Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack så hemskt mycket för tipsen Lux och Mikael! Logiska och enkla knep verkar det som, i synnerhet om man jämför med hur jag gjorde tidigare. Jag vinklade kniven så att motsvarade bladets tjocklek men jag hade ingen kontroll vilket ledde till en väldigt ojämn skärpa. Ska genast testa era knep på min U4 :)

Prövade just på min U4 och det funkar på den också!
Men jag tycker det är lättare numera att köra helt på fri hand.
Dvs att låta stenen vara stilla och bladet rör sig.

Det är den tekniken Fällkniven beskriver på kartongerna, dvs att så att säga "tälja" i brynet.
Det går naturligtvis inte, men det är samma rörelse som när man täljer.

Mikael
 
Jag kan inte så mkt om machetes och än så länge har jag bara en.
Det blev en Fiddleback Forge i samma storlek som Svord, men 3mm tjock och runt halvkilot i vikt.
Jag behöver träna massor innan jag behärskar denna och jag föredrar än så länge BR Golok eller NL1 och NL2.
Är det ute i skogen blir det NL2, pga det kompakta formatet och att jag aldrig har behövt större än så.
Däremot kliar det i fingrarna att ta ut NL1, men det lär nog få vänta.
Min Tor är mest för skojs skull och hör mer hemma i samlingen, än ute i skogen.
I alla fall för mig.

Mikael

Milda Matilda va sjuk jag blev på en Golok nu!
 
För ett tag sedan inhandlade jag en Svörd Kiwi machete och nu har jag använt den vid ett par tillfällen, så här kommer en presentation och fältrapport.

/Lux

Tur att man inte har dragning även åt storkniv och machetehållet :). Hade blivit oöverskådligt för att inte säga dyrt. Men intressant att läsa dock!

Själv har jag intresserat mig något mer för knivar av det här slaget ett tag...

Klassiska%20m%C3%B6nster.jpg

Blandade knivmönster även om jag glömde några​

/ J
 
Tur att man inte har dragning även åt storkniv och machetehållet :). Hade blivit oöverskådligt för att inte säga dyrt. Men intressant att läsa dock!

Själv har jag intresserat mig något mer för knivar av det här slaget ett tag...


Blandade knivmönster även om jag glömde några​

/ J


Trevlig samling!
Oldtimers rule!



Mikael
 
Trevlig samling!
Oldtimers rule!



Mikael

Tänkte väl komplettera den med någon form av "Whittler, Congress, Texas toothpick, small Sunfish", medium Stockman och helst någon större "Canoe" då det tillsammans med trapper är en av mina favoritmönster. Sen behöver en liten samling möjligen någon Muskrat, Doctors knife, och Copperhead. Högt på listan står även en Case Copperlock - en modell jag alltid tyckt är snygg!

Nu är det här ett enklare märke, nämligen "Rough Rider". Förvånansvärd f&f med tanke på de extremt låga priserna (mellan 5-10 dollar). Skaffade först en via en auktion för att se hur de såg ut i verkligheten. Den billigaste fick jag för övrigt på en annan auktion (den mindre "peanuten") för det facila priset av $2.36! :) Men de ger en möjlighet till att känna och klämma på de olika varianterna för en låg penning. Och kvaliteten är som sagt fullt godkänd. Stålet är 440 och slipningen är varierande. Från ganska slöa till ruggigt vassa. Det är förstås inte samma passning som i moderna knivar med CNC och formgjutning och moderna material. Mässing, Ben och horn blir ju lite annorlunda på produktionsknivar som ni väl vet eftersom hälften av er här på forumet jobbar med materialen i fråga :cool:


/ J
 
Lite fler bilder på SissiPuukko M95:

/Lux

Den där har jag alltid tyckt ser ruskigt kompetent ut. Visst vill jag gärna ha en men jag kan verkligen inte komma på att jag "behöver" en dylik. Nu brukar det för all del inte hindra mig när det gäller knivar. Men för stunden känns cykeldäck av varierande slag som en större prioritet. Tufft att ha flera intressen!

