Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Apropå huggare i de lättare viktklasserna...
Vad tror ni om den här:

Svörd Kiwi machete 274 gram.

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=6313

Påminner en del om Mora 333 till utseendet , dock kraftigare men fortfarande med låg vikt.

/Lux
Tillsammans med frakt så hamnar den på över 800:- kronor För ett enkelt kolstål, plastgrepp och avsaknad av slida borde man inte behöva punga ut med en så pass hög summa pengar.

Annars ser den riktigt bra ut!

~Paul~
 
Tillsammans med frakt så hamnar den på över 800:- kronor För ett enkelt kolstål, plastgrepp och avsaknad av slida borde man inte behöva punga ut med en så pass hög summa pengar.

Annars ser den riktigt bra ut!

~Paul~

Det ingår faktiskt en slida, dessutom är macheten (till stora delar) handgjord, vilket jag tycker kan motivera priset till viss del. Stålet är också ett mycket adekvat stål för ändamålet, L6.
Jag är lite förvånad att L6 är ett såpass ovanligt stål i knivar. Med tanke på att det är väldigt tufft/slagtåligt borde det vara perfekt för stora knivar och machetes.
Vet du varför det är så/ vad är den stora nackdelen med L6?

Från Hennie kostar den strax under 700kr inklusive frakt.
http://www.heinnie.com/svord-kiwi-machete

/Lux
 
Det ingår faktiskt en slida, dessutom är macheten (till stora delar) handgjord, vilket jag tycker kan motivera priset till viss del. Stålet är också ett mycket adekvat stål för ändamålet, L6.
Jag är lite förvånad att L6 är ett såpass ovanligt stål i knivar. Med tanke på att det är väldigt tufft/slagtåligt borde det vara perfekt för stora knivar och machetes.
Vet du varför det är så/ vad är den stora nackdelen med L6?

Från Hennie kostar den strax under 700kr inklusive frakt.
http://www.heinnie.com/svord-kiwi-machete

/Lux
Ja, det förändrar hela saken. I så fall är den helt klart prisvärd!

Skall du slå till eller?

~Paul~

PS L6 är enormt slagsegt men äger en låg grad av slitstyrka, vilket betyder att man i samband med fibrösa material behöver slipa bladet ofta!
 
Ja, det förändrar hela saken. I så fall är den helt klart prisvärd!

1.Skall du slå till eller?

~Paul~

2. PS L6 är enormt slagsegt men äger en låg grad av slitstyrka, vilket betyder att man i samband med fibrösa material behöver slipa bladet ofta!

1. Försöker stå emot, många knivar på listan nu... men troligen;).
2. I tabellen nedan ser L6 nästan lika bra ut som O1 med avseende på slitstyrka men är samtidigt avsevärt slagsegare.
O1 är ett mycket vanligt knivstål medans L6 är desto ovanligare. Jag finner det lite märkligt.

/Lux
 

Bilagor

  • blockL6.jpg
    blockL6.jpg
    19.3 KB · Visningar: 665
1. Försöker stå emot, många knivar på listan nu... men troligen;).
2. I tabellen nedan ser L6 nästan lika bra ut som O1 med avseende på slitstyrka men är samtidigt avsevärt slagsegare.
O1 är ett mycket vanligt knivstål medans L6 är desto ovanligare. Jag finner det lite märkligt.

/Lux
Ja, dessa kolstålslegeringar är ganska lika när det kommer till slitstyrka. Det hänger ihop med att de till skillnad från rostfritt stål saknar hårda karbider i form av vanadinkarbider, molybdenkarbider och kromkarbider. Dessa höjer förstås slitstyrkan många gånger.

Av denna anledning kan du t ex se på ditt diagram att D2 har en högra grad av slitstyrka eftersom det innehåller nästan lika mycket krom som äkta rostfritt. D2 kallas därför ganska ofta för semi-rostfritt (demi-SS på engelska).

Att L6 är dyrare än O1 har att göra med att det senare har man kläm på i fråga om värmebehandling. L6 är avsevärt trixigare. Har också för mig att råämnet är dyrare än O1. Så tillsammans bidrar det till att många väljer O1 i stället för L6.

~Paul~
 
Har nog inte lagt in nån bild på de knivar jag använt mest de senaste åren.
Huggarn har nog visats i nån tråd men de 2 andra kan vara nya.



