Stora objektiv

Hur stora objektiv vågar man låta hänga fritt i kamerahuset? Själv har jag ett 300 f4 och det känns inte som att man bara ska hålla i huset när man riktar kameran horisontellt. Vad kan hända med bajonetten? kan den bli sne? Ellerr är det lungt med objektiv i den storleken?
 
Lugnt

Jag har i och för sig inte gjort en beräkning, men med tanke på hur lite ett objektiv väger måste belastningen bli låg.

Du lär tröttna på belastningen långt innan materialet i kameran gör det.
 
Böjda kamerahus!

Som sagt din nacke ger sig innan kamerahuset, men visst tappar du olyckligt så kan ett tungt objektiv i kombination med en tung motorkamera böja huset, ingenting är omöjligt med en stor hammare och ett bra städ..........
 
lugnt?

nja,
det är säkert ingen fara när man har en "riktig" (metall) bajonett som du har- m billigare kameror hade det nog varit risk för stukning.

Jag hade varit mer orolig för att skada bajonetten när man har kameran tex i ryggsäcken

e
 
Jasså Hultman har hittat in till fotoforumet också.
Prova och håll ett tungt objektiv i bara bajonetten med fingertopparna pekandes rakt fram. Det går inte för det blir väldigt mycket brytkraft. Titta sen på de små skruvar som bajonetten på kamerahuset sitter fast med. Gissningsvis M 1,5 gänga. Det håller säkert, men det är inte så ruskigt överdimensionerat. Ett 300 2,8 ska man ju inte ens låta hänga i kamerahuset, då det har egna fästen för rem.
 
hålla rätt..

För egen del håller jag i stort sett alltid vänsterhanden delvis på objektivet, lite som stöd samt för att få en så stabil hållning som möjligt. Att hålla kamerahuset med båda händerna ger inte en optimal handfattning, vare sig vad gäller stabilitet eller bekvämlighet. Vänsterhanden bör enligt mig, alltid ge stöd underifrån och befinna sig lite framför den högra. Endast ovana fotografer håller krampaktigt fast i kamerahusets ändar med bägge händerna.
Håller man rätt behöver man inte oroa sig över huruvida bajonettfattningen pallar med eller inte.

På stativ blir det svårare att stödja, men då får man förlita sig till att objektivet har ett stativfäste, vilket jag har för mig att 300/f4 har? Då blir det ju dessutom enklare att byta från vertikala till horisontella "skott".
 
men

sen kan det hända att vänsterhanden ibland är indisponibel (vilken jag råkar veta att den ibland är för Frappen)- då blir plötsligt frågan återigen relevant för andra än krampande nybörjare

e
 
å andra sidan

finns det naturligtvis viss risk för skakningsoskärpa om man försöker hålla en eos1n m ett 300/4 m en hand...

/erik igen

som nu gjort sammanlagt 200 inlägg och därmed - i enlighet med ett gammmalt löfte- permanent loggar ut från Utsidans forum.

Livet är för bra för att sitta framför burken ;)

[Ändrat av eh 2001-08-25 kl 10:23]
 
eos 1 med 300 glugg i en hand..inga problem har ni inte sett rambo med m60 i en hand????

Och varje gång en ej sakkunnig polare ska titta på ekipaget var lyfter han då? jo alltid bara i huset. Kan det verkligen vara bra?
 
Bajonettfästen i kamerahus

De små skruvarna åstakommer friktion mellan bajonetten och kamerahuset. Objektivet hänger inte i några ynkliga skruvar, utan i friktionen mellan bajonetten och kamerahuset.
Tittar du under kameran ser du stativgängan, sätt kameran på ett enbent stativ, vilket rekommenderas. På bättre tyngre objektiv finns det oxså stativgänga, använd den.
Men tappa inte kameran vare sig med eller utan objektiv. Behåll bajonettskyddet på och lägg kameran i en plastpåse om du skall bära den i väska utan objektiv isatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LRC Fläck inuti objektiv? Fototeknik 3
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
Adamtheone Kompakt systemkamera objektiv? Fototeknik 4
LinneaK All-round objektiv? Fototeknik 1
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
at1981 Sigma telekonvertor + Sigma-objektiv Fototeknik 11
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Salongssenap Ljuskänsligt objektiv? Fototeknik 5
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
Ankan82 Värdera objektiv Fototeknik 4
robkar97 Köpa objektiv från USA - tull, moms, etc? Fototeknik 4
Davva2 Vad göra med Minolta Dynax 5 objektiv Fototeknik 3
Karpaterna.se Extra ljuskänsligt objektiv Fototeknik 11
StefanP- Allround objektiv för naturfoto? Fototeknik 38
tiddelipom Objektiv Nikon D40 - D200? Fototeknik 6
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
chribba vilket objektiv?? Fototeknik 3
Almquist Nikon, Blixt och Objektiv Fototeknik 3
Raskesven Vilket objektiv krävs för djuren? Fototeknik 4
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
apfaktor Begagnat objektiv Fototeknik 3
Mr Wallberg objektiv Fototeknik 6
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
steffcarro Nikon F90x "D" Objektiv? Fototeknik 2
dr_ljungberg Smörjmedel till objektiv? Fototeknik 1
naz Gammalt objektiv till ny kamera? Fototeknik 5
Babbsan Köp av objektiv Fototeknik 9
philip Sigma objektiv Fototeknik 11
mrmozart Objektiv till Eos300 (kanske) Fototeknik 1
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
PRFOTO.SE Soligor af objektiv? Fototeknik 2
johanbrask Macro objektiv Fototeknik 10
sarek2001 Soligor objektiv Fototeknik 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.