Storskor för stegjärn och skidor

Söker ett par storskor man kan ha stegjärn på och använda till telemarksskidor. Eller kanske tvärtom?
Kommer mest använda dem till skidåkning.

Alla förslag varmt välkomna!
 
telisstorskor

Hej hopp, jag har använt telisar med stegjärn en del, det innebär dock två problem.

Sulan på telisskor är böjbar, något sulan på ett par storskor oftast inte är, detta beror en hel del tror jag att det blir mycket moment när man sätter i fronttaggarna på järnen vilket gör att den då flexar. Detta leder oss in på nästa problem, nämligen att det är svårt att få tag på järn som sitter bra på skon
eftersom sulformen och längden på sulan är konstig.
Jag har inte sett några specialjärn till telisskor, men det som brukar gå är sådana där allround/ rondonnée-järn med remfäste fram.Främst beroende på att tådelen inte sitter på annars.
Som du säkert har listat ut så kan du ju inte åka telisar med vanliga storskor, om du vill ha storskor kan du kanske få till det med en randonnéebindning.
Scarpa T2 är väl annars en pjäxa som kan vara lämplig med järn, men någon vertikalisklättring skall du nog inte satsa på...

Ha det bra/ Mikael
 
?

Hejsan

De gångerna jag har klättrat vertikal, och mixad is, har det inte varit alltför stora problem att använda mina scarpa t2:eek:r. DEt enda man får tänka på är att använda den sortens järn, fasta tror jag de kallas, som inte ramlar av om sulan skulle böjas. Annat man kan tänka på är att använda/justera stegjärn så att inte frotntaggarna blir för korta (gömmer sig under läppen).

Dock måste jag nämna att jag aldrig har använt något annat än telisar till att klättra is med. Men några större problem har jag aldrig tyckt att det har varit att klättra vertikalt med sådan utrustning!

MvH Pontus
 
Inte stövlar, ifall man tippar. Helst fastknutna kragade på foten osv..

..i fall man hamnar upp o ner eller hur faen det nu kan bli.. och foten glider ut ur stövlen. Då hängt man där barfota i strumplästen eller nåt.. Fast de går ju tejpa fast sig runt smalbeinet..
 
Oscar: Om det du söker är ett par skor för fjällskidor, med lite telemark i utförsbackarna och lite stegjärnsgång (ej ren isklättring) kan också jag rekommendera Scarpa T2, tillsammans med en kraftig bygelbindning (ej kabel). Tips: Vid åkning på flatan behöver varken inner- eller ytterskon vara åtsnörd om du valt rätt storlek. Välj stegjärn som ej har bygel framtill, t ex Grivel G12 med bindningen "New Classic". Om du måste ha skor större än 11.5 passar dock väldigt få stegjärn denna sko, ej heller Grivel G12.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.