/ J
 
Jag kan inte så mkt om machetes och än så länge har jag bara en.
Det blev en Fiddleback Forge i samma storlek som Svord, men 3mm tjock och runt halvkilot i vikt.
Jag behöver träna massor innan jag behärskar denna och jag föredrar än så länge BR Golok eller NL1 och NL2.
Är det ute i skogen blir det NL2, pga det kompakta formatet och att jag aldrig har behövt större än så.
Däremot kliar det i fingrarna att ta ut NL1, men det lär nog få vänta.
Min Tor är mest för skojs skull och hör mer hemma i samlingen, än ute i skogen.
I alla fall för mig.
Mikael


Tur att man inte har dragning även åt storkniv och machetehållet :). Hade blivit oöverskådligt för att inte säga dyrt. Men intressant att läsa dock!
Själv har jag intresserat mig något mer för knivar av det här slaget ett tag...
/ J


Fina stora och små knivar! :)

Jag kan egentligen inte heller överdrivet mycket om machetes, om jag ska rannsaka mig själv har jag inte heller någon speciell dragning åt storkniv- eller machetehållet, jag gillar helt enkelt bara de flesta typer av vassa verktyg, he he...;)

Med tanke på hur förhållandevis lite användning mina stora knivar och machetes ser, så är det en förvånande stor hög jag har lyckats samla på mig...

Som jag har sagt tidigare i tråden så använder jag mest en liten kniv, yxa och såg när jag är ute, och i skogslandskap som i Sverige är det ju en oslagbar kombination.
Sedan att jag alltid bär med mig en massa "extrakilon" ut är en annan femma, och för min del handlar det mer om nöje än funktion. Jag tyckar helt enkelt att en stor del av friluftsupplevelsen är att få öva mig på att bruka olika vassa verktyg.

Mors Kochanski ("the father of bushcraft") förespråkar ju just en liten kniv i kombination med yxa som den bästa kombination för skog.
Kniven ska uppfylla "det gyllene snittet" för knivar dvs spetsen ska ligga i linje med handtagets pommel, och blad och handtag ska ha en längd ungefär som bredden på handflatan. För de allra flesta innebär det en bladlängd runt 10cm och en totallängd runt 20cm.
Man kan alltså konstatera att FK F1 men också de allra flesta mindre Mora-knivar uppfyller dessa kriterier.

I Mors Bushcraft-bibel beskriver han den yxa som ger mest funktion i förhållande till vikt, och också den storlek som är vanligast bland personer som har vildmarken som sitt yrke, t.ex. pälsjägare i Alaska, som den mellanstora yxan dvs en yxa med ca 50cm längd och runt 1kg i vikt. Ett bra exempel på en mellanstor yxa är GB Lilla Skogsyxa som också råkar vara överlevnadsexperten Ray Mears favorityxa.

Valet av denna storlek på yxa handlar inte bara om funktion utan även om säkerhet. Trots att yxan är mer kraftfull, är risken för skador mindre än med en liten yxa. Skador är inte bara vanligare med mindre yxor utan skadorna blir också allvarligare, då ansikts- knä- och lårskador är vanligast med en mindre yxa. En mellanstor yxa träffar oftast i marken och vid skador är fot- och ankelskador vanligast.

Visst klarar man sig oftast med endast kniv men det finns situationer då verkligen en yxa är helt ovärderlig.
För några år sedan gjorde jag en ganska jobbig vintertur. Vi drabbades av sämsta möjliga väder, en temperatur runt nollan, kraftig vind och regn och blötsnö om vartannat.
Det är tveksamt om vi alls hade lyckats få upp en eld utan yxa. Det var faktiskt ingen självklarhet, ens med både yxa och såg, att vi skulle lyckas, än mindre hålla liv i elden under natten!
Min vana trogen hade jag med mig (alldeles för) många knivar och verktyg men faktiskt var det bara Mora Classic Original, sågen och yxan jag använde. SissiPuukkon lämnade faktiskt aldrig bältet.
Yxan och sågen gick verkligen varma, uppriktigt sagt hade jag gärna haft en större yxa än den SAW Äventyrsyxa jag hade med mig. Bara att hålla liv i elden under så usla förhållanden var en heltidssysslesättning för en person!

Summa summarum av dessa funderingar är att jag har blivit rejält sugen på att köpa en ny mellanstor yxa...;)

/Lux
 
Den där har jag alltid tyckt ser ruskigt kompetent ut. Visst vill jag gärna ha en men jag kan verkligen inte komma på att jag "behöver" en dylik. Nu brukar det för all del inte hindra mig när det gäller knivar. Men för stunden känns cykeldäck av varierande slag som en större prioritet. Tufft att ha flera intressen!

