Stort knivintresse - välj din favoritkniv

+1. Det är vansinne. Här ska ni få se ett exempel på när en annan i övrigt mycket duktig designer gör bort sig kopiöst. Jerry Halfrich gör jättefina fällisar, men ricasson på han "puukko" är helkoko. Skumt att kniven kallas puukko över huvudtaget..
Det bevisar bara att jänken över huvud taget inte fattat filosofin bakom en puukko. Eller så vill han behaga den stora amerikanska medel-Joe-användaren. Det är nästan värre.

Håller med. I mina ögon är det inte en puukko.

~Paul~
 
Tja!

Ska börja hålla på lite smått med bushcrafting och halvavancerade expeditioner i vårat kära Sverige så jag kom ju självklart på att en rambo kniv är ett måste, rätta mig om jag har fel!

Lägger en beställning på den idag eller imorgon, kostar bara 350kr.

30cm lång och hela 5mm tjockt blad nästan ända upp till toppen, den går nog inte sönder i första hand :)
 

Bilagor

  • P1100242.jpg
    P1100242.jpg
    64.9 KB · Visningar: 651
  • schrade_schf10_spine.jpg
    schrade_schf10_spine.jpg
    33 KB · Visningar: 623
Senast ändrad:
Ledsen Jonas men om det är bushcraft du vill syssla med så är detta missfoster till kniv i princip värdelös.

Jag föreslår att du tar dig lite tid och går igenom några sidor i den här tråden så är jag säker på att du hittar bättre alternativ.

~Paul~
 
Ledsen Jonas men om det är bushcraft du vill syssla med så är detta missfoster till kniv i princip värdelös.

Jag föreslår att du tar dig lite tid och går igenom några sidor i den här tråden så är jag säker på att du hittar bättre alternativ.

~Paul~

Vet att den förmodligen är ganska osmidig men för att hugga ved ute i skogen och lite sådant grovgöra fungerar den nog ypperligt för? Och sen är den ju bara för ball haha måste bara ha den :)

Tänkte köpa någon mindre kniv för det mindre arbetet där ute eller så kommer jag ha med mig vanlig mora kniv, har ju gratis på jobbet så det är perfekt :)

En liten demonstration :) http://www.youtube.com/watch?v=Z9EQk4vO94s
 
Vet att den förmodligen är ganska osmidig men för att hugga ved ute i skogen och lite sådant grovgöra fungerar den nog ypperligt för? Och sen är den ju bara för ball haha måste bara ha den :)

Tänkte köpa någon mindre kniv för det mindre arbetet där ute eller så kommer jag ha med mig vanlig mora kniv, har ju gratis på jobbet så det är perfekt :)

En liten demonstration :) http://www.youtube.com/watch?v=Z9EQk4vO94s

Paul vet vad han snackar om, lyssna, läs och lär!
Personligen tycker jag inte att Schrade SCHF9 är det minsta "Ball", men om du tycker det så blir du säkert nöjd med den!

Mora är bra för de flesta jobb, så den får OK från mig.
Ska du ha en grövre kniv, så föredrar jag märken som Bark River och Fällkniven.
Du får betala 10 ggr så mkt pengar, men du får också riktiga grejer i stället för billiga kina prylar.

Mikael
 
Du har känsla, din HBK är verkligen superfin! :)
För min del får du gärna publicera fler bilder på dina alster i tråden...
...i fortbildningssyfte såklart! ;)

/Lux

Tackar :D Kul att du gillar den. :D
Ha ha :) . Ja jag kunde inte hålla mej. Jag gillar HBK så mycket o när den var på tal så ... . :) Igentligen så får jag inte visa bilder annat än i min profil.

Seved
 
Paul vet vad han snackar om, lyssna, läs och lär!
Personligen tycker jag inte att Schrade SCHF9 är det minsta "Ball", men om du tycker det så blir du säkert nöjd med den!

Mora är bra för de flesta jobb, så den får OK från mig.
Ska du ha en grövre kniv, så föredrar jag märken som Bark River och Fällkniven.
Du får betala 10 ggr så mkt pengar, men du får också riktiga grejer i stället för billiga kina prylar.

Mikael

Tack för posten, det tvivlar jag inte en sekund på det är alltid bra med tips och råd så man slipper lära sig från sina misstag.

Angående kniven så får jag se hur den är helt enkelt, jag menar med tanke på att det finns väldigt många recensioner på den på youtube där den hyllas så kan den inte vara så dålig men det visar sig helt enkelt :)

Mora är bra grejer, sällan de sviker om man tar hand om dom. Dock kan jag inte förneka att åtskilliga moraknivar gått av på mitten på jobbet men då har det inte varit inom knivens användningsområden haha ;)
 
Nej den där kniven hade jag inte satsat på. Vill du ha något i den storleksklassen (som faktiskt är en väldigt användbar storlek) med bra grepp och stål med förträfflig värmebehandling så kan jag rekommendera Ontarios gen ii, tex sp 43:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    15.7 KB · Visningar: 575
Paul vet vad han snackar om, lyssna, läs och lär!
Personligen tycker jag inte att Schrade SCHF9 är det minsta "Ball", men om du tycker det så blir du säkert nöjd med den!

Mora är bra för de flesta jobb, så den får OK från mig.
Ska du ha en grövre kniv, så föredrar jag märken som Bark River och Fällkniven.
Du får betala 10 ggr så mkt pengar, men du får också riktiga grejer i stället för billiga kina prylar.

Mikael

Nej den där kniven hade jag inte satsat på. Vill du ha något i den storleksklassen (som faktiskt är en väldigt användbar storlek) med bra grepp och stål med förträfflig värmebehandling så kan jag rekommendera Ontarios gen ii, tex sp 43:

Okej den såg ju bra ut den med inte så stor prisskillnad heller, men jag har lite frågor och funderingar. Vad är dåligt med Schrades kniv? Jag menar det är ju ingen "billig kina pryl" utan Schrade är ju ett ganska etablerat märke med bra knivar överlag, eller?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.