Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hm, frågesport....vad är det här?
(jag har inte bara fällknivar...öh...vanliga fällknivar :))

/ J

Det är du som står för måndagssgodiset! :)
Oj oj oj, är det din!?:)

Det är en så kallad konsttäljkniv, en slidkniv/fällknivshybrid, tillika svensk uppfinning från Eskilstuna, även kallad tunn-kniv (swedish barrel knife) och emigrantkniv.
http://pimhusse.se/konsttaljknivspecial/
http://www.cultur.nu/knivar/eskilstunamapp2008.htm
Fler bilder tack!

/Lux
 
Inte så dum! :)

Har själv klurat på storebror eftersom jag också har en minigrip. Tycker att en av de få nackdelarna är att handtaget känns lite kort ibland. Och eftersom jag har varianten med öppningshål så får det i så fall bli en med tumknopp. Allt för omväxlings skull.

/ J

Ja, jag kan knappt bärga mig i väntan på att den ska trilla in!
Den är av förståeliga skäl en stor succe för Benchmade. Jag brukar alltid hitta "fel" eller saker jag vill förbättra eller förändra. Utan att ännu ha hållit den i min hand, så är det egentligen bara en sak jag skulle ha velat se annorlunda; nämligen den falska eggen /swedge:n som jag gärna varit utan. Ingen stort i sammanhanget men en falsk egg är inget jag gillar överlag, och i synnerhet inte på en fällkniv av den här typen. Ser ingen anledning att försvaga spetsen, är en aning förvånad att de inte har ändrat, då en av de få problemen med Griptilian verkar vara att spetsen är lite svag i förhållande till den övriga knivens robusthet.
Men som sagt ingen stor grej... och jag har förresten redan bestämt att Benchmade Griptilian ska bli min nya favoritfällkniv...;)

/Lux
 
En tunnkniv. hur funkar den? Drar man ut innanmätet med ringen, vänder ut bladet (likt en fällis) och stoppar tillbaka den igen??
 
En tunnkniv. hur funkar den? Drar man ut innanmätet med ringen, vänder ut bladet (likt en fällis) och stoppar tillbaka den igen??

Precis så gör man.
(Det finns även en fjäder som hindrar kniven att gå isär ofrivilligt, men i praktiken är det så enkelt)
/Lux
 
Senast ändrad:
Har varit på jakt efter en ny filékniv en längre tid, och ju mer jag läser på om ämnet i detta forumet, ju dyrare blir det... Tänkte att någon kunnig person här kanske kunde hjälpa mig

Det jag har förstått av är att Marttiini/Rapala inte är någonting att ha (efter sammangående... Korrekt?

Mina krav är att den ska vara mellan 7,5-9" (drar mestadels upp fiskar runt 2-3 kg, så förmodar det är rätt längd då?), ha slida, slintskydd (heter det så?) och kosta max 3-400. Helst inte trähandtag, då jag fått för mig att det inte är så greppvänligt i våtare miljö?
Får jag någonting för det?
 
Låter fräckt men det finns säkert nackdelar med den pga, förekomsten av den.
Känns som man kan minimera problemet med den alltid lika hatade ricasson (efter att ha läst denna tråd ratar jag allt som ens liknar det :) )
Haha. Det är lätt att reta sig på en sådan sak som ricasso. Framför allt med tanke på att den de allra flesta gångerna är totalt onödig och de facto försämrar knivens effektivitet.

Nackdelarna med tunnknivar är att de gärna förvarar smuts/kondens i sitt innandöme, samt att de sämre märkena har en tendens att gå av i infästningen. Bladet brukar dessutom vara rätt grovt i förhållande till dess bredd.

~Paul~
 
Har varit på jakt efter en ny filékniv en längre tid, och ju mer jag läser på om ämnet i detta forumet, ju dyrare blir det... Tänkte att någon kunnig person här kanske kunde hjälpa mig

Det jag har förstått av är att Marttiini/Rapala inte är någonting att ha (efter sammangående... Korrekt?

Mina krav är att den ska vara mellan 7,5-9" (drar mestadels upp fiskar runt 2-3 kg, så förmodar det är rätt längd då?), ha slida, slintskydd (heter det så?) och kosta max 3-400. Helst inte trähandtag, då jag fått för mig att det inte är så greppvänligt i våtare miljö?
Får jag någonting för det?
Jag tror att du oroar dig för mycket för att slinta. Jag kör med en klassisk Marttiini med björkgrepp och har aldrig råkat ut för olyckor med den. Det är ju inte direkt så att man hugger fast kniven med spetsen före ;).

Om du trots allt envisas med att ha ett idiotsäkert grepp med ett parerskydd så finns det alltid Gerber Fillet med grepp i Santoprene (termoplastiskt gummi). Bladet är 19 cm långt. Det är mer än tillräckligt långt för de fiskar på 2-3 kg som du vanligtvis får upp.

http://www.knivskarp.nu/gerber-muskie-6tum-kniv-p-274.html

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.