/ J

Vore inte en SissiPuukko fästad på ramen, som du kan veva lite hotfullt då och då medan du cyklar, ett ganska bra sätt att kombinera två intressen...;)

/Lux
 
Vore inte en SissiPuukko fästad på ramen, som du kan veva lite hotfullt då och då medan du cyklar, ett ganska bra sätt att kombinera två intressen...;)

/Lux

Tanken har föresvävat mig både en och två gånger då någon kärleksfull bilist har varit framme och knuffat på klungan. Hände faktiskt så sent som för någon vecka sedan med dikeskörning och skrapsår samt blessyrer till följd. Ride of Hope kompisar fick dessutom en full ölburk kastad på sig för en vecka sedan under träning i Skåne. Raggare när de är som bäst.

Så en SissiPuukko vore inte dumt. Inte minst för att bara namnet låter brutalt! ha ha.

Sen kan jag kanske klara mig ändå...om de fega rackarna bara stannar. :) När jag tänker efter är jag en sån där 100kg+ för tillfället och har under tidigare år förvärvat diverse bälten i några olika kamparter...

/ J
 
Prövade just på min U4 och det funkar på den också!
Men jag tycker det är lättare numera att köra helt på fri hand.
Dvs att låta stenen vara stilla och bladet rör sig.

Det är den tekniken Fällkniven beskriver på kartongerna, dvs att så att säga "tälja" i brynet.
Det går naturligtvis inte, men det är samma rörelse som när man täljer.

Mikael

Det blev en liten mix av era tips. Jag märkte eggen med spritpenna och använde tummen eller pekfingret, beroende på vilken sida av eggen jag slipade, för att hålla vinkeln. Att dra med stenen kändes väldigt konstigt och resultatet blev därefter, så jag valde att dra med bladet istället. Då gick det mycket bättre! Avslutade med ett par drag på ett läderskärp som jag har kletat autosol på och det blev riktigt bra :) Eggen är fortfarande lite lite ojämn men det kommer nog bli bättre när jag har fått till snitsen :)

Nu ska jag slipa min U2 så jag får lite mer känsla för det hela. Innan tyckte jag att det var lite läskigt och jobbigt att behöva slipa (förutom med min WM1) men nu känns det bara roligt! Återigen, stort tack för tipsen!

/ Peter
 
Det blev en liten mix av era tips. Jag märkte eggen med spritpenna och använde tummen eller pekfingret, beroende på vilken sida av eggen jag slipade, för att hålla vinkeln. Att dra med stenen kändes väldigt konstigt och resultatet blev därefter, så jag valde att dra med bladet istället. Då gick det mycket bättre! Avslutade med ett par drag på ett läderskärp som jag har kletat autosol på och det blev riktigt bra :) Eggen är fortfarande lite lite ojämn men det kommer nog bli bättre när jag har fått till snitsen :)

Nu ska jag slipa min U2 så jag får lite mer känsla för det hela. Innan tyckte jag att det var lite läskigt och jobbigt att behöva slipa (förutom med min WM1) men nu känns det bara roligt! Återigen, stort tack för tipsen!

/ Peter

Bra Svar!

Slipning är en naturlig del av att hantera eggverktyg.
Till att börja med stärker det självförtroendet, att alltid veta att du kan få eggen vass igen.
Så småningom infinner sig kunskapen om vilken form eggen ska ha, för att vara effektiv i olika material.
Att själv kunna bestämma form och grad av skärpa, är roligt att kunna!


Mikael
 
Den där har jag alltid tyckt ser ruskigt kompetent ut. Visst vill jag gärna ha en men jag kan verkligen inte komma på att jag "behöver" en dylik. Nu brukar det för all del inte hindra mig när det gäller knivar. Men för stunden känns cykeldäck av varierande slag som en större prioritet. Tufft att ha flera intressen!

/ J

Jag gillar också cykel!
Det är härligt att sätta sig på landsvägscykeln och bara låta den löpa!
Jag hoppas att få tid för en runda på söndag.
Ska köpa en extra innerslang på lördag.

Gillar även att campa med cykel.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5348.JPG
    IMGP5348.JPG
    128.5 KB · Visningar: 619
  • IMGP5353.JPG
    IMGP5353.JPG
    142.1 KB · Visningar: 627

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.