De 2 till vänster är de jag använder vintertid. Den lilla är köpt på Tradera för nått år sen, okänd tillverkare, 67mm blad, 155 totallängd. Huggaren Helle Lappland behöver väl ingen närmare presentation. Väldigt trevlig kombination som täcker alla de knivbehov jag har när snön ligger:)

Kniven längst till höger har min morbror tillverkat nån gång på 80-talet och det är den jag använder helst när det är snöfritt och jag har liten eller ingen användning för huggaren/lillkniv-kombon.
 
Har nog inte lagt in nån bild på de knivar jag använt mest de senaste åren.
Huggarn har nog visats i nån tråd men de 2 andra kan vara nya.

De 2 till vänster är de jag använder vintertid. Den lilla är köpt på Tradera för nått år sen, okänd tillverkare, 67mm blad, 155 totallängd. Huggaren Helle Lappland behöver väl ingen närmare presentation. Väldigt trevlig kombination som täcker alla de knivbehov jag har när snön ligger:)

Kniven längst till höger har min morbror tillverkat nån gång på 80-talet och det är den jag använder helst när det är snöfritt och jag har liten eller ingen användning för huggaren/lillkniv-kombon.
Välanvända och praktiska. Grattis dessutom till de mer personliga två små knivarna!

~Paul~

PS Fin bild!
 
Har nog inte lagt in nån bild på de knivar jag använt mest de senaste åren.
Huggarn har nog visats i nån tråd men de 2 andra kan vara nya.
De 2 till vänster är de jag använder vintertid. Den lilla är köpt på Tradera för nått år sen, okänd tillverkare, 67mm blad, 155 totallängd. Huggaren Helle Lappland behöver väl ingen närmare presentation. Väldigt trevlig kombination som täcker alla de knivbehov jag har när snön ligger:)

Kniven längst till höger har min morbror tillverkat nån gång på 80-talet och det är den jag använder helst när det är snöfritt och jag har liten eller ingen användning för huggaren/lillkniv-kombon.

Fina knivar! :)

Jag efterlyste användarerfarenheter av olika huggare tidigare i tråden.
Berätta gärna lite mer om vad du tycker om Helle Lappland. Fördelar/ nackdelar osv.

/Lux
 
Ja, dessa kolstålslegeringar är ganska lika när det kommer till slitstyrka. Det hänger ihop med att de till skillnad från rostfritt stål saknar hårda karbider i form av vanadinkarbider, molybdenkarbider och kromkarbider. Dessa höjer förstås slitstyrkan många gånger.

Av denna anledning kan du t ex se på ditt diagram att D2 har en högra grad av slitstyrka eftersom det innehåller nästan lika mycket krom som äkta rostfritt. D2 kallas därför ganska ofta för semi-rostfritt (demi-SS på engelska).

Att L6 är dyrare än O1 har att göra med att det senare har man kläm på i fråga om värmebehandling. L6 är avsevärt trixigare. Har också för mig att råämnet är dyrare än O1. Så tillsammans bidrar det till att många väljer O1 i stället för L6.

~Paul~

Instämmer i allt du skriver.
Misstänkte att det handlade om värmebehandling och kostnad (bilden visar ju dessutom lägre stabilitet i värmebehandlingen). Tycker trots det att det är lite märkligt...
Uppenbarligen har Svörd koll på värmebehandlingen, ytterligare ett skäl att att köpa en frukt från dem...;)

/Lux
 
Berätta gärna lite mer om vad du tycker om Helle Lappland. Fördelar/ nackdelar osv.

Föredrar den framför Strömengs i samma längd.
Matigare, rundare handtag och bättre balans imo.
Strömengs känns nättare, delikatare om man kan säga det om en 8"-huggare:) Strömengarn är dock vackrare på alla sätt.
Bra rostfritt blad, håller skärpan bra o är lätt att skärpa upp med diamantbryne/läderstrigel.
Handtaget är väl största minustecknet, lackad fulbjörk är väl inte såå hett. Sen har björken skackat lite mot främre mässingsbolstret, säkert pga huggande, inte för att jag huggit särskilt våldsamt med den:) Slidan är i tjockt, mjukt, funktionellt läder - gör sitt jobb som tänkt.
Använder den till att hugga sly, kvistar mm. Spänta en del tändved. Kolla istjocklek, skrapa skidundersidorna, hugga loss skarsnö åt ev hundkompanjon mm.
En riktig brukskniv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.