viktiga i sammanhanget är själva utformningen på greppet. Och det är, som jag redan nämnt, mycket bra!!

~Paul~
 
3. Halt tror jag inte att det blir. Greppet är tillräckligt "grippigt" och generöst tilltaget så att kniven väl kan användas med vantarna/handskarna på. Det viktiga i sammanhanget är själva utformningen på greppet. Och det är, som jag redan nämnt, mycket bra!!

~Paul~

Jepp, jag anar att micartan är lite "textured" på sk3? Betydligt bättre än många polerade varianter.
Absolut så är formen viktigt för "greppet"! Rätt form och rätt "gummi" så jäklar i det.
Lustigt du nämner just gerber. Satt nämligen och slösurfade deras "vintage" produkter (dvs pre-Fiskars) igår och svor lite över hur det gått utför till stor del i den firman. Minns du när Fällknivens kataloger var späckade med underbara modeller från Ek, SOG, Cold Steel och Gerber?! Det var tider det. Tyvärr var ju en annan för ung och fattig på den tiden, för att göra ordentliga köp. En SRK i Carbon V är allt jag har kvar från den tiden. Hade en Desert Dagger, men sålde den i fjol.
 
1. jag anar att micartan är lite "textured" på sk3?

2. Rätt form och rätt "gummi" så jäklar i det

3. Lustigt du nämner just gerber. Satt nämligen och slösurfade deras "vintage" produkter (dvs pre-Fiskars) igår och svor lite över hur det gått utför till stor del i den firman.

4. Minns du när Fällknivens kataloger var späckade med underbara modeller från Ek, SOG, Cold Steel och Gerber?!

5. Tyvärr var ju en annan för ung och fattig på den tiden, för att göra ordentliga köp. En SRK i Carbon V är allt jag har kvar från den tiden. Hade en Desert Dagger, men sålde den i fjol.
1. Svårt att beskriva känslan när man håller i kniven. Det är ingen aggressiv eller sträv yta men trots det så är greppet bra.

2. Ja precis, det är inget fel på ett klibbigt gummi i det här sammanhanget :).

3. Verkligen! Jag har en del äldre modeller som jag ytterst ogärna skulle släppa ifrån mig.

4. Ja, det var tider det. Jag har mina kataloger kvar än idag. Prislistorna har dock försvunnit på något konstigt vis :).

5. SRK är inte att förakta, grattis! Jag har någon Kershaw och första upplagan av F1-an kvar från den tiden. Liksom du så hade jag heller inte det så "fett" på 90-talet. Inte för att det är så mycket bättre idag :D

~Paul~
 
Mora från Loppis

Köpte den här - i mitt tycke - udda moran på loppis idag för 20 spänn. Dubbeleggad spets och såg på baksidan, i rostfritt. Gissar på nån form av jaktkniv med flå-egenskaper. Nån som vet något? Handtaget är gissningsvis gjort i efterhand, det är bred tånge ca halva handtaget. Vore bara kul och höra om nån känner till nåt om den.
 

Bilagor

  • camera_Hagrid1.jpg
    camera_Hagrid1.jpg
    33.4 KB · Visningar: 797
Köpte den här - i mitt tycke - udda moran på loppis idag för 20 spänn. Dubbeleggad spets och såg på baksidan, i rostfritt. Gissar på nån form av jaktkniv med flå-egenskaper. Nån som vet något? Handtaget är gissningsvis gjort i efterhand, det är bred tånge ca halva handtaget. Vore bara kul och höra om nån känner till nåt om den.
Det är en sjömanskniv. Man bytte från slät rygg till sågtandad dito i samband med att tågvirket började framställas av plast.

~Paul~
 
1. Stål är stål och det väger vad det väger. På vilket sätt hade du tänkt att reducera vikten utan att minska på den befintliga robustheten utan att ändra på knivens yttre mått?
2. Jag har inte sagt att det handlar om en svag punkt. Däremot kan man alltid genom effektiv design öka eller minska på robustheten.
Fulltångekonstruktionen syftar till att öka den övergripande konstruktionens hållbarhet på samma sätt som i ett laminerat blad (precis som du skriver under punkt 3) där stålens olika egenskaper samarbetar för att öka dess hållbarhet/elasticitet (mjukt och hårt stål i samarbete). Kombinationen micarta och stål är nära nog idealisk.
3. Absolut. Och en fulltångekonstruktion är ett sådant sätt :).
4. Olika teorier bakom de olika knivarna, samt deras användningsområde och materialval resulterar förstås i olika typer av knivar. Den kniv du visar upp på bild är ett sådant exempel. Det betyder dock inte att den på något sätt skulle vara hållbarare eller för den delen lika hållbar eller på något sätt bättre än Blackbirden om materialvalen är identiska. Om jag inte ser helt fel så handlar det dock om en kolstålskniv? Det blir då lite svårt att göra en rättvis jämförelse.
~Paul~

Paul, Jag tror att vi kanske missförstår varandra lite.

