Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Först, tack till de som svarat om knivar för matlagning ute.:)

Och nu till något helt annat, nämligen Fällkniven Koltkniven:
http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/552/23/fixed-blades/hunting-knives/kkz
Jag gillar det traditionella och minimalistiska konceptet men ogillar knivslidan.
Vad tycker ni om Koltkniven?
Stålet är laminerat Koboltstål och såvitt jag vet är det bara Fällniven som använder det. I praktiken det enda jag vet om stålet är informationen på Fällknivens hemsida så om någon på forumet har mer information så vore jag tacksam.

/Lux
 

Bilagor

  • 6521398255.jpg
    6521398255.jpg
    15.3 KB · Visningar: 790
Först, tack till de som svarat om knivar för matlagning ute.:)

Och nu till något helt annat, nämligen Fällkniven Koltkniven:
http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/552/23/fixed-blades/hunting-knives/kkz
Jag gillar det traditionella och minimalistiska konceptet men ogillar knivslidan.
Vad tycker ni om Koltkniven?
Stålet är laminerat Koboltstål och såvitt jag vet är det bara Fällniven som använder det. I praktiken det enda jag vet om stålet är informationen på Fällknivens hemsida så om någon på forumet har mer information så vore jag tacksam.

/Lux
Vet inte riktigt vad mer du vill veta.

Hur som helst. Stålet tillverkas av Takefu Speciality Steels Ltd, Japan. Det är med andra ord samma firma som äger VG-10, VG-5 och en del andra kända stålsorter.

Det rör sig om ett rostfritt stål med en utmärkt förmåga att klara av extremt snäva vinklar. Skärpan håller dock inte lika länge som på knivar i exempelvis 3G/SG2/SGPS, SRS-15, flertalet Crusible stål, Cowry X/Y eller ZDP-189.

Den kemiska sammansättningen räknat i volymprocent på matrisen järnbas är som följer:

Kol - 1.1
Krom - 16.0
Volfram - 0.3
Molybden - 1.5
Vanadin - 0.3
Kobolt - 2.5

Dessutom ingår en del andra ämnen som dock har en underordnad roll i sammanhanget.

Det faktum att stålet innehåller kobolt och volfram ger stålet en förbättrad slitstyrka, liksom vanadin, molybden och kromkarbider, vilka samverkar till ytterligare slitstyrka, enklare värmebehandling och ökad rosttröghet. Stålet är ofta laminerat för att ge bladet i sin helhet en högre grad av slagseghet.

Vad jag känner till så är det bara Fällkniven och Spyderco i sin Mule-serie som frekvent använder/använt det här stålet.

Det blir kanske enklare om du ställer specifika frågor, vet inte riktigt vad du är speciellt intresserad av ;).

~Paul~

PS Jag äger inte den aktuella modellen!
 
dePaul svarade långt om stål och annat så jag tänker bara ge min syn på användandet.

Bra kniv! Sämre slida! Kort sammanfattning. Dock blir utformningen på slidan mer förståelig när man har den i fickan som avsett. På mitt ex har kniven inte ramlat ur trots att jag upplever den lilla knoppen som ska hålla fast kniven som svag.

Vid mycket tungt arbete kan handtaget kännas lite väl smalt men inget stort problem, jag har storlek 9-10 på handskar.

Bra bladform, lagom stor för allt man behöver en kniv till i skogen (obs, jag jagar inte så det kan jag inte uttala mig om).

Prisvärd? Det kan bara du avgöra, jag tycker det men jag vet att många anser att den är allt för dyr.

ETA: Vet att det finns lösa hängslidor att köpa från tredjepart. Dessutom finns det säkert flera begåvade hantverkare som kan hjälpa till om man önskar.

//Per
 
Har det i min pxl WH, håller skärpan fint.
Koltkniven i sig har jag känt på. Obekvämt grepp tyvärr. Smalt och rivigt i handen.
 
Tack dePaul, perdavid och MAW. :)
Jag äger faktiskt redan kniven, köpte den direkt när den lanserades för några år sedan, som en del i min jakt på den "perfekta" slidkniven för EDC. Tyvärr har jag inte använt den så mycket som jag hade velat då knivslidan inte håller kniven på ett säkert sätt. Fällkniven har förbättrat knivslidorna efter klagomål från kunder men i mina ögon kvarstår problemets kärna, knivslidan håller inte kniven tillräckligt säkert och begränsar knivens tillgänglighet. Med en bättre slida liknande den till WM1 hade kniven t.e.x. kunnat bäras runt halsen i de fall då en tillräckligt stor ficka saknas. Gillar bladformen men håller med om att handtaget är lite aggressivt mot handen.

/Lux
 
Tack. Ja den känns bra. Blir lite osäker över bladfärgvalet bara. Känns kanske lite väl tactisk för att vara en vardagsfällis. Men de dagar jag känner så kan jag ju variera med ekan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.