Stort knivintresse - välj din favoritkniv

EKA Telecom Edition på naturutflykt: (Dvs telkom-anknytning på logotyper 310 - Televerket, 60 - Ericsson, 1000 - GSM)

+ Två gånger Swede 110 ( den med ks-blad den enda jag lyckats få i konkurrens med dig på Tradera)
Du har verkligen gått in för EKOR. Grattis! En fin samling. Sorry dessutom för att ha bjudit mot dig på Trattis! ;)

~Paul~

PS Fina bilder dessutom!
 

Priset och designen är tilltalande, men vikten, skålslipningen och ståltypen är tillräckligt för att jag avstår från köp.

Jag har en hemslöjdad Fällkniven S1 fulltånge i denna klass.
Den har lägre vikt, convex egg och bättre stål.
Priset är 3 ggr högre + eget arbete, men resultatet är jag tillfreds med.
Med beslagen, slidan och karbid borrar för Corby-skruvarna är priset 4ggr högre, men jag föredrar ändå FK's finare materialval.

Om jag hade packalätt kniven, skulle jag nog fixa till slipfasen på bandslipen.
Efter detta är den kanske tillräckligt bra, för många års bruk i skogen och på fjället.
Jag säger kanske, eftersom det inte finns uppgifter om HRC, härdning och vem som tillverkat.


Mikael

Bild 1 är Boneman's förslag- 490kr.
Bild 2 är min S1- 2000kr + eget arbete.
 

Bilagor

  • bonemans förslag.jpg
    bonemans förslag.jpg
    112.9 KB · Visningar: 808
  • S1-in-hand-002.jpg
    S1-in-hand-002.jpg
    130.7 KB · Visningar: 884
Senast ändrad:
Min åsikt går i linje med "greendangers".

Kniven är stor och klumpig, försedd med ett tjockt blad och med en i mina ögon oduglig slipfas (skålslipning), samt ett mediokert stål. För det förhållandevis höga priset kan du få avsevärt bättre knivar.

Och som greendanger skriver; en vanlig mora är avsevärt bättre på alla sätt.

~Paul~

PS Mikael och undertecknad skrev samtidigt. Våra funderingar går i samma riktning
 
Senaste tillskottet, och det var egentligen bara en tidsfråga innan en skulle hamna i fickan. Sebenza 25 är den senaste versionen av Chris Reeves klassiska fällkniv. Modellen markerar Sebenzans 25 årsjubileum och är en av standardmodellerna som rullar ut från fabriken i Boise, Idaho.
Några synbara förändringar från de tidigare är de mera markerade fingerurtagen, vissa gillar dom, vissa inte. Jag har inte bestämt mig än men än så länge funkar dom bra, greppet är skönt och säkert.
Bladet har blivit lite tjockare och fått en nästan flatslipad slipfas. Jag säger nästan eftersom det är en skålslipning med väldigt stor radie.
Pivotskruven är uppdimensionerad ordentligt.
Lite kosmetiska förändringar i bakkant på skaftet.

Den stor förändringen har skett inombords så att säga.
Pivotbussningen är borta och har ersatts av mer standardmässiga mässingsbrickor och en pivotskruv som drar åt kring bladet. Jag har skruvat isär och ihop denna och jag kan inte säga att det har blivit bättre, snarare tvärtom. Tyvärr känner jag också att detta kanske gjordes för att spara produktionskostnader.....

Låset har försetts med samma typ av keramisk kula som sitter i Umnumzaan, och som också dubblerar som spärr för att låsa bladet i infällt läge. Bra uppgradering som säkerställer lång livslängd på låset.

Allt som allt, detta är en kniv från CRK, alltså är den bra! Sjuka toleranser och passning, mjuk gång och stablit lås. Dock hade jag gärna sett att man behållit bussningen men det är ingen dealbraker för mig.

//Per
 
Senaste tillskottet, och det var egentligen bara en tidsfråga innan en skulle hamna i fickan. Sebenza 25 är den senaste versionen av Chris Reeves klassiska fällkniv. Modellen markerar Sebenzans 25 årsjubileum och är en av standardmodellerna som rullar ut från fabriken i Boise, Idaho.
Några synbara förändringar från de tidigare är de mera markerade fingerurtagen, vissa gillar dom, vissa inte. Jag har inte bestämt mig än men än så länge funkar dom bra, greppet är skönt och säkert.
Bladet har blivit lite tjockare och fått en nästan flatslipad slipfas. Jag säger nästan eftersom det är en skålslipning med väldigt stor radie.
Pivotskruven är uppdimensionerad ordentligt.
Lite kosmetiska förändringar i bakkant på skaftet.

Den stor förändringen har skett inombords så att säga.
Pivotbussningen är borta och har ersatts av mer standardmässiga mässingsbrickor och en pivotskruv som drar åt kring bladet. Jag har skruvat isär och ihop denna och jag kan inte säga att det har blivit bättre, snarare tvärtom. Tyvärr känner jag också att detta kanske gjordes för att spara produktionskostnader.....

Låset har försetts med samma typ av keramisk kula som sitter i Umnumzaan, och som också dubblerar som spärr för att låsa bladet i infällt läge. Bra uppgradering som säkerställer lång livslängd på låset.

Allt som allt, detta är en kniv från CRK, alltså är den bra! Sjuka toleranser och passning, mjuk gång och stablit lås. Dock hade jag gärna sett att man behållit bussningen men det är ingen dealbraker för mig.
C R-knivar har konstigt nog aldrig attraherat mig. Tycker att de är för dyra med tanke på vad man får tillbaka när det gäller material, ergonomi (hala) och effektivitet.

Den här kniven har några förbättringar med också några tillkortakommanden. Först och främst så gillar jag att bladet i princip är flatslipat. Det är också bra att det har tillkommit ännu ett fingerurtag. Toleranser i ihopsättningen har det aldrig varit några dispyter om. Självklart är de i toppklass.

Det jag inte gillar är att bladet blivit tjockare, att det är en stor glipa mellan greppet och början på eggen, samt att handtaget fortfarande inte fått en rejäl räffling eller annan typ av greppförbättrande åtgärd. Dessutom är priset fortfarande för högt.

Lite blandad kompott m a o.

~Paul~
 
Inte speciellt lätt och IMHO mer jakt design. Elakt sagt är nog en vanlig träskaftad Mora vinnare nr det gäller pris, vikt och användbarhet...

Håller helt med där, när jag såg kniven tänkte jag jösses. Med en Morakniv klarar man det mesta. Om man vill ha lite "kraftigare" kniv så har jag två förslag, EnZo Trapper och Casströn No 10.
 
EKA Telecom Edition på naturutflykt: (Dvs telkom-anknytning på logotyper 310 - Televerket, 60 - Ericsson, 1000 - GSM)

14136047159_8c21275d6f_h.jpg



+ Två gånger Swede 110 ( den med ks-blad den enda jag lyckats få i konkurrens med dig på Tradera)

14136039289_1a4dfc5f41_b.jpg


https://www.flickr.com/groups/eka-knivar/

Fantastiska bilder, Soundoptics! :)
Du får det att vattnas i munnen på mig!
Fast EKA:s rim på 110:an är väl kanske ingen riktig höjdare...;)

/Lux

P.S. Gärna fler bilder i tråden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.