Min avsikt är inte att jämföra olika knivar eller ståls robusthet gentemot varandra utan endast att visa exempel på olika lösningar och sätt som finns att tillgå för att hålla nere vikten och samtidigt tillverka tåliga knivar. Det innebär alltid en kompromiss och det jag menar (min personliga åsikt) är att även om man, i vissa fall, t.ex.minskar vikten på en knivs tånge (behöver inte specifikt vara Koltrastens) och därmed också kanske till viss del själva handtagets tålighet, behöver det inte betyda en sänkning av knivens övergripande robusthet eftersom handtaget, förändringen till trots, inte är/ behöver vara den begränsande faktorn eller den svagaste länken i konstruktionen.

När det gäller Koltrasten tror jag inte att små förändringar som t.ex. ett större fånglinehål eller att minska eller ta bort näbben/parerstången skulle minska knivens övergripande robusthet. I alla fall inte så mycket att det inte är en kompromiss jag är beredd att ta.
Att vi kanske har lite olika åsikt i frågan är helt i sin ordning...;)

Om jag ska svara på fråga 1 (och hålla mig till de restriktioner du ger) måste handtaget skelettoniseras och (eventuellt) värmebehandlingen ändras för att skapa ett slagsegare stål. Dock är det inte nödvändigtvis den väg jag personligen skulle ta...;)

/Lux

P.S. när du har hunnit fälttesta Koltrasten vore det kul med lite " action shots" och ett utlåtande/ recension...
 
1. Paul, Jag tror att vi kanske missförstår varandra lite.

2. När det gäller Koltrasten tror jag inte att små förändringar som t.ex. ett större fånglinehål eller att minska eller ta bort näbben/parerstången skulle minska knivens övergripande robusthet.

3. Om jag ska svara på fråga 1 (och hålla mig till de restriktioner du ger) måste handtaget skelettoniseras och (eventuellt) värmebehandlingen ändras för att skapa ett slagsegare stål. Dock är det inte nödvändigtvis den väg jag personligen skulle ta...;)

4. när du har hunnit fälttesta Koltrasten vore det kul med lite " action shots" och ett utlåtande/ recension...

5. Patinan var inte planerad...
...men resultatet av oxalsyran blev bra och pajen god
1. Ja, det verkar så.

2. Självklart inte. Jag måste dock säga att det stora fånglinehålet är rätt praktiskt. På det viset kan man välja att antingen köra på en fast fånglina eller en avtagbar dito!! Ett litet hål tillåter ju inte apteringen med dubbla linor. I alla fall inte om man kör på paracord.

3. Poängen med det rostfria 154CM-stålet är dess förmåga att motstå abrasiv nötning, dvs (jämfört med ett kolstål) en högre grad av slitstyrka. Det är just pga denna egenskap som jag valde en rostfri allkniv.

Att sänka HRC-graden och göra stålet mjukare och därmed slagsegare motverkar syftet med ett rostfritt blad eftersom sänkningen samtidigt gör stålet mindre slitstarkt. Det vill säga, ett sådant grepp tar helt och hållet bort själva poängen med ett fint rostfritt stål som 154CM.

4. Absolut! Dock lär det pga det rådande vädret få vänta ;). En minut ute i solen känns som ett pass med Främlingslegionen i Marockos mest ogästvänliga ökenlandskap.

5. Jaså OK. Jag trodde att det var meningen att tvinga patinan på bladet :). Ja, den syran är ganska potent. Jag antar att fläckarna uppstod i stort sett omedelbart?

~Paul~
 
Kalkavtvättare finns i målarbutiken det är saltsyra, rätt bra medan blånering utföres över amoniakångor. Läs gärna B O Glas Metallfärgning och oxidering finns hos CO.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.